04 Юли 2024четвъртък15:04 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Колонката на Люба Йорданова

Избори и образование

/ брой: 71

visibility 11404

Люба Йорданова*

През последните пет години българските граждани са избирали президент, парламент и местни ръководства осем пъти. През юни предстои деветият път. Ако включим и изборите за евродепутати, общият брой на вотовете набъбва до 11.
Преди всеки от тях сме свидетели на предизборни кампании, а след почти всяко обявяване на резултатите - на преговори между основните политически партии. По време на всички тези разговори за посоката на България и бъдещето на страната отсъства една ключова тема - качественото образование.
За тези пет години и скоро 11 вота не чухме какво ще направят политическите лидери, така че от училищата да излизат хора, които са подготвени както за своя успешен живот, така и за това да допринасят за развитието на България.
Не чухме по какъв начин ще се гарантира, че всяко едно дете в страната получава качествено образование, което отговаря на изискванията на съвременния свят. Освен че не чухме нищо по тази тема по време на кампаниите и преговорите, не видяхме и стъпки за цялостна реформа в образованието от нито едно правителство и нито един парламент.
Ако тези стъпки не бъдат предприети, няма да видим промяна и в останалите сектори, някои от които са на масата за преговори. От това какви хора излизат от училищата и университетите, от техните умения и ценностна система, зависи как ще изглеждат правосъдната и съдебната система, здравеопазването, икономиката, държавната администрация, изкуството, науката.
От днешните гимназисти зависи и как ще изглеждат изборните резултати след само пет години. И дали чуждестранни бизнес компании ще искат да инвестират в България.
Истинската и цялостна реформа в образованието е трудна. Изисква много политическа смелост, решително лидерство, дългосрочност и упорито отстояване на посоката пред силите на статуквото. В други държави, в които през последните години са проведени истински промени в сектора, като Полша например, се е стигало и до протести.
Но държавниците там са поставили бъдещето на учениците пред политическия имидж и броя гласове на изборите. Извървели са стъпките докрай без значение, че плодовете от усилията им ще се видят след пет-десет години – когато партията, инициирала реформата, може дори вече да не е част от политическия пейзаж. В тези държави фразата “образованието е приоритет” е изпълнена със съдържание. В България е просто предизборно клише.
И очевидно нищо не е в състояние да промени това. Нито фактът, че повече от половината от 15-годишните ученици са функционално неграмотни, т.е. не разбират смисъла на това, което четат, не могат да разчетат таблица или да направят логическа връзка между две свързани събития.
Нито това, че средният резултат на НВО по математика след седми клас е слаб (2) в 181 общини (по данни на Институт за пазарна икономика). Нито десетките училища, в които всички ученици до един имат двойка на матурата след 12-ти клас. Нито липсата на достатъчно социално-емоционални и други ключови за 21 век умения в младите хора.

*Авторът е част от екипа на "Заедно в час"

КЗК разследва "Билла" за нелоялни практики

автор:Дума

visibility 361

/ брой: 125

Тол системата с 500 млн. лв. приходи

автор:Дума

visibility 369

/ брой: 125

ЕС въвежда мита върху всички онлайн стоки от Китай

автор:Дума

visibility 393

/ брой: 125

Все повече кандидати са срещу Льо Пен

автор:Дума

visibility 357

/ брой: 125

240 пожарникари изпраща Европа в Гърция

автор:Дума

visibility 334

/ брой: 125

Швейцария спира опасно сръбско царевично брашно

автор:Дума

visibility 361

/ брой: 125

ЕК дава 1,2 млрд. евро за Западните Балкани

автор:Дума

visibility 353

/ брой: 125

Безпощадно

автор:Александър Симов

visibility 313

/ брой: 125

Различията с ГЕРБ са сериозни

visibility 350

/ брой: 125

Принципен въпрос

visibility 326

/ брой: 125

Разрив и раздори в ДПС

автор:Дума

visibility 376

/ брой: 125

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ