Веселина Сариева:
Боравим с нови културни кодове
/ брой: 221
Поетесата Веселина Сариева, преподавала сръбска и хърватска литература в Пловдивския университет, има изявени интереси в съвременните визуални изкуства. Определя поезията си като идваща от визуалното и подчинена на него. През 2004 г. със сестра си Катрин Веселина създава галерията за съвременно изкуство "Сариев", представяща авторите и творбите им като концептуално ангажирани. Три години по-късно сестрите учредиха и фондация "Отворени изкуства", чийто управител е Веселина. Сариева е инициатор на живото културно събитие на Пловдив "Нощ на музеите и галериите", което за шести път събра под тепетата хиляди за среща с голямото изкуство и с... различното в него.
- Вие сте идеолог и основен организатор на Нощта на музеите и галериите под тепетата, госпожице Сариева. Какво е различното тази година, освен замисълът нощите да са две и тематично подредени?
- Усещам една споделена емоция, хората са релаксирани, интересуват се от изкуството и това, че има две вечери, им помага спокойно да се движат по маршрута, без да бързат. Намирам за успешна формулата, особено че разделяме елитарното изкуство на музеите и галериите от по-експерименталното, да го наречем, програмата "Клуб и култ.", уъркшоповете и работилниците през деня между двете нощи. По различен начин се усещат пространството и времето на града и мисля, че атмосферата е по-споделена, по-любовна дори.
- Смятате ли, че без специална "подготовка" зрителят може да участва пълноценно в нощите? Внимателно разгледах книжката с проявите, обозначенията и картите с маршрутите и си дадох сметка, че ако човек не знае какво точно търси да види, се превръща в един от многото хора по улиците на Пловдив, които задръстват движението...
- Съгласна съм, нощта израсна в продължение на шестте години дотук, че вече има какво да каже, има как с отделните си програми да поднесе различен вид съдържание. Надявам се и посетителите да са "пораснали", могат и знаят как се участва в един фестивал, как отиваш подготвен и избираш своето си нещо. Ние сме се постарали да подготвим зрителите в блога на Нощта на музеите и галериите, който от един месец публикува интервюта с авторите, с артисти, куратори, изкуствоведи. Помагаме, давайки маршрути, имаме информационен пункт - имаме амбицията да им помогнем да изберат своето събитие и да го направят лично като интерес. Защото хубаво е да гледаш, но още по-добре е да избереш, за да знаеш какво виждаш.
- Участвала съм в почти всички прояви на инициативата в Пловдив и забелязвам качествена промяна в състава на публиката. В петък срещнах много млади хора, тръгнали в ръка с бутилка пиво, както ходят на футболен мач. Първите години се нервирахме, че няма къде да отседнем за почивка между проявите, докато сега в Стария Пловдив имаше бирени "точки". Как вие виждате промяната?
- Това е проблем на града и на гостите. Покрай "Нощта" започват да паразитират много инициативи, които се появяват неорганизирано и градът трябва да ги ограничи. Трябва да е ясно, че не бива да има концерти, пиршества, софри. Забелязах и аз на няколко места в града разни открити барове и бирени пунктове. Като организатори на "Нощта" години наред сме получавали оферти за спонсорство и продажби от големи алкохолни компании и винаги сме отказвали. По друг начин стоят нещата, когато те искат разрешение от институция. Тук се отваря вече панаирджийската част, навсякъде се продават алкохол и храна. А това променя концепцията на цялото събитие.
Иначе имаме добро сътрудничество с община Пловдив тази година. Надявам се следващата година, развивайки се, да отстраним тези пропуски. Предполагам ще се съгласите с мен - каква фестивална култура има България, какъв тип градска култура? Ние 20 години сме в един преход, в който влизаме опипом, а боравим с нови културни кодове, работим в нова културна среда и някак е естествено да не сме подготвени. Община Пловдив доста адекватно затвори Стария град за движение, Капана, ул. "Отец Паисий", което допринесе за спокойната и празнична атмосфера. Струва ми се, че миналата година беше по-драстично положението с алкохола и младите хора, които консумираха истерично. Всичко е въпрос на регулиране и натрупвания.
- Мислили сте явно как може да се противодейства на това изкористяване на високия замисъл...
- Разбира се, но паразитите винаги съществуват. Видях няколко т.нар. културни прояви, които бяха организирани извън Нощта на музеите и галериите, но те паразитираха, а гражданите не знаят дали това не е част от проявата. Затова започнахме и брандиране на обектите, които участват в "Нощта". Където има флаг, този обект е участник в нощта.
- Коя е новата ви идея за следващата година?
- Правим съвместно социологическо проучване с Пловдивския университет и Агенция "Скала" - как реагират гражданите на промяната инициативата да е в две нощи, какви посетители идват, препоръките им в каква посока са. До една седмица изследването ще е готово. То ще ни даде идея накъде се насочва публиката. През втория ден пак ще има творчески работилници, но и колекционерска част. Защото, както сте забелязали, дойдоха младите хора, но изчезнаха колекционерите от първите години. Идеята ми е през 2011-а да направим модул специално за вернисажи, намаления - един колекционерски форум през втория ден, защото за тази нощ всеки се представя с най-доброто. Това е следващата стъпка и мечтая да я осъществим през следващата година.