Клошари "пиромани"
/ брой: 122
Омайни са огнените езици на пожара за хората, пристрастени към тях. Един път, втори път, всеки следващ път. Драсваш клечката, лумва заревото, а после руини и пепел. Извършителите по традиция са "неизвестни", причината е "небрежност", а виновни няма поради "изтичане на давност". Ако ли пък има, те обикновено са... клошари. Хитро, нали? Няма какво да им вземеш, няма и как да ги санкционираш. Обичат клошарите да палят, особено паметници на културата или къщи в центъра на града...
Удобно алиби за зловещ бизнес похват, на който сме свидетели в последните години. Заради клошарски "пиромании" миналата година България загуби Тютюневите складове в Пловдив - паметник на културата. През 2003 г. пожар избухна в сградата на бившето Второ районно управление на града под тепетата. Била реституирана и необитаема. На мястото й днес има бизнес център. През 2016 г. огнена стихия заличи красивата бивша баня "Ортамезар". Извършителят е неустановен, а собственикът на имота обяснява, че проектите му за реконструкция се бавели твърде много. Пожари горят в бившата синагога и в склада на Моравенови на Сточна гара. Тази събота се запали затвореният от години ресторант "Греми" в центъра на Пловдив. Самонастанили се клошари май били виновни.
Заради клошарски "пристрастия" към огъня през 2010 г. от картата на Шумен изчезна сградата на бившата мелница "Съгласие", строена през 1927 г. През 2009 г. Варна загуби паметник на културата в близост до Кукления театър, а през 2012 г. - архитектурен паметник в гръцката махала.
Палежите на стари къщи и паметници на културата в центъра на столицата вече не са изненада. Както и не е изненада, че бързичко след това сградите "се превръщат" в особено опасни, сриват се и след фокус-мокус на мястото им изниква я бизнес център, я многофункционална постройка. Всички те са необитаеми и все с неоткриваеми собственици. Които вместо да ги реставрират и поддържат, чакат да се саморазрушат и им "помагат" да рухнат. На кого му пука за култура, архитектура и паметници. Все ще се намери клошар наблизо, колко му е...