25 Юли 2024четвъртък23:24 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Нови пространства, нови форми - 2

Нужни са нови форми. Нови форми са нужни, а ако ги няма, то тогава нищо не е нужно - Трепльов, "Чайка" от А. П. Чехов

/ брой: 12

автор:Светлана Панчева

visibility 2145

Цитираната реплика от Чеховата "Чайка" отдавна е станала мантра-заклинание на всички търсения в съвременния театър. Вероятно защото убеждението, че новите форми непременно водят и до нови идеи, крепи новаторския дух на едно толкова древно изкуство, каквото е театърът. От друга страна обаче, истински новите форми в театъра съвсем не са толкова много. По-скоро би могло да се каже, че повече са новите идеи, показвани или внушавани от сцената, което само по себе си е естествено и присъщо на живия театър. И една от тези нови идеи, присъща на модерния театър, е идеята за режисьорския театър и свободата на интерпретацията, която произтича от нея. Защото именно възможността едно драматургично произведение да се интерпретира по различни начини, да се прекодира жанровата му определеност, да се подлага на множество трактовки, всъщност стои в основата и на създаването на нови форми.
В този смисъл съвсем не е случайно, че първата постановка в новооткрития театър "Крикор Азарян" е "Чайка" от А. П. Чехов, и то не заради новите форми, а заради възможността да се демонстрира нова или поне различна трактовка на пиесата. Спектакълът на Явор Гърдев е едновременно реверанс към патрона на театъра Крикор Азарян, чиято "Чайка", поставена преди години в театър "Българска армия", бележи своеобразен връх в интелектуалните търсения на режисьора и несъмнено остава едно от най-добрите представления на умния и смислен театър, и поглед към едно ново театрално пространство с надеждата да роди нова форма. Колкото до формата, представлението наистина изглежда доста ново - изключително ефектно оформено сценично пространство на една от най-големите по размер сцени, представляващо лабиринт от жив плет и антична сцена край езерото на имението (сценография Никола Тороманов), и истерично, почти на границата на нервна криза или дори отвъд нея, търсещи смисъла на съществуванието си персонажи. Но ако със сигурност можем да приемем, че външната форма на тази "Чайка", породена от новото пространство, наистина е нова, то интерпретацията на вътрешното пространство на Чеховите герои, основано единствено и струва ми се, твърде ограничено, на репликата на д-р Дорн "Колко са нервни всички! Колко са нервни!", е възможна, но не и нова интерпретация. Както, мисля си, съвсем не е нова и идеята, че състоянието на духа и съзнанието на съвременния човек е очертано единствено от параметрите на безсмислената агресия и безпомощната истерия.
Струва ми се, че в провокативното сетивно преживяване и визуално решение на втория спектакъл, продуциран от театър "Крикор Азарян" - "Бягства" на режисьорката Веселка Кунчева, могат да се открият както някои нови форми, така и някои повече или по-малко нови театрални идеи. И ако в изобразителното изкуство идеята да се постигне и представи цялото чрез фрагмента не е нова, то в театъра тя определено дава възможност за създаването на нови форми, както става в "Бягства" чрез почти пълното елиминиране на текста и максималното използване на гласа и тялото като основен "строителен" елемент на представлението. А също така и разгръщането на своеобразната визуална драматургия на спектакъла, която чрез оригиналните сценографски решения на Мариета Голомехова и режисьорските визии на Веселка Кунчева свободно и с въображение манипулира материалното пространство, превръщайки го в нематериално, създава несъществуващи реалности и изрича неизречими мисли и състояния.
Със сигурност търсенето на нови форми и нови идеи в театъра ще продължи или поне в онзи театър, който наричаме жив, което ще рече именно търсещ, за разлика от мъртвия, което ще рече спокойно преживяващия от стари форми и още по-стари идеи.
 

Снежина Петрова (Аркадина) и Захари Бахаров (Тригорин) в сцена от "Чайка"
 

Христо Петков (Медведенко), Михаил Мутафов (Сорин) и Владимир Пенев (Дорн) в сцена от "Чайка"
 

Сцена от "Бягства"
 

Приеха на първо четене актуализацията на бюджета

автор:Дума

visibility 594

/ брой: 140

Властта изтегли още 200 млн. лв. нов заем

автор:Дума

visibility 568

/ брой: 140

В Румъния влезе в сила данък лукс

автор:Дума

visibility 608

/ брой: 140

Болести по животните дебнат на границата с Турция

автор:Дума

visibility 617

/ брой: 140

Провал на реформата за абортите в Полша

автор:Дума

visibility 650

/ брой: 140

Забраниха Хамбургския ислямски център

автор:Дума

visibility 604

/ брой: 140

Не носете ножове в Гърция

автор:Дума

visibility 671

/ брой: 140

Накратко

автор:Дума

visibility 587

/ брой: 140

Строителни илюзии

автор:Евгени Гаврилов

visibility 613

/ брой: 140

За казуса "Ненчев"

visibility 644

/ брой: 140

Враждата Баку-Париж

автор:Юри Михалков

visibility 610

/ брой: 140

Гавра

автор:Барбара Пейчинова

visibility 580

/ брой: 140

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ