Интервю
Кирил Николов: Не трябва да се допускат решения срещу България
Прокуратурата да се заеме с решението на Народното събрание за диверсификация на ядреното гориво, смята бившият директор на АЕЦ "Козлодуй"
/ брой: 226
Интервю на Нора СТОИЧКОВА, БСТВ
- Г-н Николов, как ядрената общност у нас приема решението на парламента доставките на гориво да се диверсифицират от 2024 г.?
- Този процес тече отдавна, още от 2014 г., от Европейската стратегия за енергийна сигурност. Тази стратегия задължава ядрените оператори да осигурят достатъчно гориво за работа. Това става по два начина - чрез диверсификация на доставките на ядрено гориво и задължение да се складират по-големи количества ядрено гориво в централите. Това е изпълнено от ръководството на АЕЦ "Козлодуй" и ги поздравявам. Към тях не може да има никакви претенции в това отношение.
- Как ще се диверсифицира горивото в 5-и блок на АЕЦ "Козлодуй"?
- Има програма за диверсификация, която е съгласувана с ЕВРАТОМ, с агенцията по доставките. Тя в момента се изпълнява стриктно. Там се взеха и мерки как да се ускори диверсификацията. Така първо се сключиха договорите с "Уестингхаус" за технико-икономическа обосновка най-напред, а след това с анализ на безопасността, които са необходими за лицензиране на тяхното гориво.
- Да Ви попитам - как може фирмата, която ще продава ядрено гориво на АЕЦ "Козлодуй", сама да си прави технико-икономически анализ дали горивото й става за нашите реактори?
- Основното, което прави "Уестингхаус", са анализи за безопасността. Друг въпрос е доколко е редно това да се плаща от АЕЦ "Козлодуй".
- Но руското ядрено гориво е разработено за руската ядрена технология. Знаем, че когато горивото на "Уестингхаус" беше използвано в Чехия и Украйна, имаше страшни проблеми.
- И това е вярно. Но оттогава досега горивото е доста променено. Има и европейски документи, които ни задължават да направим тази диверсификация.
- А какво има в решението на парламента, което ни насочи точно към горивото на "Уестингхаус", а не към други доставчици?
- Друг алтернативен доставчик се появи тази година - ФРАМАТОМ. Те пуснаха необвързваща оферта за ВВЕР 1000. Така че имаме 3 алтернативни доставчици - руската ТВЕЛ, "Уестингхаус", чието гориво още не е лицензирано, и ФРАМАТОМ, чието гориво е лицензирано и представлява точно копие на руското гориво, което използваме сега. То се произвежда в Германия. ФРАМАТОМ е мощна организация, която се занимава с ядрена енергетика, една от водещите в света.
- Какво е притеснителното в решението на парламента, което пречи на истинската диверсификация?
- Не разбирам кому беше нужно това решение, при положение, че този процес върви по план и в срок. Ето част от решението на НС, което е много важно: "Потенциалните доставчици да гарантират пълна независимост на използваната технология, лицензи и компоненти от доставчици и юридически лица, регистрирани в Руската федерация, или чиято структура на собственост включва юридически лица, регистрирани в РФ". Тук веднага прозира какво се цели с това решение. Фактически се намесват в процеса и елиминират автоматически ФРАМАТОМ. Защото те ще произвеждат горивото по руска технология и във взаимодействие с РФ. Питам: защо трябва да правим това? За да оставим "Уестингхаус" сам и да няма никаква конкуренция? Всички знаем, когато няма конкуренция, какво ще ни направи този единствен доставчик.
- Първо ще е скъпо, после - кой знае още какви последствия ще има.
- Разбира се.
- Всички водещи експерти посочват, че основното при диверсификацията на ядреното гориво е безопасността.
- Вярно е. Все още има висящи въпроси в този смисъл при горивото на "Уестингхаус". Един от тях е свързан със Системата за вътрешно-реакторен контрол. За тази система АЕЦ "Козлодуй" има договор с Корчатовския институт в Русия и след всяка презарядка този институт вкарва конкретни входни данни и на тази база операторите на блока могат да го управляват правилно и безопасно. Вече имаме и повишена мощност на реакторите - те работят не на 100%, а на 104%. Тук възникват още въпроси, защото, ако въведем горивото на "Уестингхаус", те трябва да представят на Корчатовския институт данни за горивото си - нещо, което те не желаят да направят. Този проблем няма да бъде решен с анализите, които правят. Другият вариант е да се смени цялата Система за вътрешно-реакторен контрол. Това, първо, че е скъпо, и, второ, ние ще имаме 4 години преходни кампании, при които в реактора ще има и руско, и американско гориво. Т.е., за да работи американската система, ще им трябват данни за руското гориво, които пък руснаците едва ли ще предоставят. Така че решението на този въпрос остава висящо.
- Накрая ще ни спрат централата заради тази диверсификация.
- Другият много сериозен проблем е складирането на отработеното ядрено гориво (ОЯГ). В САЩ действа закон, който забранява връщането на ОЯГ на територията на страната. Това означава, че отработеното гориво ще остава на територията на АЕЦ "Козлодуй". В момента там няма възможности за сухо съхранение на ОЯГ, единствените възможности са басейните до реакторите, които са с ограничен капацитет. Имаме и друго хранилище от воден тип, което обаче също е с ограничен капацитет. Това е сериозен проблем, защото няма да можем да се освобождаваме от ОЯГ. В момента в АЕЦ-а нямаме натрупано ядрено гориво, за което ръководството на централата също заслужава поздравления. Всичко, което беше възможно, беше транспортирано в Русия.
- Т.е. задава се много голяма беля. Сигурно ще ни принудят да правим нови хранилища? Но да поговорим и за качеството на горивото на "Уестингхаус".
- Качеството му е значително подобрено в сравнение с онова от 2010-2015 г. Всички знаем за проблемите в чешката "Темелин" и те неслучайно се отказаха от горивото на "Уестингхаус" и пак преминаха на руско гориво. При тях също върви диверсификация, но те вече имат договор с ФРАМАТОМ.
- С ФРАМАТОМ, но не и с "Уестингхаус".
- Аз също се учудвам защо трябва да забиваме в решението на НС всички тези условия, освен ако не искаме да оставим само един доставчик. Това решение е лобиране в много висока степен. Не е лошо прокуратурата да се заеме с този въпрос.
- Кой има изгода от това?
- Нашата централа има програма и договор за доставки на руско ядрено гориво до 2025 г., ако нещо диверсификацията се забави. Дори ЕВРАТОМ са се съгласили, че можем да отложим този процес с 1-2 години, като направим още 2 доставки за 5-и блок от Русия. Т.е. всичко е предвидено. Процедурите вървят, документите са подготвени и изведнъж тук някой реши да се меси. За мен нещата са ясни - това е опит да се елиминира ФРАМАТОМ от процедурата и да не се проведе търг. Защото няма смисъл от търг, като ще има само един кандидат.
Тук възниква и много сериозен въпрос по отношение и на регулаторния орган - АЯР. С това решение на НС се нарушават редица международни конвенции, по които сме страна. Например конвенцията за ядрена безопасност, в която ясно е указано, че регулаторният орган трябва да бъде независим и върху него не трябва да се оказва въздействие. А ние с това решение на парламента му даваме срокове. Това е натиск. Когато има срокове, те ще притиснат централата да "посмачка" някои от изискванията, а това вече е компромис с безопасността.
- Спомняме си, че в Украйна един от шефовете на техния регулатор подаде оставка, притиснат по същия начин.
- Там също беше взето политическо решение за диверсификация с горивото на "Уестингхаус" и имаха доста проблеми, които засекретиха. Скриха се много данни, което е в противоречие със световната практика, където има Световна организация на ядрените оператори, действа МААЕ, които изискват пълна прозрачност с цел, когато има грешки и проблеми, те да не се допускат в други централи.
- Има ли опасност да затворят ядрената ни централа заради тези игри с горивото?
- - Чак до затваряне на централата не би трябвало да се стига, защото има алтернативни варианти. Просто не бива да допускаме решения, които явно противоречат на интересите на България.
Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК --> ТУК <--
Споделяйте нашите публикации.