На фокус
"Зелената" политика на Фандъкова
Качеството на живот в София за поредна година се влошава, въпреки обновените булеварди
/ брой: 196
Дългочаканото движение през площад "Руски паметник" в София бе възстановено миналата седмица. Навсякъде обаче има разкопки и недовършени строителни работи. Вярно е, че бе съобщено, че ремонтните дейности ще продължат до края на месеца, но няма никакви обозначителни знаци за това. Пешеходната пътека завършва с нахвърляни камъни, трапове навсякъде - човек, ако не си гледа в краката, може да се пребие, няма заграждения. По време на целия ремонт, когато бяха премествани спирки, имаше неясни обозначения и противоречащи си указания, които станаха обект на присмех и остроумия в социалните мрежи. Това тест за прием в НАСА ли е, питаха граждани.
Така прехвалените "зелени алеи" пък вече са кафяви. Старите трамвайни мотриси изпускат масло и прясно положеният зелен килим се замърсява буквално за дни. Подобни трамвайни релси, оградени с тревна площ, има в големи европейски градове като Щутгарт, Барселона, Прага, Гренобъл. Ние нали достигнахме техния стандарт на живот, можем и в това да им подражаваме.
Иначе парите за метър зелени алеи са сигурно в пъти повече от цената на литър петрол. Самата кметица призна, че поставянето на "зелени" релси е изисквало специално проектиране за отводняването им, което е
оскъпило проекта
Важното е да има причина за оскъпяване и изписване на едни пари, пък било и за недотам нужни неща. Проектант е общинското предприятие "София - проект", а изпълнител - ДЗЗД "Руски паметник 2014", в което влизат "Балканстрой София", "Балканстрой" и "ПСТ Холдинг". Инвестицията на целия проект е в размер на 3,5 млн. лв.
Целта на реконструкцията е да се подобрят техническите параметри на кръстовището. В сегашното си състояние то не може да поеме автомобилното движение и маршрутите на градския транспорт, аргументират се от общината за подмяната на паважната настилка с асфалт. Зам.-кметът на Столичната община Любомир Христов обяснява и високата сума - голямата част, около 65% от стойността била за подземните мрежи. Тоест, подземието е по-скъпо от надземната част, където именно се сочи да има проблем като причина за ремонта. С дупките "логиката" е същата. Незнайно какво наложи смяна на изпълнителя по запълване на дупките по столичните улици и цената им
скочи с 10 милиона
Оказа се, че Столичната община е намерила легален начин да отчислява процент от стойността на договорите за строителството към фирма, свързана с нейни бивши служители, скрити зад анонимността на кипърска офшорка. Схемата се прокарва под благовидния предлог да се осигури по-добро качество на уличните ремонти.
Мотивът за зелените релси е, че за Фандъкова една от най-важните политики на града e "зелената". Ако под зелена следва да се разбира екополитика, то редно е най-малко улиците да се поддържат в по-добро състояние. Централни столични улици доскоро се валяха в мръсотия, отпадъци и прах. Кофи на централни места срещу площад "Св. Неделя" например стоят препълнени с боклук, който прелива наоколо. Зелена политика?
Част от тая политика следва да е и чистият въздух, а София е един от градовете с най-мръсен въздух и никакви мерки не се взимат за това. Тук всеки пети има някаква дихателна алергия.
Екополитика е и адекватната грижа за бездомните кучета. Милиони левове изтичат към организации за защита на животните. Всъщност едни паразити, прикриващи се зад псевдохуманност, чиято цел е единствено източване на средства. Всяка година Столичната община (СО)
увеличава бюджета за кучета,
като той е много по-голям, отколкото примерно за библиотеки. Така например през 2012 г. бюджетът на СО предвиждаше за общинското предприятие "Екоравновесие" 800 хил. лева, обаче отчетът по-късно показва, че са усвоени 1,2 млн. лв. С тези пари са заловени и обработени 4758 бездомни животни, или над 252 лв. на куче. За 2013 г. бюджетът за четириногите е почти двоен - 2,6 млн. лв. общински пари, със задача да заловят 6000 бездомни кучета. Залавянето и кастрирането на куче вече струва 434 лв. - почти колкото държавата дава на дете за година. И докато парите за безстопанствените четириноги и приютите за тях растат, те продължават да се разхождат навсякъде и инцидентите с тях не намаляват. Оказва се, че уличните кучета са доходоносен бизнес, от който никой няма интерес да се лиши. Затова и проблемът с тях не се решава трайно.
Като част от една зелена политика следва да бъде и задължението собствениците на кучета да прибират отпадъците от домашните си любимци, за да не сеят зарази и да замърсяват. С налагане на глоби, както е навсякъде в цивилизования свят. Регулярната обработка на тревните площи срещу паразити и кърлежи, за да няма толкова чести случи на лаймска болест, е друга мярка. А междувременно в някои столични квартални паркове дори бяха плъзнали змии. При екология и хигиена на такова ниво ще създадем ли илюзия за зелена политика с няколко затревени релси, които до месец най-много ще са кафяви? И
всичко това за 3,5 млн. лв.
В същото време с някакви 12 млн. лв. село в дълбоката провинция - Чавдар, заприлича на швейцарско. Ремонтирани и напълно обновени са всички улици и тротоари в селото и около него, сменени са водопроводът и канализацията. Изградена е пречиствателна станция, модерно улично осветление, детски кът, парк, обновени и модернизирани са читалището, детската градина, училището, хотелът, общинските сгради. Последната новост е строежът на детски увеселителен парк, който ще се ползва безплатно от децата. За сравнение ремонтът на един кръгов участък в София, на една шепа земя струва една трета от всичко това.
Ремонтът на бул. "Витоша" в късата отсечка от ул. "Алабин" до ул. "Солунска" ще струва 1,5 млн. лв. За тази сума ще се подмени настилката, ще се сложат антипаркинг колчета срещу автомобили и цветя. Да вземе кметът на с. Чавдар с неговия креативен екип да даде съвет на госпожа Фандъкова как с парите, които разполага, може да направи пет пъти повече неща, и то качествено. А не, като вървиш, да се спъваш в криво, освен неестетично наредени павета по бул. "Витоша". Сякаш студент по архитектура се е упражнявал в курсова работа. Не стана ясно и защо се ремонтират вече ремонтирани участъци. Или има излишни пари за усвояване, докато за детски градини все не достигат?
Да не говорим, че
обновеното за 23 млн. лв. "Цариградско шосе"
при първия дъжд се превърна в езеро. А обяснения от типа, че "бил недостатъчен диаметърът на канала на "Софийска вода" и затова не могъл да поеме оттока", са повече от несериозни. За 23 милиона да сте съобразили да сложите по-голям, при положение, че регулярно на това място са ставали наводнения, и то при доста по-обилни валежи. На част от ремонтирания участък - между булевардите "Копенхаген" и "Александър Малинов", малко след пускането му в експлоатация се появиха пропадания. За момента само отсечката "Плиска" - "Орлов мост" не е дала дефекти. И докато централни булеварди се ремонтират показно и очевидно некачествено, гълтайки десетки милиони, в кварталните улици столичани продължават да си трошат колите. Иначе за инфраструктура тази година СО е предвидила 140 млн. лв. В това число и купуването на
мотриси втора ръка,
за които нищо чудно да се плаща като за нови.
Въпреки активността на общинарите по отношение на инфраструктурните проекти, за 5-та поредна година столицата пропада надолу в рейтинга за качеството на живот. Това сочи наскоро огласен анализ на авторитетното британско списание "Икономист". Съпоставката е между 140 града. Изследването се базира на 30 критерия, като на първо място са безопасност, здравеопазване и образование - сектори, в които не се провежда адекватна политика, или дори никаква. Едва след това е инфраструктурата като критерий и въпреки че за общината тя е приоритет, резултатите пак са незавидни.
Нерешен остава и проблемът с разписанията и интервалите между колите на обществения транспорт, който продължава да буди недоволство сред столичани. След 18,30 ч. голяма част от градския транспорт минава на режим на междуградски - на 20, 30 и 45 минути. Това е твърде ранен час за подобни икономии, които нямат обосновка и единствено затрудняват хората, работещи до по-късно, да се приберат нормално по домовете си. За администрацията трудовият ден може и да свършва в 17 ч., но тя принципно си функционира по други правила, като една малка държава в държавата. Данъкоплатците, които я издържат, да му мислят. И добре да си помислят наесен...
Контейнерите за боклук срещу пл. "Св.Неделя"
Довършителните работи около "Руски паметник" продължават
"Зелените релси" станаха кафяви
Снимки Авторката