Поръчката за бързите влакове до морето "дерайлира"
/ брой: 76
Няма да има нови бързи влакове до морето и Русе до 2026 г., каквито бяха първоначалните намерения. Причината - поръчката за доставка на 20 нови бързи влака за дълги разстояния (push-pull) за 1,2 млрд. лв. е прекратена за втори път. По-рано стана ясно, че търгът за 35 нови мотриси за 1,1 милиарда лева, също е прекратен.
Така обновяването на остарелия подвижен състав на българските железници с европари от Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) е на път да се превърне в пълно фиаско. Основната причина за това е на управляващите. Всяка смяна на властта води до промяна в правилата. Така не остана време, в коeто производителите да се вместят, за да направят новите влакове до средата на 2026 г., каквито са европейските изисквания. Иначе амбицията на управляващите беше да привлекат най-големите производители в бранша, като "Алстом", "Сименс", "Бомбардие", "Хитачи", "Хюндай".
Поръчката за 20 нови бързи влака на дълги разстояния няма да се обявява отново, защото очевидно производителите не могат да направят влаковете в кратки срокове, са отговорили на "Медиапул" от транспортното министерство.
Първоначално обявените планове бяха 20-те нови влакове да се движат по 14 дълги маршрута. Основните направления бяха София - Свиленград, София - Горна Оряховица - Варна, София- Бургас през Карлово, София - Русе, Русе - Димитровград - Пловдив, София - Благоевград и София - Видин. Обществената поръчка за доставка на 20 електрически "push pull" влака за 1,2 млрд. лева беше най-голямата по НПВУ. Първоначално тя беше обявена от служебното правителство на Гълъб Донев през април 2023 г. След като властта се смени и начело дойде кабинетът на акад. Николай Денков (ГЕРБ-ДПС и ПП-ДБ) транспортният министър Георги Гвоздейков спря поръчката след открити пороци. След това беше обявена повторно.