Консултант
Какви потребителски такси дължим като здравноосигурени
Можем да подадем жалби към 6 институции в страната, ако правата ни са нарушени
/ брой: 151
Здравноосигурените пациенти дължат така наречената „потребителска такса“ за всяко посещение при личния лекар, лекаря от специализираната извънболнична медицинска помощ или лекаря по дентална медицина, както и за всеки ден болнично лечение, но не повече от 10 дни за година (нормативно това е уредено в чл.37, ал.1 от Закона за здравното осигуряване). Размерът на таксата е определен и фиксиран с Постановление на Министерския съвет. Това става ясно от сайта на Националната здравноосигурителна каса.
Кой е освободен от заплащането на потребителска такса?
В закона изчерпателно са изброени категориите лица, които са освободени от заплащане на потребителски такси, включително и лицата със заболявания, определени по списък (Приложение № 11 към Националния рамков договор 2023-25):
- Лица, чиито заболявания влизат в списъка към Националния рамков договор;
- Неработещи представители на семейството;
- Получилите увреждания при или по повод отбраната на България;
- Ветерани от войните и военноинвалиди;
- Задържани под стража;
- Задържани по чл. 72 от Закона за МВР;
- Задържани по чл. 125, ал. 1 от Закона за Държавна агенция „Национална сигурност“ или лишени от свобода;
- Социално слаби, на които се изплащат помощи по Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане;
- Хора, които са настанени в домове по чл. 36, ал. 3, т. 1 от същия правилник;
- Медицински специалисти;
- Бременни жени и родилите до 45 дни след събитието;
- Хора със злокачествени новообразувания;
- Хора със заболявания, причинили им повече от 71% намалена работоспособност.
Какво заплащаме при посещение при личния лекар или лекар-специалист?
За 2024 г. потребителската такса при посещение при лекар/лекар-специалист е в размер на 2.90 лв. (два лева и деветдесет стотинки).
Лекарят или лечебното заведение са длъжни да издадат финансов документ за всяка заплатена от пациента сума.
Дължим ли такса при издаване на електронна рецепта?
Лекарствените продукти, медицинските изделия и диетичните храни за специални медицински цели се предписват от лекаря след извършен преглед. За оказаната медицинска помощ здравноосигуреното лице дължи само потребителска такса, освен ако не е освободено от нея. Не е регламентирано да се изисква допълнително заплащане, става ясно от регламентите на Касата.
А за извинителна бележка за учениците?
Няма изискване издадените е-бележки за извинение на отсъствията да се отчитат към НЗОК, тъй като не попадат в пакета от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК.
Това е информация, която се уточнява от Министерството на здравеопазването и Министерството на образованието и науката чрез платформа, която не попада в електронната система на НЗОК.
Заплаща ли се издаването на болничен лист?
Не заплащате за издаването на болничния лист. Издаването на болничен лист е резултат от извършен преглед, като за оказаната медицинска помощ заплащате само потребителска такса, освен ако не сте освободени от нея.
НЗОК заплаща за дейности по медицинска експертиза, сред които: издаване на първичен и на вторичен болничен лист; насочване за медицинска експертиза към лекарска консултативна комисия (ЛКК); подготвяне на документи и насочване за представяне пред териториална експертна лекарска комисия (ТЕЛК).
Какво дължим за изследвания в лаборатория?
Отивайки в лаборатория за извършване на изследвания, предписани от съответния лекуващ лекар, пациентът заплаща такса за вземане на биологичен материал. Размерът й се определя от съответната лаборатория.
Здравноосигуреният не трябва да заплаща на лабораторията допълнително потребителска такса от 2,90 лв. ако той е заплатил такса за вземане на биологичен материал. В случаите, когато в лечебни заведения, извършващи медико-диагностични дейности, не се взема такса за биологичен материал, пациентът заплаща 2,90 лв.
Децата също заплащат такса за вземане на биологичен материал. От заплащане на цена за вземане на биологичен материал се освобождават само лицата без доходи, настанени в домове за деца и юноши, домове за деца от предучилищна възраст и домове за социални грижи.
Какви са таксите при престой в болнично заведение?
Здравноосигуреното лице трябва да заплати по 5,80 лв. за всеки ден престой в лечебното заведение. Сумата се начислява за не повече от 10 дни годишно болнично лечение.
Какво заплащаме при посещение на лекар по дентална медицина?
За всяко посещение при зъболекар здравноосигурените лица заплащат потребителската такса е в размер на 2.90 лв.
Денталните дейностите се заплащат изцяло и частично от НЗОК, като за частично платените от НЗОК дейности здравноосигуреното лице дължи доплащане.
Въпрос, който не е маловажен и трябва да се знае е кой контролира издаването на финансов документ за платената потребителска такса?
За всяка заплатена от пациента сума, той трябва да изиска финансов документ от лекаря/лечебното заведение. Контролът по издаването на финансов документ (фискален бон/бележка) се извършва от органите на Националната агенция за приходите. За нерегламентирани заплащания може да подадете сигнал и в районната здравноосигурителна каса (РЗОК), с която лечебното заведение има сключен договор.
Какво да правим, ако се чувстваме ощетени?
При нарушаване на правата на здравноосигурените лица, свързани с оказаната медицинска или дентална помощ, гражданите имат право да подадат писмени жалби до МЗ, РЗИ, НЗОК, РЗОК, ИАМН, Омбудсман на РБ, съветват експертите.
При установяване на нередности или съмнения, нарушения или злоупотреби при оказване на медицинска помощ, дентална помощ или фармацевтична грижа, заплащани от НЗОК, здравноосигурените лица могат:
- Да се обадят на телефоните за информация в отделите за работа с граждани на РЗОК;
- Да посетят приемната на НЗОК (София, ул. “Кричим“ №1) или да се обадят в здравноинформационния център на НЗОК на тел. 0800 14 800.
pariteni.bg
Къде да потърсим лекар, ако сме на почивка
Ако човек е на почивка у нас и му се наложи да потърси медицинска помощ, може да отиде при всеки общопрактикуващ лекар, сключил договор със Здравната каса. Това припомнят от обществения фонд по повод началото на летните отпуски. На сайта на институцията има рубрика с полезна информация за правата на здравноосигурените.
Има обаче разлика между спешна и неотложната медицинска помощ. При нужда можем да позвъним и на телефон 112.
Здравната каса заплаща до два прегледа за здравноосигурен, ако посети личен лекар, различен от този, при когото е записан. Пациентът плаща единствено потребителската такса от 2,90, за която трябва да получи касов бон. Лекарят може да изпише лекарства и да изпрати пациента на преглед при специалист със съответното направление, ако е нужно.
При необходимост от болнично лечение, човек се насочва към болница с направление отново от личен лекар. За престоя в лечебното заведение се заплаща такса от 5,80 лв. на ден, максимум за 10 дни в годината.
От фонда обръщат внимание, че ако при инцидентно посещение при лекар се иска допълнително заплащане, е нужно да се изиска финансов документ. Ако човек смята, че са нарушени пациентски му права, следва да подаде жалба до районната здравна каса, с приложени копия на документите за платените суми.