Тури му пепел
/ брой: 64
"Тури му пепел, сипи му вода..." Някога, когато сме се забавлявали с тази песничка край бригадирския огън, продължавахме не с "...така се прави сладък Мустафа!", а с "...така се прави бригадирската чорба!" Тогава и през ум не ни е минавало, че след много години някой ще съзре в тези шеговити думи ноу-хау за строеж на магистрали. Животът обаче е по-богат от всякакви представи и дори фантазии.
При гостуването си в "Шоуто на Слави" бившият премиер Станишев показа пепелта, която се използва за основа на една от отсечките на магистрала "Тракия" - между Стара Загора и Нова Загора. Вместо инертни материали, както е изискването по договор, 80 на сто от насипа, върху който ще се положи асфалтът, е тъкмо това прахообразно вещество. Ефектът ще бъде като при ремонта на "Цариградско шосе" при Орлов мост, когато Бойко Борисов беше столичен кмет - повърхностният слой се накъдри като развълнувано море. Магистралата ще заприлича на пернишкия участък от пътя София - Скопие. Заради икономии някога са положили в основата пепелина от близкия ТЕЦ и след месеци участъкът се изпъстри с бабуни като трасе за сноуборд. Преди време тази отсечка беше основно ремонтирана, но за това не се говори, тъй като беше дело на предишното "лошо" управление.
При едно от най-новите си телевизионни участия премиерът Борисов беше попитан някой ще понесе ли отговорност, ако се окаже, че магистрала "Тракия" действително е строена върху пепел. Той реагира в типичния си стил, според който е важно не какво се е случило, а кой повдига въпроса. Така избягва отговорите за политиката и прехвърля коментара, а с него и внушенията, в сферата на емоциите. Питат го за падналия му с 10 пункта рейтинг, а той контрира: "На коя агенция са тези проучвания?" Като чуе, че са на "Медиана", цака с това, че тя уж била финансирана от БСП, а шефът й Кольо Колев бил най-добрият приятел на Първанов. Нормално е значи да го атакуват, защото му завиждат за успехите. Ето как вместо политическо говорене се акцентира върху низките човешки страсти, което при всички случаи е по-разбираемо за голяма част от аудиторията.
Естествено, ако приложим същия подход и към самия Борисов, ще се изпари и последната ни молекула уважение към него. Защото приятелите му от миналото, а и съвсем доскоро, въобще не са цвете за мирисане. Но това не му пречи примерно да втълпява, че Първанов е в комбина с Алексей Петров, сякаш президентът, а не премиерът, е другарувал години наред с Трактора, имал е общ бизнес с него и му е пращал прочувствени есемеси дори броени часове преди да го арестуват.
Та и по въпроса за пепелта в основата на магистрала "Тракия" премиерът се сопна: "Кой казва това?" Водещата: "Вестник "Труд" или "24 часа". Борисов: "Не ги чета. Дайте някой сериозен." И тук вече няма как да не избухнем в смях. Не само защото се сещаме за шопската максима: "Ти ще го напишеш, пък аз няма да го прочета!" А и тъй като съвсем наскоро премиерът посети редакциите на двата вестника, с което удостовери, че тъкмо те са сериозните. Валидността на казаното от него обаче е не повече от няколко дни, а когато му се налага да се брани, срокът на годност се свива до часове и даже до минути. Ама имало външен одит, не се предава водещата. Пет одита има, похлупва я Бойко, за кой точно става дума? Пък и той самият бил ходил пет пъти на проверка там. Смееш ли да не му вярваш?
В случая обаче данните са възможно най-достоверни. Анализът е направен в най-добрата българска лаборатория - в Университета за архитектура, строителство и геодезия. След "Шоуто на Слави" мнозина потвърдиха във фейсбук, че десетки камиони извозват пепелината от насипищата на бившия "Марбас - Димитровград" и я вкарват в основата на магистралата. Това ще се отрази не само върху качеството на прословутия строеж, но по всяка вероятност ще е вредно и за здравето на хората. Други пък пишат, че пускането на друга премиерска гордост - магистрала "Люлин", се е забавило, докато се затопли времето, защото от ската между Горно Бучино и Мало Бучино се стича вода, която се превръща в ледена покривка върху платното. Вече и поставените мрежи не можели да спрат свличащата се земна маса. Та и тази "магистрала на кокили", както я наричат местните, ще създава много проблеми по поддръжката й.
Известно е, че Европейският съюз третира строителството с некачествени материали като измама. Съвсем реален е рискът Европа да не ни даде пари, а да плащаме изграждането на "Тракия" с левчетата на българския данъкоплатец. Ако вместо да вземе мерки, правителството продължава да будалка, че лявата опозиция му е обявила "партизанска война", най-вероятно историята ще завърши тъкмо по този горчив начин. Тогава със сигурност не ще запеем "Тури му пепел". И не само защото няма как да се върнем в бригадирските си години, а тъй като ще ни е не до песни, а до плач.
Други текстове от автора на: www.ivoatanasov.info