Позиция
Лого на безсилието
/ брой: 89
Новият конкурс за туристическо лого на България отново разбуни духовете. До финал достигнаха седем визии от 183 предложения. Финалистите отново станаха обект на недоволство.
Конкурсът бе обявен през февруари с аргумента, че старото лого - "салата с яйце на очи", не се приема от обществото. Министър Николина Ангелкова се зарече, че то няма да струва нищо на държавата. Щяло да има само награда за победителя от 10 хил. лв. Е, това не е нищо, това е реалната цена на такава поръчка.
Защо беше нужно да се дават 1,6 млн. лв. за предишното лого? И то за имитация на логото на Киргизстан, направено от 19-годишен за 500 евро. Уж фирмата изпълнител щеше да връща някакви пари, но това така и не стана.
Лого-поредицата показва единствено безсилие. За последните 10 години България има повече визуални концепции за туризма, отколкото Apple от създаването си. Няма как туристите да ни запомнят и свързват с конкретно послание, ако постоянно сменяме слогана и визуалната концепция на рекламата на туризма. Това обезсмисля идеята за създаване на бранд (марка) на туризма в България.
Всеки нов министър с идването си прави конкурс за лого. И ако се съди по резултата, той не цели подобряване на качеството. Оказва се удобен вариант за източване към "свои" най-вероятно на няколкостотин хиляди до милион и половина, "подарявани" често за кавър на чуждо лого. Поне до скандала с последното лого. То стана обект на присмех в социалните мрежи, а от Съюза на българските художници го разнищиха.
В новия конкурс изборът се прави от 9-членно жури - доказани имена в изобразителното изкуство, повечето експерти по графичен дизайн от НХА. Всъщност това е недалновидно, защото не се избира графика или рисунка, а послание. А за него трябва да се произнесат най-вече специалистите по реклама и маркетинг. Пак недомислици Ангелкови. Затова резултатите и реакциите са показателни.