30 Септември 2024понеделник06:25 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Строят магистрала "Тракия" върху пепел

Трасето на ЛОТ 2 ще е опасно за живота на хората, до месеци пътят ще се напука и издуе, предупредиха от БСП

/ брой: 61

автор:Ралица Николова

visibility 2009

Пепел и отпадъчна сгурия стоят в основите на част от магистрала "Тракия". Щом върху тях се положи асфалт, пътят ще се напука и ще стане на вълни за няколко месеца. Разкритието направиха вчера от БСП, след като представиха подробен експертен доклад на материала, използван за строителството на ЛОТ 2 от магистралата.
Близо половин година социалистите са проучвали какво прави фирма "Трейс" при изграждането на трасето Стара Загора-Нова Загора от АМ "Тракия". Проби от материалите са изпратени за изследване в Университетската строителна лаборатория и в Строително-изпитателната лаборатория към УАСГ-София. Това са най-авторитетните и модерни лаборатории в страната, които проучват строителни материали.
От изследванията и заключенията на експертите става ясно, че веществата, използвани от "Трейс", не отговорят на изискванията дори за селски път, камо ли за магистрала по европейски стандарти. Фирмата-изпълнител използва не материали от кариера, а отпадъчен материал от затворения вече рудник "Миньор" до с. Радиево, община Димитровград. Там има сгурия, добита при експлоатацията на въглищни запаси. Става въпрос за пепел, образувана при създаването на въглища, вследствие на овъгляването на "погребана дървесина" в продължение на милиони години.
Тази пепел променя обема си под въздействието на климатичните условия. Това означава, че асфалтът на магистралата само след няколко месеца ще се напука и ще стане на вълни, обясни лидерът на БСП Сергей Станишев. Димчо Михалевски допълни, че при студено време материалът се свива, а при топло и сухо се разширява.
Според Михалевски от "Трейс" са решили да използват сгурия, защото са били притиснати от правителството да строят ЛОТ 2 на изключително ниски цени. За изграждането на 32-километровата отсечка са предвидени 137 млн. лв., а с некачествения материал са икономисани около 16-17 млн. лв. 
Незабавно обаче тази пепел трябва да бъде премахната, още преди там да е положен асфалтът, категорични са от левицата. Защото, ако правителството се опита да замаже нещата и да довърши ЛОТ 2 в този вид, Европейската комисия може да спре цялото финансиране на проекта "Тракия". Освен това използването на трасето ще бъде опасно за здравето и живота на хората.
Строителството наново, с качествени материали, ще струва около 25-30 млн. лв. и ще отнеме най-малко 4 месеца. По-добре обаче да се забави строителството, отколкото България да се окаже без финансиране на пътното строителство от Европа, категоричен бе Станишев. Той припомни, че по оперативна програма "Транспорт" би трябвало държавата да получи 990 млн. евро.
Социалистите обясниха, че пепелта се влага в основата на магистралата от есента на миналата година. Оттогава Агенция "Пътна инфраструктура" и Росен Плевнелиев неведнъж са инспектирали трасето, но подобни нарушения не са били констатирани. Най-вероятно не са изследвани въпросните проби от най-горния пласт на насипите, подозират от БСП. Или просто в АПИ няма останали експерти с капацитет, които да установят, че става въпрос за скандално нарушение.


Евтиното е за сметка на качеството


Според Димчо Михалевски, бивш зам.-министър на регионалното развитие, проблемът не е във фирмата-изпълнител, а в цялостната политика на кабинета. Целта на правителството на ГЕРБ е да докаже, че може да строи евтино. Затова притискат фирмите още при подаването на офертите да предлагат изключително ниски цени, което ги поставя пред дилемата да търсят нещо евтино или почти без пари, обясни социалистът. Той припомни, че от левицата няколко пъти са предупреждавали, че цената на ЛОТ 2 е прекалено ниска. Евтиното строителство е за сметка на качеството, от икономиите на практика губи България, подчерта Михалевски.
Станишев пък припомни, че предишното правителство бе договорило европейско финансиране за лотовете 2, 3 и 4 на АМ "Тракия". Ставаше въпрос за 350 млн. евро, от които 80% са от ЕС и 20% от държавния бюджет. В опит да снижат цените ГЕРБ предоговориха строежа за 247 млн. евро.
Този скандален случай е доказателство за провала на кабинета в основния му приоритет - магистралите, заключиха от БСП.

58% от българите печелят колкото за разходи

автор:Дума

visibility 2538

/ брой: 184

Плоският данък е по-изгоден за богатите

автор:Дума

visibility 2872

/ брой: 184

Забраняват да си продаваме колата на части

автор:Дума

visibility 2541

/ брой: 184

Такситата с двойна тарифа по празниците

автор:Дума

visibility 2550

/ брой: 184

ЕС започва преговори с Албания за членство

автор:Дума

visibility 2611

/ брой: 184

Русия променя ядрената си доктрина

автор:Дума

visibility 3297

/ брой: 184

Призив за край на огъня между Израел и Ливан

автор:Дума

visibility 2819

/ брой: 184

Накратко

автор:Дума

visibility 10917

/ брой: 184

Кметът-бомба

автор:Александър Симов

visibility 8175

/ брой: 184

Линията на осъдените души

автор:Барбара Пейчинова

visibility 3839

/ брой: 184

За колко ни оценяват

автор:Евгени Гаврилов

visibility 4601

/ брой: 184

Глобалният мир е пред безпрецедентна заплаха

автор:Дума

visibility 2764

/ брой: 184

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ