Пътища по герберски
/ брой: 132
Евгени ГАВРИЛОВ
"Обещах да си отида от политиката, когато магистрала "Хемус" е готова." Това са думи на Б.Б., изречени преди време. Той вече почти е слязъл от политическата сцена, но явно пак му се привижда власт. Доказателство за това е фактът, че злополучната магистрала-мираж, станала синоним на пътното строителство по герберски, отново му влезе в устата.
В Бургас оня ден Той се похвали, че АДФИ не е открила нарушения там. Наложи се финансовото министерство да опровергава подопечната си агенция за изнесените данни, но това е друга тема. Ако е само "Хемус", здраве му кажи. Оказа се, че има селски пътища, за които при управлението на ГЕРБ са плащани над 1 млн. лв. на километър. Пътен възел "Белокопитово" край Шумен бе силно оскъпен и закъснял. Тунелът в Кресненското дефиле се оказа близо 14 пъти по-скъп от най-дългия тунел в света - Лердалския в Норвегия.
Това са само няколко от многобройните примери, които показват начина, по който се усвояваха допреди две години европейски и национални средства за инфраструктура у нас. Порочната практика започваше още при процедурите по възлагането на обществените поръчки и завършваше с гаранционната поддръжка на изградените обекти. Съмненията, че проектите се печелят от избрани фирми, се засилваха от публичните данни за концентрация на повечето поръчки в малко на брой изпълнители. Ако някоя от въпросните компании не разполагаше с необходимия ресурс от техника и персонал, които да работят по конкретни обекти, наемаше подизпълнители. Това е забранено при финансирани с евросредства проекти, но ограничението се заобикаляше с договори за наем на хора и техника, което бе на практика възлагане на дейности на трети фирми. Доказаха го постоянните скандали около "Хемус". И докато доскоро бяхме приели, че поне пътищата ни са евтини и затова са с по-ниско качество, то в последните години цената на километър новоизградена магистрала скочи с пъти.
През 2010-а поръчки се изпълняваха за между 2 и 3 млн. евро на километър. Днес цената на 1 км магистрала в България достигна от 5 до 6,7 млн. евро. В съседна Румъния 1 км нова магистрала е средно 5 млн. евро, а гръцката "Виа Игнатия" струваше по 6,8 млн. евро на километър. Обяснението и за ниските цени, които водели след себе си ниско качество, очевидно вече не е актуално. По-скоро за 12 години видяхме друго. Високи цени при ниско качество. Строителство по герберски.