12 Септември 2024четвъртък14:16 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Напразни надежди

/ брой: 139

автор:Евгени Гаврилов

visibility 4613

Годината е 1993-а. През есента, недалеч от границата с България на македонска територия има необичайно оживление. Започва церемонията, свързана с първата копка на жп връзката между двете държави. Тогавашният македонски премиер Бранко Цървенковски, който е в предизборна кампания, заравя специална капсула с послание за следващите поколения. И след това - 30 години тишина. Когато служебен премиер у нас беше Гълъб Донев имаше римейк на този стар филм, разбира се, с други артисти.  Донев и колегата му от Северна Македония Димитър Ковачевски пак дадоха старт на строителството на прословутия Коридор 8, част от който е и нарицателната жп връзка между двете държави. Коридорът трябва да свърже Бургас с албанското пристанище Дурас. Вече два програмни периода (2007 - 2020 г.) България реконструира железницата между София и Бургас, като това ще продължи и през настоящия програмен период до 2027 г. Но дори и тогава е спорно дали ще е готов железният път от българска страна, ако  темповете, с които се работи през последните 7 години останат същите.
Към момента от македонска страна от жп линията е построена отсечката между Скопие и Куманово. Строи се и участъкът Куманово - Беляковце, където работата продължава вече седма година. Отсечката ще погълне 40 млн. евро. Най-скъп и труден обаче е последният участък от Крива паланка до българската граница, който е и най-къс. Той е с дължина 24 км и преминава през планински терен, където трябва да бъдат изградени 40 тунела. Към тях трябва да бъдат прибавени и мостовете, с които съоръженията доближават общо сто. Това е и една от причините жп линията да остава само мечта вече трети век. И вчера, след изразената позиция от сегашния премиер На Северна МАкедония Християн Мицкоски тази мечта отново беше пратена във фризера. В телевизионно интервю той каза, че част от проектите, за които се очаква европейско финансиране, започнати от предишното правителство на Северна Македония, не могат да бъдат изпълнени. Той посочи за пример посочи жп линията към България, основен елемент от транспортен Коридор 8. Според Мицкоски жп връзката "завършва в задънена улица, в полутунел, без предвидимост как ще продължи по-нататък до Черно море, със санкции, които могат да достигнат до 750 милиона евро”.
Към техническите причини за поредния отказ на Скопие трябва да бъдат прибавени и геополитическите. Развитието на събитията около проекта навеждат на мисълта, че не бива да се гледа с прекомерен оптимизъм на възможността бързата връзка да се случи и през този век, въпреки безбройните първи копки, които са направени досега. Защото докато в международен план на Балканите доминира оста Москва - Белград - Атина, жп линия София - Скопие няма да има. А за широката публика остават само напразните надежди, старите филми и церемониалните първи копки, които нямат абсолютно никакво значение.

БСП не се хвана в капана на Борисов

автор:Дума

visibility 109

/ брой: 174

Общините скочиха срещу такса смет, отлагат реформата с 1 година

автор:Дума

visibility 103

/ брой: 174

Румен Радев ще посети Виетнам до края на годината

автор:Таня Глухчева

visibility 85

/ брой: 174

Съюзът на юристите призова за повече качествени прависти в НС

автор:Дума

visibility 101

/ брой: 174

България е най-бедната страна в ЕС, а с най-скъпата храна

автор:Дума

visibility 105

/ брой: 174

БАБХ проверява спешно столове и бюфети в училищата

автор:Дума

visibility 119

/ брой: 174

Търговският дефицит расте с близо една трета към края

автор:Дума

visibility 105

/ брой: 174

Производството на ток у нас намалява

автор:Дума

visibility 127

/ брой: 174

Скопие ще преговаря, но като член на ЕС

автор:Дума

visibility 139

/ брой: 174

Няма нужда от търговска война

автор:Дума

visibility 152

/ брой: 174

Лондон свива помощите за горива през зимата

автор:Дума

visibility 134

/ брой: 174

Накратко

автор:Дума

visibility 152

/ брой: 174

Комедиантът

автор:Александър Симов

visibility 84

/ брой: 174

Геноцид

автор:Барбара Пейчинова

visibility 171

/ брой: 174

Има ли шанс Харис?

автор:Таня Глухчева

visibility 160

/ брой: 174

Съдебната реформа – абсолютно безпредметен израз

visibility 116

/ брой: 174

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ