Не е късно да спрем унищожението на училището
България продължава да смайва света с негативни рекорди - неграмотните у нас са вече милион
/ брой: 185
Един милион са вече неграмотните българи от 1990 г. досега. Този потресаващ факт съобщи председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева на шестия конгрес на оглавяваната от нея организация. Наскоро Световната банка излезе с доклад, в който се отбелязва, че неграмотното поколение у нас след 10 години ще навлезе активно в пазара на труда. Отговорност за това носи недвусмислено нехайната политика на управляващите от ГЕРБ към селското население на страната ни. Това правителство никога не е поемало грижа за осигуряване на препитанието на хората по селата, както и за съхраняването на болничните заведения там, на училищата и на съвременното образование.
Училищата в стотици български села са закрити. Най-много учебни заведения са затворили врати в Смолянско. Не са малко селата, в които преди бяха изградени дори по две училища, днес те са напълно пустеещи. Сградите им, издигнати с ентусиазиран труд през годините на народната власт, се рушат и разграбват, оставени на произвола, а децата гонят всяка сутрин автобуси, за да ходят на училище в далечни селища. Много от тях губят стимул за просвета и лесно напускат школото, обричайки се на невежество и безперспективност. В много семейства родителите са безработни, отчаяни от беднотия, уморени от дългове, озовали се в безпътица. Те се примиряват със съдбата на обречените на безпросветност свои деца.
Каква е съдбата на закритите школа? Оставени без охрана от кметствата, откъдето се оправдават с липса на средства, сградите, строени с народен труд, бяха жестоко разграбени. Местни престъпници окрадоха радиаторите и всички метални части и ги предадоха на вторични суровини. Непонятно е, че пунктовете ги приемат, без да известяват полицията. Това си е една добре организирана престъпна мрежа. Разбити са прозорците и черчеветата, изтърбушени са стените, оголени са покривите заради отмъкнатите строителни материали. Някои от сградите бяха дори запалени.
Жесток вандализъм
се упражни над родните училищни сгради.
На фона на тази отчайваща картина т.нар. демократи просветници при всяка сгода внушават колко некачествено било образованието ни по времето на социализма и колко съвременно ставало то днес. Не знам по каква логика масовото закриване на училища и застрашителната неграмотност на младите поколения се наричат съвременен образователен процес. Ако накой е забравил - в Народна република България неграмотността беше напълно ликвидирана, както и безработицата, всички деца ходеха на училище и маргинализацията сред циганите бе в голяма степен преодоляна.
Очевидно за премиера Борисов, за депутатите и министрите му ръководно начало е нелепата формула - колкото по-голяма неграмотност, толкова по-необезпокояван мутропросперитет. Премиерът силовак е принизил националния ни трикольор до церемониални лентички за прерязване на всеки километър нов асфалт. Той няма и понятие какво е да откриеш ново училище, за да се оживи някое селище със затихващи функции, каквито в страната ни се множат.
Конкретните данни на доклада на Световната банка, а не на опозицията, сочат недвусмислено, че се увеличава броят на децата у нас, които прекъсват завинаги обучението си на етап основно образование. Но България има сериозен проблем и с ранното напускане на училище - българчетата, които не довършват образованието си, са 38%. Повечето от тях изоставят обучението още след началния курс, докато в Европа тенденцията е за отпадане около VIII клас. Двадесет хиляди деца всяка година изобщо не влизат в класната стая или престават да ходят на училище. Дори според СБ една от основните причини е тъкмо
закриването на учебни заведения
в малките населени места. Инвестициите, които ГЕРБ отделя за образование, са нищожни. Банката прогнозира, че през следващите 50 години населението на страната ни ще намалее с близо 30% и ще се стопим до 5,5 милиона души. По-голямата част от населението ще са пенсионери, а малцинствените групи ще имат ключова роля в развитието на икономиката. Това изисква спешни мерки за тяхното образование.
Тази мрачна прогноза налага да отворят отново врати училищата по селата, а от инициаторите на престъпната политика на "икономии от училищата" да бъде потърсена съдебна отговорност.
Очевидно това правителство, което залага на полицейщината, на физическото и психическото насилие, се нуждае от прост народ, за да го управлява и манипулира удобно и лесно. Юнакът Борисов се държи като агент на САЩ, неприкрито и унизително се подмазва на Меркел или на Оли Рен. Жалкото е, че пропастта, към която ни теглят управляващите се нарича нищета, мизерия, малокултурие, престъпност.
Според друга статистика на Европейската комисия, оповестена във връзка с плана за справянето с проблема на неграмотността до 2020 г., почти всеки втори български ученик у нас
има проблеми с четенето
и с разбирането на текст на родния му език. Около 41% от учениците ни са в някаква степен неграмотни. И по този показател унизително водим класацията на Стария континент. След нас са румънците - 40,4%, а австрийците остават трети с 27,5%. В централноевропейските държави почти 90% от учениците се дипломират. С изключение на България и Румъния в новите страни членки има повече хора с добро образование от западноевропейските държави.
Европейската комисия обяви, че ще вземе сериозни мерки да намали от 14,4 на 10% броя на хората, които не завършват средно образование. По-слабите ученици не трябва да се принуждават да повтарят клас, защото това ги демотивира и те напускат училище. Препоръчва се на учениците, които имат лоша успеваемост, да се предлагат допълнителни часове и да се осигуряват преподаватели на майчиния им език. Да се развиват вечерните училища, в които пълнолетни граждани да могат да довършват средното си образование.
За пореден път България
води статистиката по безотговорност
към младото поколение. Тревожен факт е, че нашите добри ученици и студенти предпочитат да продължат образованието са на Запад. Малцина се връщат след дипломирането си у нас.
Какво бъдеще може да има такава страна? Отговорът го даде големият италиански писател, философ и медиевист Умберто Еко в интервю по Дарик радио: "Според мен България е една умираща, изчезваща държава, чието общество е загърбило способността си да реагира адекватно на наглостта на подлеците, наметнали върху си наметалата на демокрацията и пазарната икономика и представящи се за политици и бизнесмени". Нима е възможно в ХХI век в пределите на Европа изграждането на пътища и метро да бъде считано за огромно постижение? Какво значимо достижение е да асфалтираш път, докато другите строят космодруми, изследват космоса, създават иновации и развиват модерни технологии? Можеш ли да се хвалиш, че прокарваш пътища, докато се обезлюдяват градове и села? Тези пътища не водят за никъде.
Нашият премиер Бойко Борисов обаче, загърбил тежките проблеми с неграмотността и бедността, най-нагло се готви
да... остане в историята
И ще остане - с разграждането на училището. През юни Народното събрание прие на първо четене новия проект на Закон за предучилищното и училищното образование. Той предвижда в духа на управляващите от ГЕРБ да бъдат закрити и преструктурирани още много училища в България. Това означава продължаване на агонията на българското образование. Ще бъдат преструктурирани всички 1360 основни училища, гимназия ще може да се завършва и в Х клас, математическите и другите елитни гимназии ще бъдат обезличени. Техникумите ще приемат статут на общински учебни заведения, а това означава промяна на издръжката им и съответно - споделяне на финансовите лишения на бедните общини. Някои от тях просто ще бъдат закрити по познатата процедура. Затова пък частните училища за богати ще процъфтяват под грижите на държавата...
Напоследък кабинетът гласува безпрецедентни за последните години решения - за увеличаване на парите за президентската институция, за силовите министерства, за какво ли не. Е, как например да не си позволят Борисов и Плевнелиев да прескочат до олимпийските игри, сякаш става дума за разстояние до жк "Люлин"? Затова пък за научни институти, за университети, читалища, детски градини, музеи, медицински кабинети
финансирането е замразено
на ниските антикризисни нива от средата на 2010 г.
Приемането на новия проект на Закона за предучилищно и училищно образование би било не просто управленска грешка. Това ще е целта за сриването на останалото от някогашната народна просвета, от онова образование, което за първи път в историята на България премахна неграмотността, даде равен шанс на всички деца да учат, да израснат и да се развиват като добри специалисти.
Защо мълчи обществото? Все още не е късно да реагира. Министър Сергей Игнатов обяви, че иска законът да бъде приет в НС изцяло до ноември. Тогава цялата нация ще бъде поставена пред свършен факт. И ще бъде късно да се предотвратят огромните щети, които този закон ще нанесе на българското образование.