"Арабеск" вече танцува на сцената на Музикалния театър
/ брой: 235
Балет "Арабеск" и творческият екип Боряна Сечанова - хореографка, Христо Петков - музика, Цветанка Петкова-Стойнова - костюми, и Марта Варлаамова - режисьорка на мултимедия, ще ни предложат днес от 19 ч. една чаровна, секси и завладяваща вечер, изпепелена от собствената им визия за чувствената, страстна и демонична сила на мъжкото его на испанския прелъстител и неговото наркотично въздействие върху жените. Спектакълът, който ще се играе на сцената на Националния музикален театър, е създаден със съдействието на "Глобул".
Вариациите на композитора, хореографа и режисьора пренасят класическата тема за съблазнителя от Севиля в нашия век, чиито идеи са търсени и в решението на костюмите, създадени от художничката Цветанка Петкова-Стойнова. Дон Жуан озарява всяка жена и няма такава, която не би пожелала да бъде нещастна заради това, че е била щастлива с Дон Жуан. Човечеството е мъжко и мъжът дефинира жената по отношение на себе си, той е субектът, той е абсолютното, а тя - другият.
Неспособен да се реализира в самотата, в отношенията със себеподобните си мъжът непрестанно е в опасност, животът му е трудно начинание, чийто успех никога не е осигурен. В жената е въплътена позитивно онази липса, която мъжът носи в душата си, и тъкмо като се опитва да достигне себе си чрез нея, той се надява да реализира себе си.
Мъжът иска да утвърди своето отделно съществуване и надменно да почива върху "основното си различие", да се смеси с водата, със земята, с нощта, с Небитието, с Цялото. Жената, осъждаща мъжа на граничност, му дава същевременно възможност да надхвърли своите собствени граници - оттук произтича двусмислената магия, с която тя е обгърната.
До наши дни във всички цивилизации жената внушава ужас у мъжа - това е ужасът от неговата собствена плътска случайност, която той проектира в нея. Жените са онези, които се развихрят около неговия образ - менади, тиади, вакханки призовават мъжете към религиозно опиянение, към свещена лудост. Мъжът търси в жената Другия - като Природа и като себеподобна. Той я експлоатира, но тя го унищожава, той се ражда от нея и умира в нея. Върху тези разсъждения е изграден спектакълът на "Арабеск".
Тази вечер трупата ще изпълни и създадената от английската хореографка Лиз Лий специално за балет "Арабеск" пиеса по музика на Астор Пиацола и костюми на Цветанка Петкова-Стойнова "Двойнственост". Творбата е инспирирана от стиховете на Пабло Неруда и се основава на двойнствеността. Както идентичните души, така и характерите в произведението са извън синхрон едни спрямо други. Танцьорите от "Арабеск" сътворяват спектакъл, въз основа на уъркшопа, проведен от Лиз Лий, по индийски танцови форми, както и на собствения си натрупан професионализъм и опит, отбелязват от трупата.
На 15 октомври "Арабеск" ще представи своя спектакъл "Дон Жуан" на фестивала "Димитрия" в Солун, Гърция.