18 Ноември 2024понеделник19:18 ч.

Иван Бойков:

1200 фирми отпаднаха от строителството

И тази година браншът отчита спад, казва изпълнителният директор на Камарата на строителите в България

/ брой: 9

автор:Мая Йовановска

visibility 2332

Иван Бойков е машинен инженер, завършил е Техническия университет през 1974 г. Работил е в "Енергопроект", в "Цимент плант" - Темелково, "Балканкар" АД, "ЗИТ Инвест" АД. От 1997-2001 г. е народен представител и е член на комисиите по индустриална политика и по опазване на околната среда. От 2001-2003 г. е генерален секретар на ФИГ "РЕИ холдинг" АД, която преди доста години декларираше желание да получи лиценз за частни жилезопътни превози. След това става изпълнителен директор на Българската браншова камара "Пътища". Заместник-председател на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България. Има над 40 публикации, статии и анализи в областта на индустриалната политика, проблемите на браншовите организации в България, пътното строителство, проектирането и инженеринга Изпълнителен директор е на Камарата на строителите в България. От 5200 строителни фирми 2200 са нейни членове.

 - Г-н Бойков, докъде стигна разплащането на държавата със строителните компании и има ли такива, които още не са си получили парите? - Държавата се изплати по всички искания от наша страна през Българската банка за развитие. Останаха обаче около 40-50 млн. стари, нерзплатени задължения, които не са поискани от фирмите през схемата, която минаваше през ББР.
- По тази схема каква отстъпка от сумата имаше?
- По схемата за разплащане банката удържа около 7% от стойността на договора.
- Какъв беше най-дългият период, в който бяха забавени плащанията на неразплатените дългове към фирмите.
- Имаше голямо забавяне, но всичко това се изчисти. Все още има 70-80 млн. лв. неплатени, които са текущи задължения за 2010 година.

 - Какъв е другият вариант за компаниите, които не искат да си получат парите чрез ББР?

 - Другият вариант е да заведат дела срещу държавата. И е сигурно, че ще ги спечелят, защото имат документи за размера на дължимите им суми. Въпросът е кога ще успеят да си вземат парите, тъй като в бюджета няма пари за изплащане на стари задължения.

 - Това издължаване намали ли другия огромен проблем - междуфирмената задлъжнялост, която се оценява на милиарди левове?

 - Не може да се каже, че междуфирмената задлъжнялост е намаляла, защото мина много време, а тя по-скоро беше свързана с огромния обем жилищно строителство и хотели. За този сегмент нещата спряха изведнъж и банките също спряха да дават кредити. По отношение на държавните плащания нещата са се поизчистли, но те се нахвърлиха върху другите проблеми, тъй като няма фирма, която да работи само по обществени поръчки. Това е комплексен процес.

 - По ваши данни има ли раздвижване в бранша? Строителите пострадаха най-сериозно от кризата.

 - Не, няма раздвижване, а спад. Годината беше много тежка за строителния бранш. През 2009-а спрямо 2008 г. спадът в строителната индустрия беше над 60 на сто. По официална предварителна статистика за миналата година той е между 15-18 на сто.

 - Какво очаквате през тази година?

 - Ние не очакваме и тази година да се раздвижи кой знае какво в обществените поръчки. За 2011 г. правителството почти няма бюджет за капиталови разходи, за строителство. Но има съфинансиране по отношение на европейските програми и по отношение на кредити от Световната банка и Банката за развитие. Тук главно става въпрос за инфраструктура - пътна и социална. Т.е. това са поръчките, които идват по линия на Държавен фонд "Земеделие", по линията на Оперативната програма "Регионално развитие", има и 5-6 големи обекта, по които вече се работи, по ОП "Транспорт". Не очакваме активизация и защото общините също нямат пари за капиталови разходи, същото е и с министрествата. Парите, които се очакват,  основно ще бъдат за инфраструктура. В близките 1-2 години всичко ще бъде финансирано по европейските програми.

 - Спадът в строителния сектор колко фирми изкара от пазара?

 - Миналата година отпаднаха около 1200 фирми, а през тази още 1100-1200 фирми отпаднаха от регистъра на строителите.

 - През миналата година се очакваше да излезе европейският регламент за борбата със забавяне на плащанията по търговски сделки. В него се предвиждаше много сериозна наказателна лихва и когато държавата не изплаща навреме сумите по договорите с фирмите. Излезе ли вече този регламент?

 - Това още не се е случило. Засега всичко е на ниво съгласуване с министрите в ЕС. Процедурата е сложна и трябва да първо да се гласува от министрите, за да стане регламентът факт.

Инспекторатът на МС иска наказания в Министерството на културата

автор:Дума

visibility 441

/ брой: 220

4 щама на грипа тази година

автор:Дума

visibility 353

/ брой: 220

3 януари ще бъде учебен ден в София

автор:Дума

visibility 382

/ брой: 220

Експерти алармират за криза с тока през зимата

автор:Дума

visibility 382

/ брой: 220

Инфлацията рязко се ускорява през миналия месец

автор:Дума

visibility 350

/ брой: 220

Застраховката на такситата поскъпва заради честите инциденти

автор:Дума

visibility 373

/ брой: 220

Еврокомисията повиши очакванията си за българската икономика

автор:Дума

visibility 382

/ брой: 220

Стреляха по резиденция на Бенямин Нетаняху

автор:Дума

visibility 388

/ брой: 220

Тръмп гласи високи мита за Евросъюза

автор:Дума

visibility 365

/ брой: 220

Гръцката полиция на крак заради демонстрации

автор:Дума

visibility 338

/ брой: 220

Ново ниво

автор:Ина Михайлова

visibility 1113

/ брой: 220

Това не са услуги

visibility 385

/ брой: 220

Иска ли Зеленски мир

автор:Юри Михалков

visibility 376

/ брой: 220

За лъжите и истините, свързани с „Гунди – легенда за любовта“

visibility 414

/ брой: 220

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ