Децата използват таблет, преди да се научат да четат и пишат
90% от настоящите и бъдещите учители са категорични, че голяма част от интернет съдържанието не е подходящо за малчуганите
/ брой: 33
Децата започват да използват таблет или смартфон, преди да се научат да четат и пишат, сочат проучвания на Националния център за безопасен интернет и Факултета по начална и предучилищна педагогика на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Любимите играчки на малчуганите са именно таблетът и смартфонът. Те ги използват най-вече за игри, слушане на музика и гледане на филми. Повечето родители се решават да купят дигитално устройство на децата си, защото виждат с какъв интерес и възхита те се отнасят към таблета или смартфона на другарчетата си, показват допитванията.
Заместник-координаторът на центъра Луиза Шахбазян обяви, че децата се справят с мобилните устройства по-добре от родителите си. По думите й опасното съдържание, свързано с насилие над хора или животни, е на два клика от рекламите или анимационните филми, които децата гледат в интернет. Шахбазян заяви, че децата носят устройствата си в детската градина или училище, но там липсват правила за тяхната употреба - или се забраняват неефективно, или могат да се използват неконтролирано. Родителите искат, но не могат да контролират поведението на децата в нета, обяви зам.-координаторът.
Според главния асистент Данаил Данов от Софийския университет медийната грамотност е важна за предпазването на децата от рискове в интернет. Той отбеляза, че формирането и развитието на медийната грамотност трябва да е резултат от координиран процес на сътрудничество и взаимодействие между родители, учители, педагози и медийни специалисти. Според него медийната педагогика трябва да бъде обособена като отделен дял на педагогиката и да бъде включена в образованието. Данов смята, че са нужни и законодателни промени, които да не допускат създаване и разпространение на медийно съдържание без препоръки за използване, съобразно възрастта на потребителите.
В анкета направена сред настоящите и бъдещите учители, представена от асистент Деси Стоева, около 90% от допитаните отбелязват, че голяма част от интернет съдържанието не е подходящо за деца. Респондентите са посочили, че децата до шестгодишна възраст е добре да използват мрежата до час и половина на ден, а до деветгодишна възраст - до два часа и половина.