16 Ноември 2024събота16:20 ч.

На фокус

Без залъгалки за наивници

Ако БСП не пристъпи към спешна и радикална промяна в своята икономическа политика, я очаква съдбата на ПАСОК

/ брой: 32

автор:Иван Ангелов

visibility 2598

Необходимостта от радикална промяна в икономическата политика на БСП е била многократно обект на мои публикации през последните 10-15 години (www.iki.bas.bg/CVita/angelov/index.htm). В контекста на достойното поведение на народа и политиците на Гърция, след победата на СИРИЗА в изборите на 25 януари, въпросът е още по-актуален.
Предлагам на вниманието на ръководството на БСП някои фундаментални икономически проблеми, по които радикалните промени са спешно необходими. Никакви оправдания за отлагане не са приемливи.
По отношението на ръководството към тези промени ще се съди доколко то искрено се стреми към автентична лява политика. Защото настоящата не е такава. Тя е по-скоро лява фразеология за залъгалка на наивници.
1. Сегашната политика на нашите правителства по собствеността е погрешна, защото фаворизира частната собственост за сметка на публичната. Частната собственост е обявена за неприкосновена в чл. 17 на Конституцията, без да се казва същото за публичната. Следователно от нея може да се краде. И тя беше масово разграбвана 25 години пред съучастническия поглед на всички правителства.
Трябва да се възприеме принципът, че всички форми на собственост са равнопоставени пред закона и се доказват чрез лоялна конкуренция под икономическото слънце. Ще просперира тази, която обслужва по-добре обществените интереси. Не може да има форма на собственост, определена предварително като по-добра. Стопанската история го потвърждава. Двигател на икономическия и социалния прогрес е лоялната конкуренция, а не формата на собственост. Нито частната, нито публичната собственост могат да бъдат такъв двигател сами по себе си. При липса на конкуренция всяка от тях се изражда. Нещо повече - всеки монопол е вреден, но най-опасен е частният, понеже е безконтролен. За целта в България трябва да се прекрати приватизацията, особено на стратегически структуроопределящи стопански обекти. Не бива да се допуска приватизация на силно социално ориентирани обекти и на работещите в условията на естествен монопол. При доказана злоупотреба с монополно положение да се налагат сурови санкции, а при повторение - да се отнема правото за стопанска дейност.
Да се преразгледат приватизационните и концесионните договори на всички значими стопански обекти и при доказано очевидно увреждане на националните интереси те да се анулират, а виновните лица да носят наказателна отговорност, без прилагане на давност. Да се отворят "досиетата на прехода". Да се засили контролът над дейността на чуждестранните търговски вериги. Да се предоговорят условията за работа на двете американски централи в "Марица-изток", на трите електроразпределителни дружества и на производителите на енергия от възобновяеми източници. При фалити на финансови и други институции като КТБ последствията да се поемат от виновните лица, а не от бюджета.
2. У нас продължава да се прилага догмата за "по-малко държава в икономиката". Тази икономическа философия господства и в Европа, въпреки че причини последната световна криза от 2008 г., от която Европа още не е излязла. България трябва да възприеме концепцията за "регулирана пазарна икономика" при

активно участие на държавата като регулатор

а също и като самостоятелен стопански субект. Тази икономическа концепция следва да бъде конкретизирана в сложен пакет от ефикасни взаимнообвързани политики на макро- и микроравнище: по икономическия растеж, по индустриалната политика, по заетостта, по доходите, по ограничаване на бедността и на социалната поляризация, по собствеността, по конкуренцията, по ограничаване на злоупотребата с монополно положение, по европейската интеграция, по външната търговия, по демографската, миграционната и регионалната политика, по здравеопазването, образованието, науката и иновациите, по институционалната политика, по бюджетната политика, по държавния дълг, по финансовата (банкова и небанкова) система, по социалната политика, по опазването на околната среда, по пенсионното дело и т.н. Трябва да има пълен синхрон между макро- и микроикономическа политика.
3. Сегашната политика по разпределителните отношения е погрешна. Делът на бюджетните разходи в БВП през 2013 г. беше 38,9%, а в бюджета за 2015 г. са предвидени 39,8%, заедно с вноските в ЕС и при 3% дефицит. Делът на бюджетните приходи е около 36% от БВП. Нашите пазарни фундаменталисти настояват за още по-нисък дял на разходите - до 30% и дори до 25%, "за да останели повече пари в частника, който по-добре можел да се разпорежда с тях". Средният дял на разходите в ЕС през 2013 г. е бил 48,5%. В някои от страните членки е както следва: Словения - 59,7%, Финландия - 57,8%, Франция - 57,1%, Дания - 56,7%, Белгия - 54,4%, Швеция - 53,3%, Австрия - 50,9%, Италия - 50,5%, Португалия - 50,1%, и т.н. Зад ниските проценти в България се крият разпределителни отношения, които ощетяват жестоко трудовите хора и засилват социалното неравенство. Те са основата на рестриктивната политика. Държавата трябва да пристъпи към европейски тип разпределителни отношения, а

синдикатите да повишат натиска за промяна

Разходите в нашия бюджет през 2016 г. и в следващите години трябва да се повишат до 44-45%, при постепенна ориентация към балансиран бюджет, но след възобновяване на растежа от поне 3-4%. С тези промени ще се измени разпределението на новосъздадената стойност - ще спадне делът на печалбата (и на нормата на експлоатация) и ще нарасне делът на труда.
Така ще се създаде финансова основа за смекчаване на произволната рестриктивна политика, за постепенно преодоляване на грубото подценяване на труда и неоправданото голямо изпреварване на растежа на производителността пред растежа на доходите през последните 25 години, за ориентация към средногодишно повишение на средните реални заплати с 8-10% през следващите десетина години. След време ще се постигне и постепенно изравняване на нивата на България по БВП на човек от населението (т.е. по обществена производителност на труда) и по средна заплата на заето лице с тези в ЕС. Сега разликата по двата показателя е огромна (съответно 45% и 22-23%) и противоречи на всякаква икономическа логика и на елементарната справедливост. Тази политика се поддържа от пазарните фундаменталисти и се аргументира с клишето, че всяко повишение на заплатите водело до опасно влошаване на нашата конкурентоспособност. Това не е вярно! Заплатите не са главната причина за ниската ни конкурентоспособност. По-скоро обратното, ниските заплати спомагат за поддържане на ниска конкурентоспособност. По-важни причини са високата енергоемкост, материалоемкост, лошото управление.
Получените допълнителни ресурси от 5-6 млрд. лв. годишно по описания начин следва да се насочат за

по-гъвкава политика по доходите

по-активно финансиране на здравеопазването, образованието, науката, иновациите, инфраструктурата, опазването на околната среда и т.н. Ресурсите за тази по-активна политика ще се осигурят чрез повишение на събираемостта на данъците; умерено прогресивно облагане на доходите, на печалбата, на големите имоти, на хазарта, на финансовите трансфери; промяна в структурата на бюджетните приходи между преки и косвени данъци в полза на преките и т.н.
4. Политиката на икономически рестрикции е погрешна. Тя създава илюзорна финансова стабилност, трайна икономическа стагнация, която прераства неизбежно в дефлация и социална мизерия. Забравя се, че финансовата стабилност е също толкова важна, колкото и социалната. Злоупотребата с едната причинява срив и на другата. Поголовната рестриктивна политика не води до икономически растеж. Европа го доказва след 2008 г. За постигането на растеж е нужно стимулиране на вътрешното и външното търсене. Вътрешното търсене се повишава чрез по-висока заетост, по-големи доходи на домакинствата, по-големи колективни фондове за потребление чрез бюджета, повече инвестиции. Външното търсене се постига чрез по-голям нетен износ, по-висока конкурентоспособност, по-активна и равноправна икономическа интеграция в ЕС.
5. България е в тежка демографска криза и не се прави почти нищо за нейното смекчаване. Някои специалисти не без основание твърдят, че сме в демографска катастрофа. Населението се топи. Изтичат не само най-младите мозъци, но и генетичният ни потенциал. И това не тревожи българските политици! От много години те провеждат политика, която изостря демографската криза. Тази криза не може да бъде овладяна лесно и бързо, но има мерки чрез доходната, данъчната, здравната, образователната, регионалната, миграционната и пенсионната политики, с които тези силно инерционни процеси могат да се смекчат през следващите години и десетилетия.

Демографската политика

трябва да се превърне в приоритет над приоритетите. Ако това не се направи, България е пред изчезване към края на това столетие.
6. България не защитава добре националните си интереси като член на ЕС. През последните 8 години българските правителства се подчиняваха послушно на диктата от Брюксел в името на някакви общи интереси, зад които стояха големите страни членки. Закриването на четирите атомни реактора в Козлодуй, пожертването на трите големи енергийни обекта (Бургас-Александруполис, атомната централа в Белене, "Южен поток") са показателни. Наличието на Общ европейски пазар в сегашния му вид е изгодно за най-силните страни членки, но не и за слабите като нас. Участието ни в икономическите санкции срещу Русия нанася още по-големи вреди на България. Достойно за съжаление е, че министърът (социалист) на икономиката и енергетиката предостави на ЕК през 2014 г. правото да води преговорите за "Южен поток" с Русия, с което навреди на нашите национални интереси и на интересите на още няколко съседни страни. А Гърция сега заявява, че ще продължи "Турски поток" на своя територия и ще разпределя газа за Европа, без да пита Брюксел. Ние трябва да настояваме за промени в ЕС, да не се лишаваме лекомислено от икономически и политически суверенитет, да престанем да сме политически мекотели и да поставяме над всичко националните ни интереси. България трябва да използва и правото си на вето при важни гласувания в ЕС, увреждащи националните ни интереси.
7. България не е заинтересована от участие в споразумението между ЕС и САЩ за свободна търговия и инвестиции. Това споразумение е само фаза от мракобесния глобален американски проект за "Нов световен ред", насочен главно срещу Русия и Китай. В близко бъдеще тук ще проникват по-лесно продукти с ГМО, ще започне добив на шистов газ (което други държави вече изоставят), ще се лишим от социални придобивки, ще подчиним националната си икономическа, социална, екологична, здравна и др. политика и традиции на интересите на големите американски корпорации. Те ще имат правото да осъждат цели европейски държави за провеждана от техните правителства политика чрез "независим" арбитраж. Досетете се кой ще управлява тогава европейските държави, а и България - избраните от нашите народи правителства или американските корпорации. Резултатите от прилаганото вече няколко години в Канада сходно споразумение NAFTA са категорично негативни. Това не трябва да се допуска за Европа и България.
 

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 1133

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 1119

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 1128

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 1196

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 1106

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 1183

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 1043

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 1176

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 1135

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 1127

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 1069

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ