За експеримента с целодневното обучение
/ брой: 168
Ангел Ангелов
Просветното министерство предвижда от следващата учебна година да започне постепенно да въвежда целодневно обучение в I-IV клас и да прибере в подготвителни групи 5-годишните деца. Реално постижими ли са тези цели? За да отговоря на този въпрос, ще разкажа за опита да се въведе целодневно обучение в I-IV клас през 70-те години на миналия век.
По онова време тогавашното Министерство на народната просвета (МНП) организира широкомащабен експеримент за въвеждане на целодневно обучение в I-IV клас и постъпване на децата в училище на 6 години. Създаден бе национален комитет от педагози, психолози и лекари, който да организира и ръководи експеримента. Разработени бяха учебни програми, написани бяха нови учебници и помагала, създадоха се базови училища и бяха назначени базови учители. Във всички окръзи на страната бяха създадени също комитети, които да ръководят експеримента. В Габровски окръг научното ръководство на експеримента бе възложено на мен, тогава бях окръжен училищен инспектор по началното образование. След няколко години МНП бе принудено да се откаже от експеримента. Защо? Първо - още от времето на възрожденеца д-р Петър Берон и габровския лекар д-р Вичо Танов, въвели реформа в габровското училище по европейски образец, децата у нас постъпват в I клас на 7 години. Близо 140 години поколения българчета постъпват в училище именно на тази възраст. Трябваше да се откажем от приема на 6 години, просто защото родителите не го приеха и се възпротивиха на това.
А защо се провали въвеждането на целодневното обучение? При тази организация 6-годишните първокласници прекарваха в училище по 9 часа дневно, идваха в 8 ч. и си отиваха в 17 ч. Възрастните работят по 8 часа, малките деца стояха 9 часа в училище. Те просто физически не издържаха да стоят толкова време. Родителите казваха, че децата се връщат вкъщи толкова уморени, че не могат да дочакат дори "Сънчо" и заспиват. Шестгодишните не можеха да издържат на психическия режим в училищата, на това, че 9 часа трябва да вършат всичко под командата на учителя - да влизат в час, в столовата, да спят, никой да не говори в това време, дори по команда отиваха да играят на двора.
Докато пишех този текст, дойде вестта, че министерството отлага с две години постъпването в първи клас на 6 години, защото в големите градове липсва материална база. Едва ли има човек, който може да допусне, че тази база може да се създаде за две години. Правилното решение би било МОМН да се откаже от тези свои намерения, защото опитът от онзи експеримент през 70-те години говори, че това ще бъде погрешно. И излишно ще се потрошат пари.