22 Август 2024четвъртък14:45 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Учебниците са непосилен проблем за МОМН

"Електронна книга" за ученика би му позволила да има достъп до всички учебни издания и да ги допълва сам

/ брой: 93

автор:Велко Велков

visibility 2421

Новата концепция на МОМН за средното образование ни поднася в завоалиран вид същите мъгляви и вече поостарели идеи, на които се наслушахме в разговорите около прословутия проектозакон за училището. Най-характерно за общото ниво на концепцията е предлаганото решение на проблема "учебници". Министерството отново не е в час. Единственото, за което не са пропуснали да се погрижат, е да запазят комисионите.
В момента учебниците са един от големите източници за разхищаване на средства за образование. От тях се "хранят" автори, издатели, печатари, разпространители, оценители и одобряващи. Държавата изсмуква огромни средства под формата на данъци и после част от тях отиват за "производството" на учебници. Растат хонорари и комисиони, а всички разходи се покриват от вездесъщия родител. На практика той плаща и безплатните учебници до VII клас. И изнемогва, при нищожния ръст на доходите си и скокообразния ръст на цените. Решението за неограничен брой учебници по всеки предмет е силно корупциогенно,

тоест творящо корупция

то отваря врати за посредствеността и допълнително ще увеличи разходите.
Ясно е, че от запазване на статуквото и от разширено роене на безброй учебници по един предмет са заинтересовани всички "храненици", а от радикална промяна се нуждае само техният ангел хранител. Но той няма думата и МОМН ще направи всичко, за да запази безконтролно растящия брой на учебните книги. Мотивът учителите да имат право да избират учебници според равнището на учениците в класа и в зависимост от спецификата на конкретната образователна среда означава в едно и също училище, в един и същ клас учителят да преподава по няколко, да не кажа по всички, учебници по даден предмет. Мит е самото право на учителя да избира учебник. Първо, практиката показва, че учителите избират учебници, по които дълго време са преподавали, и ги сменят, ако някое издателство им предложи някакъв бонус. Сериозна заблуда е да мислим, че учителите ще четат големия масив от учебници, защото при сегашните им вид, форма и съдържание оценъчната способност на учителя се разсейва и става неприложима въобще. Това не са учебници, а сборници от четива, написани за хонорари. Както разбираме, МОМН предвижда вместо допустимите в момента три учебника по всеки предмет и клас да се разреши техният брой да клони към плюс-минус безкрайност. Няма никакво значение кой от "сборниците" ще бъде избран. Много ученици и сега не ги купуват, защото намират четивата в интернет за по-разнообразни, по-достъпни и безплатни. Но те не са дидактически и методически издържани. Обявената от министерството скорострелна смяна на всички учебници, съчетана с неограничения им брой по всеки учебен предмет, само ще задълбочи всеобщия хаос. Важното е, че заедно с увеличаването на броя на "сборниците" ще нараснат и

съпътстващите ги хонорари и комисиони

Други два мита на МОМН са, че учебниците са неразбираеми и трябва да се пишат от учители. Първо, забравя се, че между учебника и ученика стои фигурата на учителя, който с методическата си подготовка е длъжен да направи разбираема и най-недостъпната материя. Второ, ако учебникът е качествен, труднодостъпността е неуместен аргумент, тъй като доброто помагало трябва да съдържа елемент на трудност, за да стимулира познавателната активност, да "тегли" интелекта по посока на въображение, откривателство и иновативност. Трето, най-добър учебник може да напише онзи, който най-добре познава съответната предметна област. Айнщайн, който е може би най-абстрактно мислещият физик, написа "Еволюция на идеи във физиката" - пределно достъпна за неизкушения и конкретно мислещ ум. Добрият специалист може да напише

достъпен учебник за всяко ниво на потребление

Право да пишат учебници имат и учителите, които превъзхождат учените в методиката. Да съчетаем двете качества.
Два проблема в момента очакват адекватни решения: стандартът за учебник и държавната политика. Стандартът включва няколко неща: текстовете поотделно и в съвкупност да бъдат издържани методически и дидактически; да формират познавателни потребности и интереси; да мотивират към четене и самоусъвършенстване, да култивират  нагласи за преодоляване на трудности и постигане на успех; да са ценностно издържани (морал, патриотизъм, демокрация); да внушават плурализъм, критично отношение към света, толерантност към другите. Особено значение има възпитателното значение на учебника, чието съдържание, изложение и подреденост дисциплинират мисълта, създават навици за системност и ред, култивират методика на мисленето. 
Добри идеи са нужни и на държавната политика. Вече осем години НДУСП безрезултатно предлага ефективно решение в няколко стъпки.  
- Изработване на визия за предметите, за които учебникът наистина е необходим. Можем например да се откажем от учебника по литература и философия, като запазим по-подходящите христоматии.
- За останалите учебници да приемем върианта: два учебника за всеки предмет - по един за задължително и избираемо обучение;
- Провеждане на конкурси;
- Изкупуване на лиценза на одобрените учебници от държавата; 
- Създаване на електронна банка от учебници и помагала;
- Всеки ученик да получи "електронна книга", която в началото на учебната година срещу такса от 30-40 лв. да се зарежда с учебниците за съответния клас. Тази форма е гъвкава и позволява съчетаване на единството и многообразието. Всеки учебник ще може да бъде допълнен от ученика със съдържание, съответстващо на неговия индивидуален образователен маршрут, и от учителя, в съответствие с неговото лично виждане, равнището на учениците в класа и спецификата на конкретната образователна среда. Ще расте броят на авторските програми на учители. Така

всеки ще има "свой" учебник

а общият пътеводител ще внася ред в хаоса.
Ефектът ще е многостранен. Ще намалеят обществените разходи за учебници и ще се освободят средства за безплатни тетрадки и други нужди. Ще отпадне един есенен стресор, особено за родителите на ученици от горния курс, където учебниците са най-скъпи. Затова непрекъснато расте броят на тези, които не ги купуват, а още повече - на тези, които не ги четат. Ще има учебници за всеки и на преден план ще излезе въпросът за изграждане на навици за тяхното използване. Единният общообразователен минимум, единните общообразователни програми и единният учебник ще внесат известна унификация в образованието и ще направят сравнимо обучението в училищата с различен профил и по отделните предмети. Единна ще бъде и основата за организиране и провеждане на тестове и изпити за проверка на знанията. Стъпките ще имат значим културологичен, образователен, социален, екологичен, здравословен ефект. Проблемът ще отпадне завинаги от дневния ред на обществото, а който го разреши, ще получи добър политически дивидент. Ала ние предпочитаме да си създаваме проблеми, вместо да ги решаваме... 

 

След 20 години почти половината работещи ще са на над 55 години

автор:Дума

visibility 657

/ брой: 160

България продължава да е в челните места по жертви на трафик

автор:Дума

visibility 644

/ брой: 160

Нова социална услуга разкриват в Разград

автор:Дума

visibility 630

/ брой: 160

ЕС започва да слага мито на украинския пчелен мед

автор:Дума

visibility 656

/ брой: 160

Шарка по овцете в Гърция близо до границата с България

автор:Дума

visibility 639

/ брой: 160

Собственият дом става недостижим за много европейци

автор:Дума

visibility 615

/ брой: 160

Строителството ни тръгна надолу, докато в ЕС расте

автор:Дума

visibility 617

/ брой: 160

Украйна предприе мащабно нападение срещу Москва

автор:Дума

visibility 619

/ брой: 160

Кенеди-младши ще подкрепи Тръмп

автор:Дума

visibility 607

/ брой: 160

Путин посети Чечня

автор:Дума

visibility 706

/ брой: 160

Венецуелският парламент бави закон "срещу фашизма“

автор:Дума

visibility 610

/ брой: 160

Днешните 55 - вчерашните 30

автор:Аида Паникян

visibility 623

/ брой: 160

Крещящо лицемерие

автор:Велизар Енчев

visibility 739

/ брой: 160

Правните абсурди продължават

автор:Дума

visibility 659

/ брой: 160

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ