08 Ноември 2024петък13:41 ч.

ВРЕМЕТО:

Времето ще се задържи предимно слънчево. В по-голямата част от страната ще е почти тихо, в източните райони със слаб вятър от североизток. Сутрин на места в низините и котловините видимостта ще е намалена. Минималните температури ще бъдат между минус 3° и 2°, а максималните между 11° и 16°. Времето ще се задържи предимно слънчево. В по-голямата част от страната ще е почти тихо, в източните райони със слаб вятър от североизток. Сутрин на места в низините и котловините видимостта ще е намалена. Минималните температури ще бъдат между минус 3° и 2°, а максималните между 11° и 16°.

Защо децата не разбират Вапцаров?

Вместо със спорове за структурата на училището, трябва да се заемем с учебните програми и с финансирането

/ брой: 85

автор:Велиана Христова

visibility 4539

"Вапцаров разплака кандидат-студентите". Това вестникарско заглавие, появило се преди дни след предварителния изпит по български език и литература в Софийския университет, ви е познато от години. В него се сменя само името на автора - ту ще е Пенчо Славейков, ту Смирненски, ту Вазов. Кандидат-студентите са все разплакани. Родителите също - "Вапцаров е комунистически поет, що им се пада, децата не го разбират?"; "Пенчо Славейков е толкова сложен, децата не го разбират"; "У Вазов има много архаизми, децата не ги разбират", "Как да съпоставят Ботев с Димчо Дебелянов, ами те не ги разбират", "Далчев е много философски, децата не го разбират" и т.н. И накрая човек се пита -  тия деца разбират ли нещо изобщо в литературата? Ако се съди по двойките, въртящи се всеки път около 50-те процента - не. Ако се съди по жалбите на вузовските преподаватели от растящата неграмотност на завършващите средно образование - също не. Ако съдим по резултатите от международното оценяване PISA, те тия наши деца още в девети клас нищо не разбират.
И какво правим? Ами, решаваме да им даваме

основно образование чак след девети клас

Това предлага Синдикатът на българските учители. Така учениците щели да се задържат в училище по-дълго, щели да намалеят отпадащите и щяло да има време да се преподаде спокойно учебният материал. Пък и езиковите гимназии нямало да се чудят какво да правят с допълнителната подготвителна година по езика, защото ще станат лицеи и ще запазят по-ранния си прием. Което обаче веднага налага въпрос: а какво ще стане с гимназиалния учебен материал, който ще трябва да се преподаде за три, вместо за четири години, както е сега. Спорове може да се водят до безкрай. Но думата ми е за друго. В предишното Народно събрание бе приета Национална програма за средното образование до 2015 г. Тя предвиждаше до една година да се направи нов Закон за народната просвета, с който основното образование... да се намали с една година и да завършва след седми клас, не след осми, както е сега. А гимназията да се раздели на два етапа - до Х и до ХІІ клас. Което първо си беше много спорно, второ трябваше да стане разсрочено във времето, защото щеше да създаде масови проблеми. Този закон така и не се появи. Но сред аргументите тогава пак слушахме, че езиковите гимназии щели да избегнат неразборията с допълнителната подготвителна година. Май излиза, че елитните ни гимназии са най-големият проблем на средното ни образование. ГЕРБ в проекта си за нов закон дори бяха решили да ги приравнят към обикновени училища, сиреч - да ги премахнат.
И какво се получава? Нов закон в изпълнение на стратегията не се появи, а в момента изглежда, че се връщаме на кота нула. Просто нямаме идея какво да правим със структурата на средното училище. И защо да го правим. В България от десетилетия работи системата 4 години начален курс - три години прогимназия - четири гимназия. Какви проблеми създава тя, та я дърпаме ту надолу, ту нагоре? И елитните гимназии в нея си се вписваха и се вписват съвсем добре.

Дали в структурата е проблемът?

Очевидно е, че идеите за промени в нея търсят решаване не на образователни, а на социални проблеми, които съвсем не се коренят в училището. Ако намалим основното образование до седми клас и въведем първи гимназиален етап до десети, след него младите могат да отидат да работят, циганите и бедните ще се задържат до 16 години в училище и после - да отиват на пазара на труда. Ако пък раздуем основното образование до девети клас, пак същото - ще задържим циганите и бедните по-дълго в училище и после да вървят да работят. Щом в два коренно различни варианта на структурата се търси една и съща цел, очевидно е, че проблемът не е в структурата. Проблемът е социален и той е в бедността на огромната маса от българи и в пълното неосъществяване на "ромското включване". Това в анализите за образованието и PISA, и Световната банка, че дори на нашата Сметна палата ни го казаха сто пъти - силното разслоение на бедни и богати влияе силно върху резултатите на учениците, училището в България не успява да тушира социалните различия. (Апропо, защо правителството на ГЕРБ проспа през 2011 г. оценяването TIMSS на осмокласниците и България не участва в него след предишното включване в 2007 г.? Тогава ни казаха същото.
Две са основните причини за изоставането на нашите ученици. Едната е псевдоакадемизмът на учебните програми и на учебниците - на китайски да бяха, по щяха да са разбираеми. Втората е финансирането на образованието. И това ни го казват анализите на PISA: знанията на учениците са в пряка зависимост от процента публични инвестиции в училището. Преди дни европейската служба Eurostat отбеляза - само по времето на Тройната коалиция публичните пари за образование са се увеличавали, при ГЕРБ сме се сринали на предпоследно място преди Румъния по процент от БВП за образованието. Тази година бюджетът за образование отново е увеличен, но пак остава нисък, как изведнъж да се навакса изоставането? Неотдавна се появи и доклад на ЮНЕСКО "За обучението и ученето 2013/2014", в който средно в света през 2011 г. са се влагали 5,1% от БВП за  образование, а България се е наредила в групата на 46 най-слаборазвити страни, които влагат до 4,1%.
И вместо да се занимаваме пак до припадък със структурата, крайно време е да се заемем с двата основни проблема на училището, първо - учебните програми, учебниците и преподаването по тях, и второ - финансирането. Чрез тях - с недостига на млади учители и с учителската квалификация. Това би било стратегия как да научим децата да разбират Вапцаров, Дебелянов, Вазов или Далчев.  

Служители в АЯР на протест за по-високи заплати

автор:Дума

visibility 173

/ брой: 214

"Лукойл": Не продаваме рафинерията в Бургас

автор:Дума

visibility 153

/ брой: 214

25 нови влака от "Шкода" пристигат до 2026 г.

автор:Дума

visibility 175

/ брой: 214

Брюксел разследва "Виза" и "Мастъркард" за таксите

автор:Дума

visibility 161

/ брой: 214

Управляващата коалиция в Германия се разпадна

автор:Дума

visibility 149

/ брой: 214

Харис обеща помощ на Тръмп до инаугурацията

автор:Дума

visibility 174

/ брой: 214

В САЩ разработват план за мир в Украйна

автор:Дума

visibility 167

/ брой: 214

Накратко

автор:Дума

visibility 123

/ брой: 214

Пътят на разбитите надежди

автор:Александър Симов

visibility 139

/ брой: 214

Непредсказуемият Тръмп

visibility 141

/ брой: 214

БСП е микросвят, отражение на прехода

visibility 161

/ брой: 214

Агнето сито и вълкът цял

автор:Гарабед Минасян

visibility 160

/ брой: 214

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ