ГЕРБ надцака Конституционния съд
Тъй като "магистралите" на здравето не са по силите на управляващите, ще се наложи да ги съградим ние, пациентите
/ брой: 235
Решението, с което Конституционният съд обяви за незаконен трансфера на 100 млн. лева от НЗОК към МЗ през 2011 г., даде почти нулев ефект. От една страна, то нямаше стойността на разпореждане за отмяна на трансферите и за връщане в НЗОК на отклонените от здравните осигуровки пари. Не реагираха по подобаващ начин и другите отговорни институции, от друга страна. Сметната палата не се нае да установи механизма, обема и посоките на отклонените средства. ВАС не се нае да отмени решенията за трансферите и да разпореди парите да се върнат в касата. Прокуратурата не се нае да установи в каква степен кражбите са създали заплаха за здравето на нацията. Истината е, че
откраднатите пари далеч надхвърлят сто милиона
Колко са те всъщност?
. В съответствие с разпоредбите на Закона за здравното осигуряване, от 2000 г. досега, в БНБ е постъпил резерв на НЗОК в размер на 2101 млн. лева. От него за покриване на дефицити на касата в периода 2004-2007 г. са изтеглени 819 млн., като в наличност следва да има 1282 млн. лева;
. 325,5 млн. лева са бюджетните излишъци на НЗОК през 2001-2003 г., които, като пари от здравни осигуровки, също е следвало да отидат в резерва;
. 934,5 млн. лева са натрупани като излишък през 2009-2010 г. в резултат на увеличението на здравната вноска от 6 на 8%.
. Странни гимнастики се наблюдават през 2011 и 2012 г., когато ГЕРБ спира да третира 2-процентното увеличение на вноската като излишък. Незаконно трансферираните 340 млн. през 2010 и 100 млн. през 2011 г. правят общо 440 млн. лева.
. Незаконно отклонени следва да се смятат още 100 млн. лева, взети през 2011 г. за покриване на някакви неизплатени уж задължения на касата за 2010 г. Такива не е могло да има, тъй като през 2010 г. там не е имало бюджетен дефицит. Имало е излишък от 531,8 млн. лева.
. През 2011 г. е извършен още един "скрит" незаконен трансфер, като лечението на злокачествените заболявания и на бъбречната недостатъчност с диализа, заплащани до този момент от бюджета на МЗ, е прехвърлено на касата. Освободените от бюджета на МЗ пари са били насочени за други цели.
. От 2000 г. досега парите на касата ежегодно нарастват пропорционално на лихвените проценти по нейните депозити в БНБ - общо около 200 млн. лева.
Тези данни, които могат да бъдат открити в законите за бюджета на НЗОК от нейната поява досега, свидетелстват за уникална ситуация:
хронически недофинансираната система
призвана да осигурява здравето на най-болната нация в Европа, разполага де юре с близо 3,3 млрд. горещи пари, които поради негодността на политическата класа не може да оползотвори. В потвърждение на това през септември 2010 г. Симеон Дянков направи впечатляващи откровения пред народните представители: системата, която с годините гълта все повече пари, без да се реформира, е болна и за това са виновни изпълнителната и законодателната власт. Тези признания не попречиха на г-н Дянков да харчи волунтаристично здравните осигуровки, за да върже държавния бюджет и да обслужи неговия дефицит. Става ясно как е напомпал фискалния резерв, за който преди време с лицемерна гордост заяви, че е достигнал 6,9 млрд. лева.
Нов скрит трансфер ще има през следващата година. От разговор между министър Атанасова и председателя на лекарския съюз стана известно, че през 2013 г. бюджетът на МЗ няма да бъде увеличен с обявените по-рано 150 млн. лева. Затова пък към касата отново ще бъдат прехвърлени дейности, финансирани досега от министерството. Търсейки ресурс за предизборното увеличение на заплати и пенсии, управляващите не се посвениха да посегнат на парите за здраве. И този път ще вземат от необявения излишък, а за да се впише в новия график, НЗОК отново ще налага ограничения. Ясно е, че откраднеш ли от здравето, най-напред си отиват пенсионерите - няма пенсионери, няма проблем! Макар и жестока истината е, че
ГЕРБ краде от народа
така, както никой не го е крал.
Защо парите не са в резерва на касата?
. По замисъл НЗОК трябваше да е независима от изпълнителната власт, но това не е така, което позволява на управляващите да я манипулират;
. Управителите на касата се назначават политически, след което угодничат и не се противопоставят на своите ментори;
. По същество във визията на политическите сили за здравеопазването и здравното осигуряване няма разлика и всяка от тях има принос в задълбочаващия се хаос;
. Вместо да създадат атмосфера на критичност и нетърпимост към здравноосигурителното безумие, медиите се превърнаха в негов клакьор и съавтор. Охотно дават гласност на "различни" мнения, които се събират в общия фокус наречен "криза";
. Синдикатите и пациентските организации не можаха да станат коректив на здравния геноцид, на който политическата класа подлага тяхната членска маса.
Тези причини взаимно се допълват, което ги прави много жизнени и способни да неутрализират всеки опит за пробив в здравноосигурителната джунгла. При това безхаберие спасението на давещите се става техен собствен проблем: да стъпят на здрава идейна основа и да се организират за натиск върху управляващите. Традиционното средство - изборите, не дава резултат, тъй като след всяка смяна на властта, кризата се задълбочава.
Какво е решението
През последните години събитията у нас и по света показаха, че ефективен инструмент за решаване на общественозначими проблеми могат да бъдат социалните мрежи. У нас те са подходящи и предвид ниската социалност на гражданите и трудната комуникация, когато трябва да се действа по същество. Практиката показа също, че мрежите активират към решителни действия при наличие на значими и реално постижими цели. Точно такава цел е връщането на парите в резерва на здравната каса. Но за да има полза от тези пари, е необходим статут на НЗОК, с който тя да стане независима, деполитизирана, национална институция със самостоятелно управление и собствен бюджет. Да се премахнат квотите. Ръководните органи да се избират публично, като кандидатури се издигат от пациентите и пациентските организации. Касата да поеме цялото финансиране на здравеопазването, като се увеличи размерът на здравноосигурителната вноска, но реципрочно се намали данъчната тежест в обем равен на разходите на държавата за здраве. Участието на държавата в управлението да става чрез законодателството, контролът върху неговото прилагане и чрез редовни трансфери към касата на вноските за осигуряваните от нея лица. С връщането на парите в резерва ще възникне въпросът какво да се прави с тях? Най-напред са нужни
промени в Закона за здравното осигуряване
Първо, парите в резерва на НЗОК да не се натрупват, а в началото на всяка година да бъдат 10% от нейния бюджет. Това ще даде възможност върнатите милиарди да се използват в няколко посоки: за подобряване на обслужването с увеличаване на направленията и съкращаване във времето за диагностика и лечение. Второ, да се даде възможност касата да изгражда нови здравноосигурителни инструменти. Връщането на парите в резерва ще позволи създаване на две нови направления: в здравното осигуряване "лекарства и протези" и "зъболечение". Как ще бъдат изградени? Какво ще бъде участието на касата? Ще има ли допълнителни, доброволни и дори индивидуални вноски от гражданите, щото предписваните лекарства, протезите и зъболечението да станат напълно безплатни, ще решават експерти в диалог с пациентите. Впоследствие новите структури ще се влеят в общия фонд и това е пътят към идеала на здравното осигуряване. На трето място, НЗОК ще разполага със средства за разработване и реализация на система от програми. На първо място за промоция на детското здраве. Нашето общество е голям длъжник на своите деца и следва най-после да поеме ангажимент за тяхното здраве. Това в аванс ще е ангажимент към здравето и бъдещето на цялата нация. Тъй като подобни магистрали не са по силите на управляващите, ще се наложи да ги съградим ние, пациентите. Социалните мрежи са на разположение.