27 Юни 2024четвъртък18:57 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Състоянието на БДЖ - дъвка за министри

Железницата бива спасявана и модернизирана от всяко ново правителство, но всичко е само на думи, затова и резултатът е плачевен

/ брой: 157

автор:Мая Йовановска

visibility 451

Мая Йовановска


Откакто се помня всеки нов министър във всяко едно поредно правителство говори и обещава едни и същи неща, като има сектори, в които за 30 години нищо, ама нищо не се е променило. Продължават обаче да си дъвкат стандартните дъвки.

Всеки регионален министър например съобщава колко много е необходима сумата от 12 милиарда евро/лева, за да се обнови старата ни ВиК инфраструктура и да се спрат загубите на вода, които средно за страната са над 60%. Намаляването на загубите се оправдава с инвестиции на хартия от ВиК дружествата, които не спират да вдигат цената на водата, но дали инвестират - това и КЕВР не може да каже.

Агроминистрите пък обикновено заявяват, че ще работят нашата земя да храни нашите хора. Както впорчем е било преди промените, хранели даже и половин Европа. Но резултатът е, че след изсипването на милиарди европари уж за развитие на земеделието ни, нашият агросектор става все по-неконкурентоспособен. Българското сирене е от украинско сухо мляко, българските колбаси се правят от вносни мръвки, въобще малък дял от това, което слагаме на трапезата си, е родно производство.

А що се отнася до транспорта, то там върху олтара на празните обещания неизменно е положено държавното дружество БДЖ. Железницата бива спасявана и модернизирана регулярно още от времето на Иван Костов. Поради което тя е в окаяно сътояние. Спасяваше я от фалит и един нейн пишман шеф, който си направи футболно отборче. Но се оказа (съвсем очаквано), че покриването на финасовите задължения не означава качествено управление и обновяване на железницата. Тя беше основен приоритет и за един настоящ шеф на парламента и бивш транспортен министър, по времето на който бяха отбелязани рекорди по спад на пътниците.

След неприятен инцидент със забравени пътници (нищо ново под небето), заради който е викнат в телевизора актуалният транспортен министър Георги Гвоздейков открива, че: "Като цяло със 70 години закъснява развитието и реформата в БДЖ. Случващото се е в резултат от безхаберието... Положението с българските железници е трагично".

И той, като своите предшетвеници, обещава спасяване и модернизация. "До края на 2026 г. планът е да приключат всички проекти за подобряване на жп инфраструктурата, така че жп транспортът да е по-бърз". И той твърди, че след модернизацията влаковете у нас ще се движат с максимална скорост 160 км/ч. "Това ще позволи разстоянието София - Пловдив да се изминава за един час, а от София до Бургас - за 3,5 часа максимум", каканиже Гвоздейков. 

Чували сте всичко това нали? Както и колко са стари влаковете, как няма достатъчно подвижен състав, резервни части, машинисти също, въобще не стигат работници, закъснения, пажари, поради което и пътниците стават все по-малко. Но тези на ръководните позиции, с големите заплати, които впрочем ние им плащаме чрез данъците си, не ги е срам да обещават едни и същи неща, които (поне досега) опитът показва, че няма да свършат. Да не говорим, че догодина изтича договорът на БДЖ за предоставяне на обществената услуга пътнически железопътни превози, би трябвало да имаме и нови влакове, но ще ги получи този, който спечели поръчката. 

В началото на годината Георги Свиленски, дългогодишен член на транспортната комисия в парламента, предложи от името на БСП да се възложи на Министерството на транспорта, на БДЖ и на НКЖИ да разработят дългосрочна стратегия, върху която българският парламент да се произнесе. Да има няколко варианта - оптимистичен, песимистичен, които народните представители да одобрят. След което всички правителства, без значение дали са служебни или не, да изпълняват тази стратегия в следващите поне 10 години. Тогава той заяви: "Трябва да спасим БДЖ, след 3 или 6 месеца ще е късно". А дали вече не е късно?

Вероятно и на децата е ясно, че с решения на парче и форсмажорни абракадабри няма как, нито да се решат проблемите на БДЖ, нито железницата ни най-после да влезе в 21 век. А може би трябва да си зададем въпроса трябва ли ни БДЖ? Искаме ли да имаме модерна държавна железница, след като в жп транпорта в цяла Европа се правят огромни инвестииции и е силно развит, заради своята ефективност и защото не замърсява както автомобилния. Или за пореден път ще докажем, че сме лоши стопани на съграденото от нашите родители. И без мисъл за бъдещето.

Официално ни отрязаха за еврозоната през 2025 г.

автор:Дума

visibility 404

/ брой: 120

Плашат с възможна липса на бял, "Добруджа" и типов хляб

автор:Дума

visibility 368

/ брой: 120

Жилищното кредитиране в България приближава 22 млрд. лв.

автор:Дума

visibility 370

/ брой: 120

Шефът на АЕЦ "Козлодуй" призна за инцидент в шести блок

автор:Дума

visibility 376

/ брой: 120

Урсула фон дер Лайен остава начело на ЕК

автор:Дума

visibility 369

/ брой: 120

Сърбия готова да направи компромиси за Косово

автор:Дума

visibility 374

/ брой: 120

Бивш швейцарски президент оглави Съвета на Европа

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 120

Накратко

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 120

Твърдо "не"

автор:Нора Стоичкова

visibility 372

/ брой: 120

Парламентарното театро на Б.Б.

автор:Александър Симов

visibility 370

/ брой: 120

Путин създава ново поколение олигарси

автор:Дума

visibility 384

/ брой: 120

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ