29 Април 2025вторник01:10 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Интервю

Проф. Милена Стефанова:

При тази разединена опозиция няма големи рискове за кабинета

Столична община в нито един момент не е била в толкова плачевно състояние, казва преподавателят по публична администрация и бивш заместник-ректор на Софийския университет "Св. Климент Охридски“, пред агенция "Фокус"

/ брой: 76

автор:Дума

visibility 768

- С какво се характеризират първите 100 дни на правителството? Според премиера то е приело своя бюджет, управленска програма и е преминало 2 вота на недоверие. Вие как го виждате?
- Горе-долу по същия начин, както и премиерът. Аз го поздравявам за стоическото поведение, което се демонстрира, защото правителството е наистина сложно, но то е възможно най-доброто нещо, което имаме към сегашния момент като възможност да бъде съставено стабилно редовно правителство. И колкото повече си мислим, че то не е стабилно или е плахо, или нещо не прави, не работи, толкова повече грешим. Защото ситуацията, в която встъпи в своите правомощия правителството на България сега, е коренно различна от други ситуации.
Първо, имаме много раздробен парламент, т.е. имаме представителство на 9 партии и коалиции в парламента, което силно затруднява сформирането на каквото и да било редовно правителство. Това го живяхме в последните 4 години с временни успехи от по 7 месеца на 2 редовни кабинета, през другото време ни управляваха служебни правителства.
Сега, 100 дни не са много в работата на едно правителство, защото трябва време да се ориентират министрите, да видят с какво разполагат, с какви процеси и до каква степен са напреднали, и аз мога да поздравя правителството за това, че успя да изработи проект за бюджет, който да бъде относително приемлив в ситуацията, в която се намираме.
Не искам да ме разбирате погрешно, това не е най-доброто правителство, което ние сме си мечтали да имаме, но друго няма. Това е положението. Освен всичко останало, има ясно очертани приоритети на работата и се надявам, че те ще бъдат достигнати. Като първи приоритет разбира се имаме след пълноправно членство в Шенген и членство в еврозоната, което вече приключва окончателно процеса ни на европейска интеграция. България е обещала в своя договор за присъединяване към Европейския съюз, че когато е готова, ще приеме еврото.
Дано моментът да е дошъл, аз съм убедена, че е дошъл, както съм и убедена, че на 4 юни ще имаме отговор с този извънреден конвергентен доклад, който правителството поиска, че България ще бъде член на еврозоната от 1 януари 2026 година. Разбира се, това поставя нови предизвикателства пред правителството и въобще пред всички институции в България. Да не забравяме, че България е парламентарна република, която трябва да осигури и ефективен парламентарен контрол върху работата на изпълнителната власт. Единственият дефицит, който имаме до момента от гледна точка на правилата, по които работи една парламентарна република, това е, че имаме много слаба и разединена опозиция, която се чуди какво да прави и как не може да се обедини по никакъв начин в своите цели и стремежи.
Всяка една част от опозицията иска да направи възможно тя да изпъкне и съответно да получи дивиденти от това колко е силна, но това е невъзможно да се случи в момента. Колкото ни е разнолико правителството, толкова ни е разнолика и опозицията. Това е дефицит на парламентаризма.
- Проф. Стефанова, правителството продължава като такова на малцинството. Какви са рисковете пред него?
- При тази разединена опозиция не са чак толкова големи, поне към настоящия момент. Има партии, поне една или две, малко ще поясня, които са склонни да подкрепят действия на правителството. Лошото в случая е, че едната партия, е партията ДПС "Ново начало“ или тази фракция на ДПС, която е вече популярна под това име, а другата част е част от коалицията "Продължава промяната“ - "Демократична България“, така че правителството и мнозинството в Народното събрание имат възможност да бъдат гъвкави.
Много зависи от това правителството каква законодателна дейност ще инициира и на каква подкрепа ще се разчита в Народното събрание. Това, което на мен много ми се иска да видя в следващите месеци, е не толкова подобряване на дейността на правителството, защото сега всички се опитват да го атакуват, измислят неща и вотове на недоверие, като включват мотивация за вота събития, които са се случили преди встъпването му в длъжност. Това са мераците на опозицията да се покаже колко е креслива и колко е несъгласна с това правителство и с това мнозинство.
Много ми се иска Народното събрание да заработи наистина като законодателен орган. Вместо да изслушват в пленарна зала експерти по Конституционния съд, които работиха за вота, сега пък полицай от Пловдивската сага, да вземат да започнат да работят върху законодателната си дейност, която е основната функция на Народното събрание, и да приемат законите, които са необходими наистина.
Освен всичко останало, искам да се увенчае с успех и това, което правителството прави с Плана за възстановяване и устойчивост, така че да може да се съхрани максимално ползата за България, т.е. да бъдат получени и употребени, реализирани спрямо предназначението си средствата, които България беше предвидено да получи по Плана за възстановяване и устойчивост.
- Няма промяна в позицията на ПП да инициира вот на недоверие след излизане на датата за еврозоната. Очаквате ли предсрочни избори, било то след конвергентния доклад, било след встъпването ни в еврозоната?
- Доколкото аз съм запозната с нещата и доколкото следя изявленията по медиите, тези приказки за нашия вот, които те ще внесат, след като се получат резултатите от конвергентния доклад, ги говорят само представители на ПП. И за мен и от моя гледна точка, апелът сега трябва да бъде към тях, да бъдат малко по-разумни и по-рационални, а не толкова завистливи кресльовци от детската градина.
Съжалявам за силния израз, който употребявам, но това е факт, който не бива да се подминава, защото именно тази формация ПП употреби по непристоен начин гражданската енергия за промяна и много хора се отдръпнаха от тях. Сега, ако си мислят, че ще покажат, че те са много важна част от опозицията, че ще си измислят вотове на недоверие, няма да спечелят повече гласове.
Ако ПП наистина са рационална партия, според мен те не са такава, вот на недоверие веднага след излизането на датата е смешен. Защо? Защото, ако тази дата е 1 януари 2026 година, нито има време да се проведат нови избори и да се състави ново редовно правителство, нито това ще допринесе за справянето с огромната маса задачи, които има България да свърши, преди да въведе еврото като национална валута. Да си направят труда да прочетат какво се случва в другите държави, как са описани тези процеси, какви дейности предполагат да бъдат свършени.
До въвеждането на еврото ние ще имаме много дейности, които да свършим, а след въвеждането на еврото ще имаме още много повече потребност от това някой да носи ясната отговорност дали ще се разгръща спекула на пазара, дали няма да се манипулират цените от сивия сектор. Защото нека да не забравяме, че 32% от българската икономика, наскоро излязоха тия данни, е в сивия сектор.
- Проф. Стефанова, Борис Бонев и "Спаси София“ свалиха доверието си от кмета на столицата Васил Терзиев. В рамките на 48 часа чухме новини, които, ако не са преувеличение, стряскат с информацията за хаос, в който Столична община плува. Вие сте преподавател по публична администрация, бяхте и общински съветник, да си спомняте от Столична община да е излизало подобно нещо?
- Не, това е абсолютно прецедент в Столична община. Такова чудо, като сегашното, не е било. И мога съвсем отговорно да заявя, че аз поради професионалните си ангажименти – преподавам "Местна власт и местно самоуправление“ на студентите от две специалности на Софийския университет, съм принудена да следя работата на общините в страната, Столична община въобще не искам и да се докосвам дори до съдържанието.
Може би бъдещи действия ще ни подпомогнат да си обясним защо по този начин и защо точно от сега, но съм абсолютно убедена, че това, което се говори в публичното пространство, трябва да бъде подложено на много сериозно съмнение и на много сериозен анализ, да се намерят доказателства, защото само Борис Бонев не ми беше говорил за Пеевски и за това, че Васил Терзиев е негов човек. Значи, просто не виждам, аз вече изпитвам алергия към името на Пеевски, не че го харесвам, напротив, протестирала съм в 2013 година по площадите в София срещу него, но вече имам чувството, че и на разходка в парка да ида, зад някое храстче Пеевски ще излезе.
Смешни са тези неща... Вижте, казвам го със сарказъм и с огромна доза съжаление, защото знам, че в Столична община в нито един момент от нейните повече от 30 години вече, откакто се гради някаква местна демокрация, не е била в толкова плачевно състояние. Основна грешка, колкото и да ми се сърдят хората, които си харесват Васил Терзиев като кмет на София, основната му грешка е, че още в първите дни на своето управление той не се опита да сформира мнозинство. И този процес по сформиране на мнозинство не трябваше да бъде оставен на партийните групи и на партийните лидери в Столичния общински съвет, той трябваше да го поеме и той да го лидира. Няма лидерски качества, това вече е доказано.

Със съкращения, заглавието е на редакцията

Поскъпват повечето основни храни, плодовете и зеленчуците

автор:Дума

visibility 2142

/ брой: 76

България обновява жп състава си с инвестиция за 1 млрд. лв.

автор:Дума

visibility 1799

/ брой: 76

БНБ завиши очакванията си за българската икономика

автор:Дума

visibility 680

/ брой: 76

Хотелиерите по морето вдигат цените с минимум 10 на сто

автор:Дума

visibility 2081

/ брой: 76

Вучич се среща с Тръмп и Путин

автор:Дума

visibility 2527

/ брой: 76

Юридически прецедент с изборите в Румъния

автор:Дума

visibility 1439

/ брой: 76

Бардела е готов да замени Льо Пен

автор:Дума

visibility 988

/ брой: 76

Властта и телата на дясното

автор:Александър Симов

visibility 1486

/ брой: 76

Опапване

visibility 1516

/ брой: 76

Един живот в името на България

visibility 2132

/ брой: 76

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ