Седем музикални подаръка от "Гласовете на Орфей"
/ брой: 247
Въпреки грипната епидемия, работният ден 12 декември за мен беше празничен. Причината да използвам това определение е концертът на Младежкия камерен хор "Гласовете на Орфей" при читалище "Райко Алексиев 1947" с диригентка Венеция Караманова, изнесен в мраморната зала на Руския културно-информационен център.
Системно наблюдавам артистичното развитие на този хоров състав - от годините, когато участничките в него бяха малки момиченца, обичащи да пеят. Сега те са чаровни млади индивиди, които привличат слушателите не само със своята визия, а и с изкуството, което създават. Защото "Гласовете на Орфей" днес е една от водещите български аматьорски певчески формации, които творят изкуство с професионални измерения.
След като осъзнах великата сила на аматьоризма, вече съм убеден привърженик на тезата, че той е едно от най-значимите завоевания на човешката духовност. Основанията ми са: хорово-певческият аматьоризъм обединява по света над 100 милиона певци (по официални данни от ЮНЕСКО); той е независим от възрастта, образователния ценз и професиите на участниците; той е задължителният етап, предшестващ професионализма и играещ ролята на лакмусова хартия за реалното оценяване на творческия капацитет на бъдещите професионалисти; възпитава непрофесионалните певци да придобият артистична дисциплина и лична отговорност в процеса на колективното музициране; култивира у тях високи културно-естетически критерии и доброволно - некомерсиално - служение на обществото, т.е. органично съчетаващо личните с обществените интереси.
Тематично концертът беше посветен на предстоящите коледни празници. Според думите на конферансието, за тази цел хорът специално е подготвил 7 "музикални подаръка" за публиката - премиерни изпълнения на песни на народите с коледна тематика. Но освен това - макар и необявено - с него бе отбелязан и утвърденият от ООН и ЮНЕСКО Световен ден на хоровото изкуство.
Независимо че хоровото пеене е колективен творчески акт, в него диригентът изпълнява водещата роля, понеже не само изготвя интерпретационната концепция на изпълняваните произведения, но и - за разлика от режисьорите - сам непосредствено участва в нейната реализация. Това определя неговата лидерска роля и голямата отговорност както за цялостното обхващане на музикалната форма, така и за всички детайли, изграждащи неповторимия емоционално-енергиен обмен между артистите и слушателите, създаван единствено при "живото" музициране.
Диригентката на "Гласовете на Орфей" Венеция Караманова е добре познато име у нас и по света. Нейното диригентско изграждане започва от студентските й години и неизменно върви във възходяща линия, която я превърна в един от най-изявените съвременни хорови диригенти. Нейният принос в световното хорово изкуство трябва добре да се осъзнае от ръководителите на България и то да получи приживе полагаемото й се високо държавно признание.
Завършвам с думи на благодарност към Ротари клуб "Витоша" - София, за дадената подкрепа при осъществяването на този чудесен концерт, приканвайки и други подобни структури да последват неговия пример.