Таланти и поклонници
Когато Майстора рисува войната
На фронта големият художник пресътворява образа на българския войник и ни оставя повече от 200 картини - забележителни свидетелства на времето
/ брой: 93
Майстора рисува и за да остави свидетелство за времето, в което живее, за хората и събитията, с които е свързан съдбовно. Така и от войните той изнесе своеобразен документален филм.
Майстора познава отлично световната живопис, историята на великите си събратя, рисували войната. Не може да не е знаел, че мнозина измежду воените кореспонденти също са рисували картини от войната - не само със слово, но и с подръчните средства на полевия художник.
...Ако селските му мадони разкриха неповторимия български тип жена, то тия рисунки - графика и живопис - пресътворяват образа на българския войник, един друг облик на българския мъж. В условията на войната, на военновременната извънредна ситуация.
По време на войните (1912-1918) Владимир Димитров-Майстора е художник-доброволец. Както приятелите му Емануил Попдимитров и Николай Лилиев, като Йордан Йовков и Димчо Дебелянов, като Георги Райчев и Дамян Калфов...
Както и основоположника на баталната живопис Ярослав Вешин - и Майстора е на фронта!
Той изминава целия маршрут на Балканската, Междусъюзническата и Първата световна война: Кресна, Демир Хисар, Солун, Серес, Ксанти, Гюмюрджина, Кешан, Одрин, Дедеагач, Булаир; Чаталджа, Лозенград, Битоля, Охрид.
Участва в изложба на военните художници от Германия, Австрия и България - Берлин, 1916.
През 1917-а тежко се разболява и се лекува в Кюстендил. Продължава да учителства в Свищов. Успява да нарисува повече от 200 картини! Само акварелите от войната са 120!
В разговор с Асен Василиев признава, че отначало рисува с молив, но после, за по-трайно - с перо и туш!
Малко акварели, както в Рим...
По-късно - Цариград...
"Они беха 120, ама се даде на американецо*/ двайсет. Падна се у Цанов една рисунка с перо на ген.Тодоров, интересна беше. Та моята половина се разпродаде".
Като доброволец в 13-а Рилска дивизия 30 - 35-годишният тогава художник рисува графики и живописни картини с туш и акварел, около 230 работи. Те са едно живо свидетелство за войната. Особено силни са картините "Ранени" и "Почивка".
-----------
* "Американецо" е Джон Крейн, с когото Майстора има договор: всичко, което нарисува, да му предаде на него. Но тъй като картините от войната са правени 5-6 години преди времето, когато е подписано споразумението (1924), Майстора е дорисувал някои. А в писмо-доклад до Министерството на просвещението, към което той се води художник повече от 25 г., четем:
"От 1930 досега (1938 - б.а.) аз посветих силите си на Кюстендилския край, който с оглед на задачата, която си поставих, смятам, че е един от най-интересните и най-изразителните. Моите разбирания ми подсказаха също така, че следва да оставя на Министерството, респективно на държавата, част от картините, които ще рисувам".
В друго писмо Майстора споменава именно за една от картините, които тук показваме: "...засега разработвам темите "Орачи", "Копачи", "Жътвари" и една композиция "Войната"..." (31 януари 1938 г., с.Шишковци, Кюстендилско)
"Пост"
"Автопортрет"