Нотариусите станаха данъчни инспектори
/ брой: 89
Нотариусите вече са важни партньори на НАП в събирането на просрочени данъци, такси и глоби. От няколко дни е в сила важна промяна при изповядването на сделки за недвижими имоти и моторни превозни средства, която обещава да вдигне сериозно приходите в бюджета.
Досега при покупко-продажби участниците подписваха декларации, че нямат забавени плащания към държавата. От началото на този месец обаче нотариусите са длъжни да проверяват сами, като за целта им е осигурен достъп до информационната система на приходната агенция.
"Отпаднаха архаичните клетвени декларации, нотариусът ефективно проверява през портала на НАП за наличието на непогасени публични задължения. От няколко дена работи системата и колегите отговарят солидарно за заплащане на задълженията, де факто държавата има нов съдлъжник и това е нотариусът", коментира пред БНТ Димитър Танев, председател на Нотариалната камара.
"Проверката отнема 2 минути и не забавя колегите. За ден и половина имаше около 12 хиляди справки. Държавата събра няколко милиона лева, въпреки че все още няма много сделки", посочи Танев, като прогнозира, че приходите в бюджета сериозно ще се увеличат в резултат на новия начин на работа.
На 3 май в портала на НАП бе задействана електронната услуга „Справка за наличие или липса на задължения за целите на чл. 264 от ДОПК“. Чрез нея нотариусите и служителите на Агенцията по вписванията могат да влизат със своя е-подпис в базата данни на НАП и да проверяват продавачите на апартаменти, къщи, ниви, коли, мотори, яхти, самолети и т.н. за неплатени борчове към бюджета.