Две-трети от българите пазаруват онлайн
/ брой: 85
Общо 71% от българите, или около 3,3 млн. души от тези, които ползват регулярно интернет, са пазарували онлайн поне веднъж. Покупките онлайн са еднакво популярни между половете и населените места. С изключение на хората на възраст над 60 г., които ползват по-рядко този начин на пазаруване и тези в селата. Въпреки това се вижда ръст в онлайн пазаруването през последните години на хора в малки населени места. Без изненада най-разпространения начин на плащане е с наложен платеж при доставка. Това се отнася особено при покупката на дрехи обувки. Това са някои от изводите от проучването на "Маркет линкс", проведено в края на 2023 г., онлайн сред 1300 потребители.
Доверието, лоялността и цената са сред водещите ни нагласи при онлайн пазаруването. Пазаруваме основно от мобилен телефон, правим предварително проучване, влияем се от реклами и промоции и имаме сигурност и доверие в онлайн магазините, които потребяваме.
Според проучването 81% от българите ползват интернет всеки ден или почти всеки ден, а 5% от един до четири пъти седмично. Най-общо - 82% са интернет потребителите в страната или 4,8 милиона жители на България ползват интернет и това е пълнолетното население. Жените са малко по-активни.
В отговор на въпрос: "Пазарували ли сте онлайн през последните 6 месеца" - 71% от всички, ползващи интернет или 3,3 млн. потребители са посочили, че са направили поне една покупка онлайн.
При последната си покупка 71% от анкетираните са заявили, че са сравнявали цените, 60% са казали, че четат ревюта за стоки или за сайт, 42% планират какво ще купят онлайн, а спонтанно купуваме дрехи, козметика, продукти, които са на по-ниска стойност. За 75% от анкетираните цената на продукта е един от най-важните фактори, наред с доверието в магазина и промоциите. 70% от потребителите са посочили, че се връщат към търговец, ако са доволни от него.
Наложеният платеж е едно от най-използваните средства за разплащане онлайн - 61% са посочили, че избират този начин. Според експерти това е обвързано с доверието към продукта, защото потребителите искат да видят това, което ще купят - особено при дрехите и козметиката. Освен това не е малка частта от потребителите, които отиват да проверят в магазина физически нещо, което биха купили онлайн. Делът на картовите разплащания е 35%, като през последните години се наблюдава трайна тенденция към увеличаване с около 3-4 на сто на година.
Най-предпочитаните начини на доставка са до офис на куриер или с куриер до адрес. Новият за България канал - до кутия, е на трето място с три процента предпочитание.