Каква е проектната готовност на участъци 7 и 8 от АМ „Хемус”, които са най-изостанали в това отношение? Този въпрос отправи народният представител от „БСП за България” Йорданка Георгиева към служебния министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова.
„През юни миналата година зададох въпрос към Андрей Цеков, тогава министър на регионалното развитие и благоустройството, с каква проектна готовност са участъци 7 и 8 от АМ „Хемус”, съответно Велико Търново-Попово и Попово-Лозница. Отговорът, който получих тогава бе, че поради преминаване на трасето през зона с геодинамични процеси, през територия на ловно стопанство „Черни лом”, складове с взривни материали и кариера за разработване на подземни богатства, е необходимо изместване на подучастъци на трасето, което ще доведе до нови екологични и отчуждителни процедури, респективно допълнително забавяне на бъдещото строителство”, уточни Георгиева и в тази връзка попита министъра какви стъпки са предприети оттогава, прецизирано ли е новото ситуационни решение и в ход ли са новите екологични и отчуждителни процедури.
„Отговорът няма как да удовлетвори жителите на Търговище, Попово и останалите съседни общини, които са засегнати, защото от това, което разбрах е, че в последните 9 месеца, откакто са налице тези констатации, почти нищо не е свършено”, каза в репликата си народният представител.
Йорданка Георгиева призова министър Коритарова във времето, в което е заема този пост, да задвижи тези процеси.
„Знаем колко дълги и тежки са процедурите. АМ „Хемус” не е просто символ на корупция, от изграждането на този проект зависи благосъстоянието и стандарта на живот на хората от цяла Северна България”, добави тя.
Във втория си въпрос към министъра на регионалното развитие и благоустройството, Йорданка Георгиева постави проблема с рисков участъкк от пътя Търговище-Омуртаг в км 220 в района на местността „Момина чешма”, част от главен път Търговище-Велико Търново, който е с висока концентрация на пътнотранспортни произшествия.
„През август миналата година Вашият предшественик Андрей Цеков бе на посещение в Търговище, извърши оглед на опасната отсечка, разговаря с близки на пострадали и загинали в катастрофи и публично пое ангажимент за спешно обезопасяване на участъка”, припомни Георгиева от парламентарната трибуна.
От информацията, предоставена от министър Коритарова, става ясно, че в инвестиционната програма на АПИ за 2024-2026 г. е предвидена реконструкция на 3,5 км от път I-4 от км 220 до км 222+574. Предвижда се обособяване на лента за ляво завиване на кръстовището в района на вилните зони на Търговище, намаляване на критичните точки на влизане и излизане от главното направление и промяна на организация на движението за намаляване на предпоставките за ПТП.
„Предприетите мерки далеч не са достатъчни. Това е пътен участък, през който минава целия трафик по направлението София-Варна, а освен това, както Вие самата казахте, пътят минава през вилната зона на Търговище и там всеки ден хора за поставяни в животозастрашаващи ситуации”, реагира Йорданка Георгиева.