"Опера на открито" доведе в Пловдив меломани от цял свят
Разнообразната програма със стойностни произведения и постановки осигури големия успех на поредното издание на фестивала
/ брой: 146
Дъждът се превърна в доминантно условие за тазгодишната "Opera Open/Опера на открито" - фестивала на Пловдивската опера в Античния театър. Тя беше замислена като продължение, като възможност за надграждане на много интересното предходно издание в 2017 г. Цели 12 заглавия, не 5-6 или 7, както беше през 2014-а, а 12, при това много разнообразни предложения - 4 оперни, две балетни, една оперетна вечер, два майсторски концерта на Александрина Пендачанска и на Веско Ешкенази - Людмил Ангелов и три от т.нар. по-лека програма, шоу формат ("Да пееш под дъжда", Джеймс Бонд концерт, Пиано дуел). В резюме - отлична продуцентска работа на доц. Нина Найденова и екип. Дъждът, обаче, създаде всекидневно напрежение. Дори в събота, когато в спектакъла "Кармен" бе събран великолепен солистичен състав начело с най-добрата, както казват, съвременна изпълнителка на главната роля - възхитителната Надя Кръстева, в четвърто действие заваля и големият финал на феста беше провален. И все пак с изключение на едно балетно представление - "Лебедово езеро", всичко се състоя.
Голямо удоволствие беше да наблюдаваме как античният театрон беше изпълнен от ръб до ръб на танго изпълненията на Веско Ешкенази и Людмил Ангелов. Това се повтори в още по-голяма степен в последната вечер с "Кармен" - сред публиката имаше доста чужденци и оперни хора от цяла България. Представлението, което оценявам най-високо, е "Отело" - трудната, различната опера на Верди в отличната постановка на Нина Найденова, сценография Светослав Кокалов, добър солистичен състав: Отело - литовският тенор Кристиан Бенедикт, Дездемона - Таня Иванова, Яго - италианският певец Алберто Газале, отличен оркестър под диригентството на Диан Чобанов и хор, ръководен от Драгомир Йосифов. Великолепно представление - обиграно бе цялото пространство на Античния театър по хоризонтала и вертикала, умни, находчиви решения, отлични мизансцени. Колективно постижение. Тялото и духът на операта действаха в синхрон. При всички случаи ще отбележим и концерта на Пендачанска и Танго-то на Веско Ешкенази/Людмил Ангелов. Те са големи изпълнители, но такива в своя жанр са и гостите от Будапеща - Карой Пелер и Силви Сенди, както и Бетина Швайгер, и Михаел Хавличек от Виена. Такива са и солистите на Пловдивската опера Елена Чавдарова-Иса в "Трубадур", Евгения Ралчева в "Кармен", Марияна Панова, Марк Фаулър, Светлана Иванова, Вера Гиргинова, Станислава Иванова в оперетната гала. Много добро представление на "Жизел" с отлична солистична двойка от Хърватска и с обновената пловдивска балетна трупа, постановка Йордан Кръстев. Сред оперните представления трябва да отделим още "Мадам Бътерфлай", постановка на Нина Найденова, там и в "Жизел" имахме по-различна сценография, постигната със средствата на дигиталните технологии.
В края на август и в първата половина на септември ще се изиграят още няколко оперни спектакъла на Античния театър - елегантната "Травиата" от Пучини на реж. Нина Найденова с Евгения Ралчева в ролята на Виолета, две представления на "Лебедово езеро" със солисти на Болшой театър, както и концерт на Стефан Вълдобрев и "Обичайните заподозрени"...
Спектаклите от висока класа довеждат в Пловдив оперни туристи. Това е важно условие за съществуването на операта, която от създаването си няма своя сграда. Сдружението "Дом за Пловдивската опера" предложи да се събори бившият партиен дом на площад "Централен" (в ниската му част е градската Концертната зала, която е в тежко състояние) и там да се построи оперна сграда. Регионалната камара на архитектите в Пловдив излезе със свое добре обосновано становище защо не бива и не може на това място да бъде построена оперната сграда. Медиите направиха публичен факт становища на авторитетни пловдивски личности. Дискусията тепърва ще набира сили. Най-напред ще се произнесе Общинският съвет на Пловдив. Вероятно още тази седмица.
Очевидните недостатъци на това място са малката площ, липса на удобни комуникации за обслужване на сценографски съоръжения и декори, липса на условия за паркиране, очакван конфликт с археологията на подземно ниво... И още аргументи: сградата, известна в миналото като "партиен дом", е една от забележителните в града, проектирана през 1965-1966 г. с проектанти известните архитекти Владимир Рангелов, Любомир Бонев, Милчо Сапунджиев, Георги Караянев, Колю Колев. Консултант на проектантския екип - проф. арх. Станчо Белковски. Сградата е първата в България, проектирана и изпълнена със скелетно безгредова конструкция. Новаторска и уникална за страната ни е и покривната фалтова конструкция на Концертна зала. Изградена без компромиси във вида и качеството на материалите. Бившият партиен дом е пример за модерно архитектурно мислене и висше архитектурно майсторство, инспирирано от архитектурата на Мис ван дер Рое. Течение с произход от германския баухаус и западноевропейския интернационален стил и се превръща в изключително приемлив модел за редица културни, образователни институции и големи корпорации, като например небостъргача Сигрем билдинг в Ню Йорк. Сградите не са политически субекти. Те са архитектурни свидетелства на стила и духа на времето, в което са изградени, и наше задължение е да ги опазим, казват експертите от КАБ Пловдив. Предложението за събаряне на административната сграда на община Пловдив и единствената концертна зала с добра акустика не съответства на традициите на Пловдив и противоречи на световното движение, инспирирано от ЮНЕСКО в годината на културното наследство - за съхраняване паметниците на новото време от началото и втората половина на ХХ век.
Таня Иванова и Кристиан Бенедикт в "Отело" от Верди
Надя Кръстева в "Кармен"
Режисьорката доц. Нина Найденова (с микрофона) и хореографката Боряна Сечанова в репетиция на "Отело" на Античния театър
Снимки Архив на ДО Пловдив