Образът на Рилския отшелник върху широка историческа канава
Габровският театър показа в Пловдив новата постановка на Петринел Гочев
/ брой: 226
Малко след премиерата на своя си сцена Габровският драматичен театър "Рачо Стоянов" показа в Пловдив новата си постановка "За Първото българско царство: Отшелника". В основата е пиесата на Анна Петрова "Видело", поставена през 2002 г. от Петринел Гочев в Хасковския театър "Иван Димов". Авторката за първи път сложи в центъра на драматургичния разказ образа на един български светец - Иван Рилски. Но изграждан чрез разказите и преживяванията на хора от онова време, които са го срещали и търсили неговата помощ. Провиждали са за добро-за лошо от трудностите по пътя си към него и от срещата с него. Затова заглавието е "Видело". Пиесата е написана на местен диалект, в нея има и един разказ за Самуиловите ослепени войници. Между смъртта на св. Иван Рилски и гибелната битка при село Ключ има 68 години разлика. Всичко това усложнява задачата пред постановчика. В новия спектакъл на Петринел Гочев разказът и внушенията са доусложнени с нова линия, с нова рамка, в която познатите сцени и персонажи са разположени върху по-голяма историческа територия, тази на Първото българско царство.
Допълнителният текст е написан от Петринел Гочев. Той безусловно е талантлив човек, с мащабно мислене и живописване като художник, интересен и като режисьор. Залага на амалгамата от средства, които предлага театралното многообразие - движенческия театър, кукления театър, театъра на сенките. Той е като някакъв Брьогел в театъра, влече го мистериалното, ритуалното, средата. Търси и намира съмишленици не само в младата трупа на Габровския театър, с която реализира успешно в последните сезони "Ромео и Жулиета" и "Жана д'Арк", а и в лицето на младата художничка Киряна Аврониева, студентка в НАТФИЗ, завършила Художествената гимназия "Цанко Лавренов" в Пловдив, хореографка е Светлана Цвяткова, музика - Ян Руменин.
В спектакъла има редица интересни решения в почти всяка сцена, но се сблъскваме и с един системен проблем. Щом трупата ще работи с Петринел Гочев, а това е третото им съвместно представление, трябва да се съобразява с особеностите на неговия режисьорски почерк, характеризиращ се с трудни, изискващи акробатични умения, мизансцени, с динамични обрати на действието, с жестикулации и интонационно разнообразие. Очевидно е необходима много по-добра техника на говора от тази, която в момента младите актьори притежават. Това ще свали един от проблемите в спектакъла, ще им помогне по-добре да се справят и с диалекта. В спектакъла участва и 12-годишният Валентин Петров, той се появява в няколко сцени и това добавя определен лиричен нюанс, към детето изпълнител винаги се отнасяш по особен начин. Наизустяването на текста личи, но пък има и една млада непосредственост, недоизкусуреност, която пленява. В спектакъла на пловдивска сцена именно някои от епизодите с негово участие събудиха реакциите на публиката.
Както стана ясно, "За Първото българско царство: Отшелника" е първата част от мащабен проект, който ще обгледа и Второто, и Третото българско царство. Но нека не забравяме, че всичко започва с логоса - Бог Слово, на който са написани и на който се произнасят думите от сцената. Визуалното в случая е много силно, но не винаги достатъчно.