Държавният договор за превоз на пътници с БДЖ ще бъде удължен
България се отказва от покупката на 7 двуетажни влака и 9 локомотива
/ брой: 183
Настоящият договор с държавата за превоз на пътници, който изпълнява "БДЖ – Пътнически превози", по всяка вероятност ще бъде удължен с още две години, твърди "Медиапул". Той изтича в края на тази година и Министерство на транспорта трябва да възложи процедура за избор на нов превозвач. Ресорният министър Красимира Стоянова обаче казва, че страната ни още съгласува с Европейската комисия дали процедурата да бъде разделена на лотове или да бъде за цялата жп мрежа в страната. "Най-вероятно ще се стигне до удължаване с още до 2 години на настоящия договор с „БДЖ – Пътнически превози“ за обществен превоз, каквато възможност има“, коментира Стоянова. Служебният министър припомня, че Регламент 1370 допуска т.нар. "спешна или временна мярка", което означава, че договорът може да бъде удължен максимум с 2 години. Това, което мога да ви уверя към днешна дата е, че няма да оставим никого без железопътен превоз, каза Стоянова.
Две частни компании вече получиха лиценз за превоз на пътници. Това са пловдивската „Пимк“, която иска да обслужва няколко линии в страната, и старозагорската „Рейлимпекс“. Последната все още не е обявила към кои жп линии ще се насочи.
Страната ни няма да купува 7 двуетажни влака, както и 9 локомотива за частично електрифицирани депа, съобщи още Стоянова. Процедурата за доставка на 7-те двуетажни влака бе спечелена от „Щадлер“, като дори се стигна до подписване на договор за над 300 млн. лв. без ДДС. Същата компания бе избрана да достави и 35-те електрически влака за над 642 млн. лв. Изненадващо обаче „Щадлер“ се отказа и от двете процедури. Тъй като подвижният състав се финансира със средства по Плана за възстановяване, допустимият срок за усвояване на средствата е юли 2026 г. Най-вероятно министерството се отказва от поръчките, защото няма производител, който да може за 23 месеца да произведе толкова влакове и локомотиви.
Процедурата за локомотивите бе за общо 18 броя. Част от нея – доставката на 9 електрически маневрени локомотива – бе възложена на българската „Експрес Сервиз“. През август от отговор на бившия ресорен министър Георги Гвоздейков стана ясно, че България се опитва да смени типа на оставащите 9 локомотива.