Безпристрастният технически преглед спасява животи
30 дни да имат собствениците на автомобили, върнати при годишния технически преглед заради проблеми с газовете от ауспуха, за да отстранят повредата. Такава промяна в наредбата за прегледите се планира от транспортното министерство във връзка с увеличилия се брой коли, които не могат да покрият изискванията. До проблема се стигна, след като от 22 юли насам уредите за измерване на отработените газове в пунктовете за преглед бяха свързани директно с компютъра на ДАИ и така беше елиминиран човешкия фактор при прегледите. Даниела Добрева беше на място в пловдивски автосервиз, където извършват и годишни технически прегледи.
Петър Щерев e бивш автомобилен състезател и е собственик на пловдивски автосервиз, в който има и пункт за годишни технически прегледи. Самият той извършва прегледите на автомобилите. Според него проблемите започнали още, след като данните от техническите прегледи започнали да постъпват директно във фирмата, която обслужва Държавната агенция „Автомобилна администрация“ в София. По думите му всичко става автоматично, по електронен път.
"Въпросът е, че човешкият фактор се премахна, защото едно се виждаше, друго се пишеше, трето се изпращаше. В момента ние сме едни оператори, които гледаме максимално да сме точни, да работим по правилата и законите, защото по този начин си гарантираме нашето спокойствие и това на децата и внуците ни. Всички ние сме на пътя, а необходимостта за безопасността и здравето на всички останали е наша отговорност, макар че много от колегите ни, като че ли не го разбират, защото не им отърва", коментира специалистът.
По думите му върнатите автомобили заради техническа неизправност в техния пункт са малко. Причината е, че в сервиза са въвели своя система да не се стига дотам.
"Виждаме предварително какво е състоянието на автомобила - дали ще премине прегледа, или не. И преди да се пуснат официалните документи, се прави тест, ако е отрицателен, клиентът се връща, за да може да отстрани проблемите и тогава идва на преглед", обясни Петър Щерев.
На практика се оказва, че колите, чийто катализатор е неизправен, не могат да минат техническия преглед. Но автомобилите на бензин с този проблем у нас са много. Според собственика на сервиза при японските автомобили няма проблем, но при европейските се ползват по-евтини варианти, за да са по-конкурентоспособни и не издържат толкова дълго, колкото японските.
Собственикът на сервиза обяснява, че има много шофьори, които недоволстват, когато ги връщат заради неизправности при техническия преглед. По думите му освен проблемите с вредните емисии, най-често има проблеми с осветлението, защото хората не могат да забележат дали някой фар не свети, но това лесно се отстранява. Често има и проблеми по спирачната система - изхабени накладки и дискове.
"Ако той не приема препоръките ни и не оправя проблемите, той е опасен за околните. Ако при лекаря може да не изпълниш препоръките, губиш само ти. Но на пътя, губят и другите хора, участници в движениет. Тежките катастрофи илюстрират това", коментира специалистът.
Според него често клиентите стават агресивни, когато бъдат върнати по време на техническия преглед и се налага да бъде викана полиция.
Специалистът припомня, че и в Пловдив е имало сервизи, при които може по-лесно да се премине прегледът, та дори и само с документите на колата.
"При мен не се е случвало, но се опитват. Живеем в страна, в която всички си мислят, че може с някой лев нещата да бъдат регулирани, но отговорността е голяма, семейството ми е на пътя, аз също, а и съм съдебен експерт, виждам за колко глупости могат да бъдат спрени и да бъдат спасени човешки животи, защото ако не ти се плащат пари за спирачки, не можеш да спреш и...ясно", добави Петър Щерев.
Петър Щерев смята, че новата система, която елиминира човешкия фактор, е по-добра, тъй като това спасява човешки животи. Той препоръча на шофьорите да си поддържат автомобилите, за да минават по-лесно на годишния технически преглед.
БНР