Зеленият фактор
Един еколог е готов да замени телевизионния екран за Елисейския дворец
/ брой: 89
Зеленото е новото черно, особено когато става дума за тенденциите при политическите въпроси в Европа. Когато избирателите са обезверени от възможностите на обичайните заподозрени в политическия спектър, а Земята изнемогва от бремето на климатичните промени, катаклизмите и изчерпаемите ресурси - еколозите получават зелена светлина.
Зелената вълна се надигна при изборите за Европарламент през 2009 г., когато групата на Зелените/Европейски свободен алианс спечели повече гласове, от която и да е друга група, представена в ЕП. Най-голяма крачка при легитимирането си пред Европа направиха германските и френските екозастъпници, като последните спечелиха в ЕП цели 14 места - колкото и френските социалисти. Тази година потресаващата авария в японската АЕЦ "Фукушима" наду платната на екокораба, яхнал зелената вълна. В Германия управляващата партия на канцлера Ангела Меркел вече крушира тежко в своята крепост Баден-Вюртемберг, която ще се управлява от Зелените. Във Франция на кантоналните избори Зелените спечелиха 8,4% от гласовете.
Видният борец срещу корупцията Ева Жоли ще се бори също за кандидатпрезидентската номинация
В природата на крайностите
С наближаването на президентските избори във Франция (през април и май 2012 г.) една нова, зелена кандидатура предизвика полемика и любопитство. Популярният френски водещ Никола Юло щрихова набързо платформата си: "Целта ми е да открия пътя за ново общество - екологично и социално". Името му е синоним на "Ушуая" - най-южния град на планетата, но и едно от най-гледаните и най-дълго излъчваните магазинни предавания за екстремното във френския ефир. Петдесет и пет годишният Юло, който от 1987 г. води своята приключенска опознавателна поредица за дивата природа по частната телевизия Те Еф 1, е "една от будните природозащитни съвести във Франция".
Телевизионната звезда, без реален политически опит, е "заплашвал" и преди, че ще се намеси в надпреварата за Елисейския дворец. При вота през 2007 г. той предложи на основните кандидати да подпишат "Екологичен пакт" и предпочете да не подкрепя никого от тях, въпреки че сериозните претенденти взеха предвид повечето му предложения. Днес Никола Юло заявява, че носи отговорността да "премине към нов етап на развитие". Задачата, която си е поставил, може и да не се окаже мисия невъзможна, защото със своя здрав и приветлив външен вид, ясен и искрен стил, едно неотдавнашно проучване на "Пари мач" нареди Юло на второ място след Жак Ширак, сред най-популярните публични фигури във Франция.
Мненията за него във френските форуми са шарени и контрастни. Докато за едни е повърхностен и претенциозен дърдорко, на когото не бива да се вярва само защото "са го давали по телевизията", за други е един абсолютно сериозен кандидат, който не говори празни приказки като всички политици, честен и чистосърдечен, признак за промяна във френската политика. Общото мнение е, че на думи Юло има добри намерения, но те все още не са подплатени с ясна програма и конкретни предложения.
Отдясно или отляво
"Моята кандидатура е в протививес на решенията, които благоприятстват неравенствата и изострят страховете", каза Юло, когато обяви кандидатурата си. Той неслучайно се хвърли в политическата игра в един от най-бедните градове във Франция - Севран, община дьо Сен-Сен-Дени - "в града, където социалното страдание е много силно". Освен този флирт със социалното на ръба на популизма, водещият изнесе реч, която мнозина определиха като "дълбоко закотвена в лявото", а идеите на Юло за солидарност и толерантност затвърдиха тези впечатления. В изказването си той намеси обедняването, безработицата, високите данъци и сметки, социалните несправедливости и унищожаването на природата и начерта новите приоритети, които "ще скъсат с дивия капитализъм".
По-рано от негови изказвания стана ясно, че съюз със Съюза за народно движение на Никола Саркози е невъзможен, защото партията "възприема екологията като воденичен камък или маргинален въпрос". В началото на своя мандат Саркози имаше силно желание за амбициозна реформа в областта на околната среда, но според Зелените много от мерките останаха разводнени до неприемлива степен. Но наред с обвиненията към Юло, че е твърде ляв, се прокрадват и нападките, че в действителност той е представител на десните. Противниците му в редиците на екоактивистите го заклеймяват като "телеколог" и дори продажник, параван за апетитите на големите корпорации.
Приятелят на мултинационалните компании
Наскоро Юло призова за референдум относно ядрената енергетика във Франция, която добива около 80 на сто от електричеството си от 58 АЕЦ. Ето и друго изказване на Юло, зелено на бяло, така да се каже: "Изоставянето на ядрената енергия трябва да остане цел. Колебанията, които може и да съм имал... не можем да приемем нещата такива, каквито са, това е твърде сериозно". Но актуалната атомна дилема не притъпи обвиненията към телевизионера. За критиците му горното признание е късен прелом в идеите.
Някои френски медии директно попитаха дали думите на Юло ще се сторят много вдъхновяващи за един от спонсорите на фондацията му - "Електрисите дьо Франс" (EDF). Същото се отнася и за друг бивш донор на фондация "Ушуая" - химико-фармацевтичният концерн "Рон-Пуленк". Отговорът на Юло е объркан: "Компаниите не са били спонсори, а просто меценати". А ще напусне ли частния телевизионен канал, за който работи? "Решението е в процес на обсъждане", все пак Те Еф 1 държат лиценза за всички продукти с марката "Ушуая" - душ гел, часовници, канцеларски материали - които осигуряват дългия живот на предаването му. Оказва се, че по една случайност, в началото на 90-те, когато Юло е на върха на славата си на малкия екран, козметичният гигант "Л'Ореал" търси възможност да пробие на пазара за душ гелове. По това време е скрепено и партньорството между козметичната компания, телевизионния канал и фирма "Eole", която управлява интересите на Никола Юло и притежава до по-голямата част от акциите. Именно тази фирма получава над две трети от приходите от продажбата на продукти "Ушуая", а от 2006 г., по силата на член R 247-3 от Търговския закон, сметките на "Eole" вече не се публикуват.
Кампанията на телевизионната звезда може и да е започнала по методите на търговците на козметика, но за да се утвърди "новият, политически Юло", той трябва да играе като политик. Не само да съблазнява. Но преди всичко, за да стане кандидат на Зелените, Никола Юло ще трябва да се яви на първичните избори на партията, предвидени за юни. Негова съперница ще бъде бившата съдийка от френско-норвежки произход Ева Жоли, виден борец срещу корупцията и председател на Комисията по развитие в Европарламента.
Когато обяви своята кандидатура, Никола Юло не се яви по сандали или фриволно в стила на "Ушуая", а заложи на строг сив костюм. Осъзнавайки своята известност, екологът Никола Юло създава през 1990 г. фондацията "Ушуая", а през 1995 г. я прекръства на "Фондация Никола-Юло за природата и хората". Основната й цел е: "Да влияе върху политическите и икономическите фактори, да подтиква гражданите да правят правилните неща всеки ден, да подкрепя проекти във Франция и в чужбина." Фондацията вече има четиридсет служители и оборот от около 5 милиона евро.
Именно в този контекст водещият продуцент работи с политици (провежда работни обеди и срещи с представители на целия политически елит от Жак Ширак до Оливие Безансно), за да се повиши нивото на информираност за климатичните проблеми.