Псевдоконтрол
/ брой: 131
Евгени ГАВРИЛОВ
Булевард "Черни връх" в София за няколко години се превърна в декор от филм на ужасите, доказващ нагледно каква касапница са пътищата у нас. При последния епизод две млади жени загубиха живота си, пометени от субект в мощен джип с над 50 акта за пътни нарушения. Преди това беше Милен Цветков. Това пак стана повод знайни и незнайни специалисти да се упражняват за пореден път какви са причините за трагедиите по пътищата.
Жертвите в катастрофи се увеличават успоредно със заканите, предложенията, програмите и идеите за подобряване на пътната безопасност. Години наред политици, магистрати, полицаи не спират да дават мнения, да предлагат и приемат какви ли не закони под лозунга за справяне с пътното хулиганство. И въпреки това баталните сцени по пътищата не секват. Ако пътува човек из страната, не може да не забележи, че надгробните паметници до пътищата догонват по брой пътните знаци.
А някой едва ли вече си спомня, че съществува и специална Държавна агенция по пътна безопасност, която бе създадена след катастрофата край Своге, отнела живота на 20 души. Намеренията бяха тя да контролира контролиращите - т.е. ведомствата, които имат отношение към пътната безопасност и също са с контролни функции, и да координира действията им. За пътната безопасност отговарят пет министерства, а заедно с други централни институции бройката им става 11. С новата агенция институциите станаха 12. Това се оказа поредната безполезна бюрократична структура, която само ще харчи бюджетни пари, без това да има някакъв ефект, и демонстрира имитация на контрол.
Единствената безумна идея, която роди шефката на агенцията, е да праща 60-годишните шофьори на психотест. Към всичко това трябва да прибавим и провала на бонус-малус системата, която също има отношение към пътната безопасност. Така не се прие като правило и идеята, че щом човек седне зад волана пиян и дрогиран и причини смърт, това трябва задължително да се приема за умишлено убийство и наказанията да са жестоки.
И докато властта върти на празни обороти и политиците се карат за парите за пътните ремонти, хората гинат по пътищата заради тяхното състояние и калпавото законодателство. Започва мащабна акция срещу шофиране под въздействието на наркотични вещества, обяви снощи премиерът в оставка Кирил Петков. Чакат се за пореден път резулатите.