Посредствеността - държавен образователен стандарт
Управляващите не възприеха нито една добра идея за новия училищен закон
/ брой: 38
От години Националното движение "Учителите за своите права" (НДУСП) предлага на просветното министерство решение, с което проблемът за учебниците ще отпадне завинаги от дневния ред на обществото. Нужни са само няколко стъпки. Да върнем добрия стар модел - един учебник и учебна тетрадка по всеки предмет. След конкурсите МОМН трябва да изкупи лиценза на одобрените проекти и да ги въведе в електронен регистър. Учениците да получат подходящи таблети, които в началото на учебната година срещу определена такса се зареждат с нужните помагала. Всеки ученик ще може да допълва "своя" учебник съобразно личния си образователен маршрут, а учителят - според своето виждане, нивото на учениците и конкретната училищна среда. Ефектът ще е многостранен: Ще се доближим до
идеала за безплатно образование
ще съкратим значително разходите за учебници; всяка есен родителите ще получават лека финансова подкрепа; всички ученици ще са равнопоставени; ще намалее броят на отпадащите ученици; родителите ще се освободят от един ежегоден есенен стрес; ще олекне ученическата раница; ще икономисаме дървесина, ще има съпоставимост на обучението в различните училища и региони и пр.
Това решение няма алтернатива и вече се реализира в САЩ, Индия, Корея и другаде. През декември зам.-министър Милена Дамянова направи изявление, от което би могло да се помисли, че то е възприето и от МОМН, но всъщност изобщо не е така.
- Съзнателно се запазва неограниченият брой учебници по всеки предмет. Причината - конфликт на интереси. Знаем, че всяко одобрено пособие се съпътства от бонуси, хонорари и прочее рушвети, като главните действащи лица са в просветното ведомство.
- И занапред безплатни учебници ще има само до VII клас, което запазва неравнопоставеността на учениците и на родителите от горния курс, от които държавата ще смуче с ДДС, а бизнесът ще ги удря с цени, бонуси и хонорари.
А точно за учениците до V клас учебниците следва да останат на хартиен носител с оглед придобиване на умения и навици за работа с книгата. МОМН мълчи за работните тетрадки, които не са безплатни, но също могат да се включат в електронния носител.
Ще продължи разхищаването на средства
защото не се предвиждат безплатни таблети и не всяко дете има личен компютър, учебниците ще се издават в двата варианта. Ще плащат обикновените данъкоплатци.
Очевидно е пренебрежението и към качеството на учебниците, които се превърнаха в сборници от четива, писани за хонорар. Обезцениха се основни изисквания: темите - поотделно и в съвкупност, да са издържани методически и дидактически; да формират познавателни потребности и интереси; да мотивират към четене и усъвършенстване; да култивират воля за преодоляване на трудности и постигане на успех; да са ценностно издържани; да внушават плурализъм и толерантност; да възпитават към ред и системност.
Има и друго. Днешните учебници, чиито прототип е в ХVIII в., третират ученика като пасивен обект. С електронния учебник той ще въвежда и извежда знания и работейки с оригинални текстове, ще бъде и субект на образователния процес.
Пробойните в концепцията на МОМН не са случайни. С периодичните промени във властта там бяха съкратени много експерти, други напуснаха сами, а останалите са избутани на периферни длъжности. На техните места се настани разноцветна номенклатура, която с времето издигна посредствеността в ранг на държавен образователен стандарт. Както обикновено се случва, от главата заразата проникна в целия организъм. В училищната мрежа това стана с назначаването на директори по предварително изготвени списъци с кадри от долните етажи на партийните йерархии. През 2009 г. лидерката на СБУ Янка Такева посочи, че прилични мениджърски умения притежават едва 25% от директорите. В резултат много училища изпаднаха в перманентна криза. Появиха се и прелетни ята учители, за които главен мотивиращ стимул бе получаването на заплата. Страхът от съкращения и подлизурството са обичайни явления. Съсловието стана податливо на манипулации, което пролича особено по време на стачката през 2007 г. Пропадането в социалната йерархия понижи съмочувствието и авторитета на професията и всичко това се отрази пряко върху училищния процес. Влошиха се успехът и дисциплината. Ако на международните сравнителни изследвания през 1993 - 1995 г. нашите ученици заемаха места в челната десятка, сега са някъде в петата.
"Новото" образование дава обилни плодове
и извън системата. Нейни възпитаници, каквито сред управляващите има немалко, юнашки превръщат посредствеността в закони, наредби и прочее стандарти за държавно управление.
За пресичане на негативните тенденции НДУСП предлага и други перспективни идеи: до V клас паралелките да бъдат от 12 ученици, а в останалите класове - от 16, което ще се отрази положително върху успеха и дисциплината; въвеждане на специални и задължителни магистърски програми за длъжността "учител" и по мениджмънт за всички ръководни длъжности; основната заплата за начинаещ учител да бъде равна на трикратния размер на минималната работна заплата; нова система за квалификация и кариерно развитие на заетите в образованието с перманентно атестиране и съответстващо материално стимулиране; преход към задължително средно образование; приемане на стратегия за промоция на детското здраве. Взети в пакет, тези мерки ще внесат повече интелект и нещо, което очевидно не достига на българското училище - топлина от обществото към учителите и децата, а от тях обратно към обществото.
Вярна на своя стандарт, номенклатурата не положи усилия да ги разбере, още по-малко да ги приеме. Затова пък изготвеният от нея проектозакон за образованието е пълен с доказателства за това как иначе добри идеи получават посредствени решения. Учебниците са само едно от тях. По думите на бившия министър Сергей Игнатов, в подготовката на проектозакона са участвали повече от 200 учени и експерти, но те най-вероятно са казали онова, което възложителят-лаик е искал да чуе. Следвай мухата и ще стигнеш... Днес патосът на "Върви народе възродени" задължава да зададем въпроса към какви бъднини води съвременна България управлението на ГЕРБ?
.