На фокус
Чиновник, гражданин, чиновник, чиновник...
За седем години държавните служители са се увеличили с 20 на сто
/ брой: 98
Юлия КУЛИНСКА
Помните ли култовата реплика от филма "Опасен чар" "роднина, милиционер, роднина, милиционер..."? Тя вече е с римейк "чиновник, гражданин, чиновник, чиновник...". Парадоксално звучи, но е неоспорим факт, защото населението намалява, а държавните служители у нас се увеличават.
Моментната снимка на броя им в държавната администрация е 143 815. За почти 7 години администрацията се е увеличила с над 8%. Още по-интересна е съпоставката с броя на населението. През 2022 г. на 100 хиляди души се падат по 2230 чиновници или с близо 20% или 363 броя повече спрямо 2016 година. Напук на гръмките обещания, че администрацията ще намалява и че най-после у нас ще бъде въведено електронно управление, служителите зад гишетата и бюрата в учрежденията, се множат като гъби след дъжд.
Вярно е, че и политическата криза е благодатна почва
размножаването на чиновническата порода
За една година са поставени рекорди в броя на новоназначени служители, хиляди хора са разместени заради структурни реформи, извършени са безпринципни уволнения и необосновани увеличения на на заплати. Цели сектори са били блокирани, а отделни структури - безвъзвратно изпразнени от съдържание.
Най-атрактивни и търсени са били свободните позиции в различните министерства и в Министерския съвет, които се смятат и за най-престижни. Миналата година в конкурси за тях са участвали над 26 300 души, почти с 1000 повече повече спрямо 2021 г. Най-слаб пък е интересът към държавните комисии и структури като културния институт към министъра на външните работи, института по отбрана, центъра за развитие на човешките ресурси и др., където едва няколко десетки са кандидатствалите за свободни места в тях.
Смущаващата картинка на състоянието на чиновничеството през 2022 г. лъсва при прочита на традиционния годишен доклад.
В него се посочва, че служебните кабинети на президента Румен Радев са кадрували мощно. Миналата година отбелязва
абсолютен рекорд по брой новоназначени служители
За 12 месеца броят на постъпилите на работа чиновници в централната администрация е удвоен. Назначени са 4484 души на позиции в министерства, агенции, други държавни органи срещу 2206 назначения в централната администрация през 2021 г. В министерствата и в администрацията на МС 2195 души след конкурси са заели топли местенца при при 620 за 2021 г. По-малко са новоназначенията в териториалните администрации - 1126 души при 1032 преди година.
Качеството на работата на чиновниците обаче е съвсем друга тема. От доклада става ясно например, че работата на близо 70 000 от тях е преминала през оценка на качеството. Резултатите - едва в 706 случая е поставена оценка "изпълнението не отговаря напълно на изискванията", а оценките "неприемливо изпълнение" са едва 48. Всички останали "напълно отговарят" или "надвишават изискванията", а около 12% от всички дори имат "изключително изпълнение". Бизнесът и хората, които обаче ползват услугите на администрацията, вероятно могат да дадат съвсем други оценки.
Наред с новите лица по министерства и агенции, много хора са били размествани заради административна реформа и създаване на нови министерства и структури- 1318 души при 18 за 2021 г.
Задължителните обучения не се прилагат, което е нарушение на закона. През 2022 г. под 10% от висшите служители на администрация са преминали задължителното ежегодно обучение. Обученията са обхванали и под половината от новопостъпилите служители и от тези на ръководна длъжност. Любопитен казус е, че съгласно Закона за държавния служител, ако чиновникът е преминал обучения с продължителност над 20 дни, той се задължава да работи в съответната администрация поне една година. Над 42% от обучилите се обаче са напуснали в рамките на този срок и
нито един от тях не е възстановил средствата
за обучение.
Все още е налице тенденцията компютрите от висок клас да са съсредоточени в централната администрация независимо от факта, че основният доставчик на административни услуги са общинските администрации. Въпреки повишаването на възможностите за електронните услуги, в сравнение с 2021 г. броят на предоставените електронни услуги намалява с близо 20%, а капацитетът на споделените ресурси на е-управлението все още не се използва интензивно от административните органи. Проучване показва, че в началото на 2023 г. близо всеки втори интервюиран или 46% посочва, че не търси информация и не ползва електронни административни услуги. Основните причини да не се ползват електронните услуги на администрацията са липса на доверие на електронните услуги/предпочитам пряк контакт - 24,1%). На второ място е твърдението, че не е необходимо да се използва интернет, за да се получа информация - 23,5% и на трето липсата на необходимите компютърни умения - 19,4%.
Винаги, когато чуя думата чиновник, се сещам за повестта "Шинел" на Гогол. Помните Акакий Акакиевич Башмачкин, нали?! Онзи дребен чиновник, който има абсолютно празен живот и не върши нищо друго, освен на преписва чужди документи. Да, съдбата на този човечец ни кара и да се смеем, и да плачем. Почти така изглежда и състоянието на чиновническата система у нас-трагикомично...
Изводите обаче са, че държавната служба все още има амплоа на по-често сигурна и тиха работа, макар и на някои места рискова по политически причини, която за мнозина може да бъде и доста добре платена.
Заплатите варират от 670 до 3400 лв.
Много интересна и тъжна част от доклада, която се повтаря неизменно всяка година, са огромните разлики в заплащането между отделните групи чиновници. Така основната заплата на старши инспектор варира от 670 лв. до 3020 лв., на старши експерт от 750 до 3219 лв., на старши счетоводител от 870 до 3425 лв., а при старши юрисконсулт - от 830 до 2900 лв.
При такава голяма ножица изобщо не може да се твърди, че има система за справедливо възнаграждение на труда. Вина за тези големи разлики имат ръководителите на съответните структури, които не се възползвали от наличните възможности за вдигане на заплати и преодоляване на диспропорции.
БСП: Държавната администрация не работи
Държавната администрация в момента не работи заради чистките на президента Румен Радев твърдят от БСП. Според социалистите се създава усещането, че служебното правителство иска чрез промени на устройствените правилници на редица институции, да отстрани неудобните служители, които са назначавани от редовно правителство.
По думите на депутата от "БСП за България" Георги Гьоков по този начин се създават бъдещи спънки за разследване на корупционни практики. Спокойно може да стигнем до извода, че тези действия преследват отстраняване на неудобни служители и бързо устройване на верни на служебното правителство кадри, заяви той.
Гьоков посочи, че са сменени устройствените правилници на над 20 администрации. Той определи като смешен мотива за промяна в правилата на Агенцията по заетостта, че за периода 2016-2023 г. основният закон, с който тя функционира е бил изменян и допълван 12 пъти и това налагало промяна в структурата й. Гьоков поясни, че от 2016 г. до момента са се сменили 7 правителства и никое от тях не е счело, че има нужда от промени.
Според социалистите се уволняват служители с над 20-годишен стаж, за които даже не е ясно дали са членове на политически партии, а на тяхно място са назначени хора, които си нямат хал хабер за това, за което са назначени.