Български театър се гледа и в чужбина
През изминалия сезон няколко трупи показаха продукцията си зад граница и се завърнаха с оправдано самочувствие
/ брой: 150
Освен на софийския "Бродуей", където са съсредоточени почти всички столични театри, продукцията на българските актьори и режисьори се представя и в чужбина. През изминалия сезон няколко театъра показаха продукцията си в съседни и по-далечни страни и се завърнаха с оправдано самочувствие и усещане за добре свършена работа.
Най-новата новина от този порядък е гостуването на Театър 199 с пиесата на Яна Борисова "Приятнострашно", представена в рамките на фестивала "Нови европейски пиеси" във Висбаден, Германия. Постановката на Галин Стоев, която отнесе всички възможни театрални награди у нас, е предизвикала огромен интерес от страна на публиката и пресата. Актьорите Радена Вълканова, Стефан Вълдобрев, Вежен Велчовски, Снежина Петрова и Владимир Пенев за пореден път са вдигнали залата на крака и са били възнаградени със заслужени аплодисменти, вероятно защото пиесата на Яна Борисова е посветена на всички емоционално интелигентни хора. А според авторката емоционалната интелигентност - това е да разпознаваш чувствата на другите и техните нюанси, и да имаш съзнание за собствените си такива.
"Приятнострашно"
очевидно предизвиква необикновен емоционален отклик от всички, които са гледали спектакъла, изграден като публичен разговор за интимността и проявленията й в съвременния свят. Пиесата и представлението маркират нетрайните и поради това така необходими пространства на нежност. Това е поетика на копнежа в един свят, който априори изключва докосването. Но в своето национално и международно битие спектакълът на Галин Стоев явно докосва много и различни струни в сърцата на зрители от различни страни. Сигурно защото диалозите са писани като музикални партитури със свое темпо, цвят и плътност на звука, а ритъмът им е толкова заразителен, че постепенно се синхронизира с неравномерното дишане на зрителя в процеса на гледане, постигайки единен дъх, единен код на възприятие.
На пресконференциите след представленията спектакълът единодушно е получил комплименти и най-висока оценка от всички, присъствали на събитието. Сред зрителите на българската постановка са били легендата на европейската драматургия Танкред Дорст и директорът на фестивала Манфред Байлхарц (председател на Международния театрален институт), които не са скрили възхищението си от пиесата, постановката и изключителното актьорско изпълнение.
Впечатляващо режисьорско решение и блестящи актьорски постижения маркират и международния успех на спектакъла на Александър Морфов
"Дон Жуан".
Спектакълът на Народния театър предизвика интереса и създаде нови почитатели на своеобразната режисьорска фантазия и образност на Александър Морфов по време на престижния Фестивал на народните театри, проведен през октомври миналата година във Варшава. Българският "Дон Жуан", представен в две поредни фестивални вечери, очарова публика и критика с мощното си емоционално въздействие и творческа стихия. А отдавна превърналият се в култов спектакъл
"Хъшове",
отново на Александър Морфов, е посрещнат с огромен интерес от страна на публиката и критиката при гостуването си през март в Букурещ. Историята на хъшовете, изиграна в северната ни съседка, придобива допълнителни измерения и емоционална натовареност. Мащабното представление въздейства преди всичко с ударна визия и изключително вътрешно актьорско напрежение.
А през пролетта в Париж бе представена една от най-успешните постановки на Драматичния театър в Пазарджик
"Аз също съм Катрин Деньов"
от Пиер Нот под режисурата на Владимир Петков. Представлението беше включено в специалната творческата резиденция, която парижкият театър "Les Dechargeurs" организира на автора Пиер Нот, един от тримата най-играни съвременни драматурзи във Франция. Авторът лично е избрал в това представяне, в което участват е три френски постановки по негови пиеси, единствената чуждестранна постановка да е именно "Аз също съм Катрин Деньов" на театъра от Пазарджик.
Представлението на Владимир Петков и актьорите Росица Александрова, Ива Огнянова, Диана Досева и Веселин Мишев е играно шест пъти на сцената на театър "Les Dechargeurs" и е получило висока оценка от критиката и публиката, впечатлени от многоплановото режисьорско решение на тази остра социална сатира, проявяваща се под формата на налудничаво кабаре, в което едно обикновено семейство от майка, две пораснали дъщери и син се "съизмерва" с бляскавия свят на звездите. Смислова доминанта в спектакъла е разрушителната неспособност на човека да се възприема такъв, какъвто е, във всекидневното общуване. Неслучайно сред емблематичните реплики на героинята, отъждествяваща се със звездата Катрин Деньов, е, че всеки в един момент би трябвало да може да каже, че е Някой...
И накрая - едно предстоящо представяне на български спектакъл на един от най-престижните и стойностни театрални форуми в Европа - фестивалd в Авиньон. От началото до края на юли в продължение на 25 вечери в театър "Шен Ноар" ще се играе спектакълът на Диана Добрева
"Казанова".
Досега в Авиньон са гостували Театрална работилница "Сфумато" и "Арт театър". Представлението на театър "Сълза и смях" е заинтригувало директора на "Шен Ноар" Жерар Желаф със своеобразната си визия, с оригиналната интерпретация на образа на Казанова и със силното актьорско присъствие на Владимир Карамазов, Биляна Петринска, Жана Илиева, Десислава Пашова и всички останали от екипа. Представлението ще се играе на български с титри, но актьорите са подготвили част от дългите си монолози на френски език, като изненада и поздрав за публиката.