Мнение
Местните избори - тежък урок за БСП
Трябват ни сериозни политически и кадрови реформи, политиката на "малките стъпки" не върши работа
/ брой: 263
В такива случаи, когато очакваното поражение на местните избори е само на крачка зад гърба ни и болката съвсем прясна, да се правят изводи с претенция за "окончателна оценка" е рисковано. Поводите и причините за загубата могат да се търсят в различни посоки. И най-вероятно всеки израз на огорчение крие искреност и пориви за стигане до истината. В този текст се спирам върху няколко проблема, насочени не толкова върху анализа на тежката загуба, колкото върху проблема: Какво да се прави! Есенцията на размислите си конспектирам в 9 тезиса.
1. Ще започна с явление, което, така или иначе, има нещо общо с току-що приключилите местни избори. Става дума за дълбоката криза в онези социалистически и социалдемократически партии на Източна и Централна Европа, преди това комунистически, които най-последователно, но и безкритично следваха и следват линията на Партията на европейските социалисти (ПЕС), на Брюксел също - Полша, Унгария, Гърция, Румъния, България, Прибалтика. В резултат партията на социалистите в Полша е вече извънпарламентарна, в Унгария и Гърция социалистите стоят на ръба, у нас БСП стигна санитарно ниво на оцеляване.
Не е за пренебрегване, че ръководствата на преустроените бивши компартии бяха употребени по време на демократическия преход за извършване на "мръсната работа" по разрушаване на заварената социална държава и нейното приватизиране. За съжаление понастоящем ПЕС нерядко се превръща в основен проводник на глобализма с център Вашингтон, нейни дейци авансират политически курс, който трансформира ЕС от Съюз на национални държави в Съюз на отделни региони и регионални култури в Европа, и трето, реализират политика, идентична с тази на европейската дясна социалдемокрация. Ръководството на БСП е длъжно според мен още сега да изрази позицията си по тези въпроси като равноправна партия в семейството на европейските социалисти.
2. Лозунгът на днешното ни партийно ръководство за провеждане на последователна лява политика е правилен. Но у нас ще има бъдеще главно онази партия, която извърши прелом в националната ни икономика, като я направи работеща, модернизирана и ефективна; икономика, която ще произведе принадения продукт, необходим за провеждане на лява социална политика. Иначе лявата политика на БСП ще остава и занапред половинчата, обезверявайки хората в нейното народополезно предназначение. Не е моя работа да навлизам в подробностите. Но е необходимо да преразгледаме концесиите за ползване на природните ни богатства, включително с цената на одържавяване на добива на злато. Да преформулираме ролята на държавата в националностратегическите отрасли, особено в енергетиката. Да фиксираме начина, по който ще ликвидираме "латифундизма" в земеделието, когато участваме в управлението на страната. Да уточним как ще осъществим безкомпромисно провеждане на следприватизационния контрол. Как ще стимулираме националния капитал, в това число и в банковата сфера. Как ще разширим пълномощията на държавата в стратегическите промишлени сектори; на общините в качеството им на собственици. Въобще как да бъде заменен неолибералният модел на икономическо развитие, който дава приоритет на незаконно родилата се олигархия, с модел, който разширява функциите на държавата и общините в икономически и обществен аспект, създава предпоставки за ефективна социална политика.
3. В този аспект необходимо е ръководните органи за БСП да формулират, че не може да има лява политика у нас без гъвкаво отношение към геополитическите ни договорености като държава, без промяна на геополитическия вектор. БСП е задължена ясно да заяви, че тепърва нашата страна ще се възползва от "остатъчния ни суверенитет" (полезен за нас би бил опитът на унгареца Виктор Орбан). Че като национално обособена държава България ще развива, съгласно националния ни интерес, своите икономически и външнотърговски отношения. Че наред с пазара на ЕС държавата активно ще се насочи към традиционните за българската продукция пазари на Руската федерация и страните от ОНД, към пазарите в Близкия изток, но и към новите пазари на Китай, Индия, Виетнам и др. Че ще въведем система, която да осигури конкурентност на българските стоки с по-качествените и по-евтините стоки, идващи без мито от развитите страни (сегашната практика е спъникамък пред развоя на българската промишленост). Че ще преразглеждаме частта "Земеделие" от договора за встъпване на нашата страна в ЕС, както и необоснованото закриване на ІV и V блок на АЕЦ "Козлодуй". Че при участие в управлението стратегически важно за БСП ще бъде сключването на договори с Руската федерация за продължаване строежа на АЕЦ Белене" и на "Южен поток".
4. Нужен е нов подход към отношенията на България с НАТО, както и с Руската федерация. А това означава БСП публично да заяви своята тревога от разширяването на НАТО на изток. Да постави като националноотговорна партия въпроса за ликвидиране на четирите българо-американски военни бази, на Командния център на НАТО в София; да оспори разполагането на тежка военна техника на НАТО върху българска територия; да реагира отрицателно срещу установяването у нас на натовски части за бързо реагиране; да отхвърли евентуалното разполагане на американската система за противоракетна отбрана.
5. Новата политика на ръководството на БСП към Руската федерация ще получи достоверност тогава, когато легитимните ръководни органи и лица в БСП посочат, че Русия е основен стратегически партньор на България. Че нашата страна има основания да държи на правото си за по-различно отношение към Москва, в отличие от други страни членки на ЕС. Че в Крим е проведен законен референдум за самоопределение, съгласно Устава на ООН. Че в Украйна нарастват екстремистки неофашистки настроения. Че Русия с военната си намеса в Сирия изиграва исторически положителна роля в битката срещу световния тероризъм.
6. Позитивен акт е противопоставянето на БСП срещу антируските санкции. Но това становище ще остане да виси във въздуха, докато нашите партийни ръководители не се разграничат от онези свои политици, които преди година и половина работеха активно за влошаване на междудържавните отношения между нашата страна и Русия, а един от тях като министър подписа от името на България въвеждане на санкционния режим на ЕС срещу Москва. Очакванията са председателят Миков да осъди вредните за българското общество и нашата партия парламентарни актове, приети по предложение и с гласовете на народни представители от БСП: примерно, поради какви обстоятелства и кои партийни активисти са инициатори на плоския данък или на Закона за досиетата.
7. Според мен в момента БСП много трудно ще възвърне позициите си от преди 10 или 15 години. Обективни причини за провала на местните избори са грешките, които допусна БСП през последния четвърт век след ноември 1989 г. Ако резултатите от последните парламентарни избори отразяват разочарованието на нашите съмишленици от БСП, оглавявана от Сергей Станишев, сегашният спад на електорално влияние - 360 000 гласували за БСП, наслагва върху предишното разочарование и разочарование от политиката на "малките стъпки", оповестена от Михаил Миков. Когато Миков беше избран за председател на БСП, очаквахме от него да проведе радикална политическа и кадрова реформа в партията. Той обаче постъпи другояче и сбърка. Все още не е съвсем късно, за да тръгне по нов път. Част от наложителните промени непременно трябва да бъдат обсъдени и приети на поредни пленуми на Националния съвет. Другата основна част - на предстоящия конгрес през 2016 г.
8. Няколко забележки. Дълг на Миков е да извърши обещаната организационна реформа в партията, и най-вече нейното преструктуриране от организации по местоживеене в организации по месторабота. Струва ми си също така, че сегашният състав на Изпълнителното бюро няма потенциал да подготви конгреса на историческите реформи. Още отсега се налага да бъде избистрена нова концепция за структурата и дейността на ИБ въз основа на политически-експертните качества на неговите членове. В него е наложително да влязат авторитетни политици - експерти на партията по основните направления на националния и партиен живот: организационна дейност, промишленост и енергетика, аграрен сектор, инфраструктура, външна политика, здравеопазване, медийна политика, наука и образование, култура, общинска политика, национална сигурност, коалиционна политика, младежка политика и пр. Необяснимо е защо евродепутати са членове на Изпълнителното бюро. Така те се отклоняват преднамерено от всекидневната им работа за отстояване на националните ни интереси, на политиката на лява България в Брюксел и Страсбург. Вероятно по друг начин би могла да бъде организирана дейността с ветераните на партията. Бих предложил да се направят уставни промени в две посоки: да се допусне членове на Изпълнителното бюро да стават и партийни кадри, непопаднали в Националния съвет, и второ, да се ограничат правата на председателя при предлагане на състава на ИБ в Националния съвет.
9. И последно. Моето мнение е, че въпреки всичко изречено дотук, другарят Миков притежава сили и възможности да поведе партията към дълбоки промени, към основни политически и кадрови реформи, именно той трябва да се заеме с организирането на предстоящия партиен конгрес, при положение, че успее да преодолее статуквото в партийния живот и ако пристъпи към радикални политически и кадрови реформи. Ако се откаже от компромисната, нерядко конформистична политика на "малките стъпки". Политика, която води до поведение, близко до това на персонажите в кратката поема на Евгений Евтушенко "Да не би нещо да стане!"