05 Ноември 2024вторник18:36 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Как МВФ "помага" на Украйна?

Фондът налага на Киев брутално рестриктивна програма за реформи, направена по добре известния модел, прилаган навсякъде по света, включително и в България

/ брой: 109

автор:Иван Ангелов

visibility 3459

Настоящата статия е резюме на утвърдената на 30 април 2014 г. от Борда на МВФ програма за реформи в Украйна. Всички числа и факти съм ползвал от писмото за намеренията (Letter of Intent) с обем от 42 страници; от съобщението на МВФ за медиите щ14/189 от 30 април; от интервюто на директора на департамента за Европа от 30 април със списанието на МВФ - IMF Survey, и пресконференцията на 1 май от същия директор за представянето й на медиите. В текста присъстват и мои оценки по различните аспекти на програмата.

А. Най-обща характеристика на програмата за реформи в Украйна:
1. На 30 април Бордът на МВФ утвърди двегодишна програма за реформи в Украйна. Тя е подготвена от Европейския департамент на МВФ с директор Реза Могадан и Николай Георгиев - ръководител на мисията за Украйна, с участието на украински специалисти.
2. Програмата е за 17 млрд. щатски долара, или 800% от квотата на Украйна. Веднага са преведени 3,19 млрд. долара. Очаква се международната общност да осигури още 15 млрд. дол., без да има гаранции за това. Украйна дължи на МВФ 5 млрд. дол. по отпуснати през предишни години кредити, които трябва да върне през 2014-2015 г. Дължимата сума за доставен от "Газпром", но неплатен газ от началото на 2014 г. е над 3,5 млрд. долара. Нетният размер на сумата, с която Украйна ще разполага, е 8,6 млрд. долара.
3. Програмата обхваща цялата територия на Украйна към 31 декември 2013 г. Ако правителството в Киев загуби контрола над Крим (3-4% от БВП на страната) и над източните области (между 30 и 40% от БВП на страната) програмата ще бъде променена. Това заяви управляващият директор на МВФ г-жа Кристин Лагард преди няколко дни. Те вече загубиха Крим и много е вероятно да се случи същото с източните области. Това внася още повече несигурност в съдържанието и дори в съдбата на програмата.

Б. Макроикономически показатели:

1. За 2014 г. по програмата се очаква спад на БВП с 5%. За 2015 г. очакват растеж от 2%, а през 2016-2017 г. - 4,0-4,5%. Това е невъзможно да се постигне поради рязкото намаление на вътрешното търсене, ограничени възможности за износ, ниска конкурентоспособност, разрушени връзки с руската икономика, тотална дестабилизация и несигурност в страната и загубено доверие в световните финансови среди.
2. Очаква се през 2014 г. инфлацията да достигне 16%. Идната година се очаква да спадне на 6%. Това също не е възможно. Действителната инфлация ще е по-висока.
3. Дългът на Украйна се очаква да достигне 70% от БВП. По някои оценки - до 100%. При сегашната сложна обстановка това не подлежи на прогноза. Възможен е още по-голям общ дълг поради тоталната дестабилизация на икономиката.
4. Казват, че безработицата сега е 8,5% и в програмата се очаква да спадне до 7,5% в 2016 г. Истинската безработица сега е и ще бъде много по-висока както поради вътрешния хаос в страната, ограничените възможности за износ на Запад, така и поради прекъсването на тесните стопански връзки с Русия. Част от преките технологични връзки между украински и руски предприятия, съществуващи от времето на Съветския съюз, вече са преустановени. В ход е прекратяването и на други важни връзки, особено във военнопромишления комплекс.
5. В програмата се очаква растежът на износа през 2015 - 2016 г. да е над 6%. Това не е възможно поради много причини, част от които вече споменах.
В. Заплати, пенсии, социални програми:
1. Средната месечна заплата в Украйна е 164 евро; в България - 333; Беларус - 353; Румъния - 395; Русия - 554; Полша - 681. Средната месечна пенсия в Украйна е 160 дол., а в Русия - 285 дол. Най-бедните 10% от населението в Украйна получават 3,4% от доходите, а най-богатите 10% - 25,7% (по данни от 2006 г.). По-нови официални данни няма, но е известно, че сега доходната поляризация в страната е още по-голяма.
2. Програмата предвижда всички заплати да останат на нивото им от 1 януари 2014 г. до края на годината, което най-вероятно ще бъде продължено и през следващата година. Замразяват се новите назначения в държавния сектор. Ще се ограничава заетостта. Пенсиите също се замразяват. Прекратява се индексирането на пенсиите с инфлацията. Като се има предвид, че за 2014-2015 г. натрупаната инфлация според програмата ще е 23% (а действителната още по-висока), реалните доходи и покупателната способност ще спаднат рязко през двете години. Влошаването ще продължи и през 2016-2017 г. Ограничават се всички социални фондове.
Г. Субсидии
1. Възприема се твърда политика за намаляване на субсидиите за държавните предприятия до пълното им премахване през следващите години, а също и съкращаване на инвестициите. Очаква се от това да се спестят 25,9 млрд. гривни (1 евро = 16.12 гривни).
2. Предвидено е прекратяване на огромните субсидии за "Нафтогаз" до 2018 г.
Д. Енергийна политика:
1. Предвижда се тотална реформа на енергийния сектор. Главна мярка в тази реформа ще е повишението на вътрешните цени на енергоносителите и сближаването им с международните цени.
2. В програмата е отбелязано, че енергийните субсидии са били 7,5% от БВП през 2012 г., при което богатите са получавали по-голямата част от облагите. Премахването на субсидиите за "Нафтогаз" ще се компенсира чрез

рязко повишение на цените на дребно

за газта, а също и на тарифите за отопление. Сегашните цени за газта са средно 85 дол. за 1000 куб. метра и се предвижда да бъдат повишени през следващите няколко години, за да се приближат до доставните цени на газта, които сега варират около 300-400 дол. за 1000 куб. метра. Допускането на такава огромна разлика в миналото е груба стопанска грешка. Сега се допуска нова грешка със стремежа за форсираното им сближаване, което населението трудно ще понесе. Това ще засегне болезнено десетки милиони потребители в домакинствата, а също и стопанския сектор. За най-бедните 27% се предвиждат скромни енергийни помощи, но те едва ли ще ги получат поради липса на средства и възприетата брутална рестриктивна бюджетна политика. Сближаването на вътрешните и външните доставни цени на газта е неизбежно, но трябва да е постепенно и предпазливо. Форсирането му ще предизвика социална експлозия с неоценими последствия.
3. От 1 май 2014 г. цените на газта за домакинствата са вече повишени средно с 56%. От 1 юли тарифите за отопление ще нараснат с 40%. През 2015 г. цените на газта и тарифите за отопление ще нараснат средно с още 40%, а през 2016 и 2017 г. с още по 20% годишно. Ако се спази този график, за 2014-2017 г. газта ще поскъпне с 315%. Това означава, че при сегашните вносни цени бюджетът на "Нафтогаз" не може да се балансира към 2018 г., както пише в програмата. Ако са решили да спазят тази цел, ще трябва да повишат още цените на газта за крайните потребители. Това обаче ще надхвърли всички граници на социална поносимост.
4. От 7 април 2014 г. цените на газта за промишлените и бюджетните потребители са вече повишени в съответствие с действителните им доставни цени, без да се сочат числа. Това ще се отрази силно върху конкурентоспособността на промишлената и друга продукция на страната, ще повиши цените на вътрешния пазар и ще ограничи възможностите за износ с всичките неблагоприятни последствия.
Е. Банков сектор:
1. Предвижда се диагноза на всички банки и особено на 36-те най-големи и ще бъдат предприети произтичащите от това действия. Вероятно част от банките не ще издържат теста със сериозни последици за акционерите и за притежателите на влогове в тях.
2. Програмата предвижда и много други мерки за стабилизиране на банковия сектор, но те са твърде специфични и непонятни за непрофесионалисти и поради това няма да навлизам в тях. Важно е само да напомня, че рисковете за дестабилизация на банковия сектор са много големи и с тежки последствия.
Ж. Бюджетна политика:
1. През 2014 г. при липса на реформи е бил очакван бюджетен дефицит 12% от БВП. С утвърдената програма допустимият дефицит за тази година е намален на 9%. През всяка следваща година ще намалява с 2 процентни пункта и в 2016 г. трябва да спадне на 3% от БВП. Това не може да се постигне в такъв кратък срок. Тези, които искат да го направят на всяка цена, трябва да знаят, че    
поемат голяма отговорност

за тежките социални и политически последствия. Толкова рязко намаление на дефицита в такава бедна, раздирана от конфликти страна, е заредено с огромни рискове.
2. Програмата предвижда през 2014-2016 г. силно ограничаване на бюджетните разходи чрез отмяна на повишенията на заплати и пенсии, планирани от правителството на Янукович за 2014 и 2015 г.; съкращения на заетите в публичния сектор; драстични съкращения във всички видове държавни разходи; рязко ограничаване на социалните помощи.
3. Програмата очаква повишения на бюджетните приходи чрез: подобряване събираемостта на данъците; преминаване към единни по-високи ставки на акцизите върху горивата; рязко повишаване на акцизите върху алкохола и тютюневите изделия; ограничаване на злоупотребите с ДДС и т.н.. Повишаването на акцизите ще предизвика допълнително поскъпване на съответните стоки.
4. Прекратява се нулевият ДДС за износа на зърно и други продукти. Въвежда се 7% ДДС за лекарствата и други медицински продукти, какъвто досега не е имало. Основният ДДС остава 20%, но се отменя предвижданото от правителството на Янукович намаление на този данък. Така ще се спестят 19,1 млрд. гривни.
З. Валутен курс:
1. Досега са имали фиксиран курс на националната валута - гривна. От март 2014 г. преминаха на плаващ курс. Това се смята за един от приоритетите на програмата. При изключително сложната икономическа, социална и политическа обстановка обезценяването на украинската валута започна и ще продължи през следващите години. То ще бъде допълнителен източник на инфлация със съответните последици по много направления. Въпреки това преходът към плаващ курс е правилна стъпка.
И. Ограничаване на корупцията:
1. В програмата има специален раздел за ограничаване на корупцията. Това обаче не звучи убедително, понеже почти всички най-важни настоящи политически личности са били в управлението на страната на най-високите равнища през последните 20 години: премиери, вицепремиери, министри, депутати и т.н. Като се почне от вероятния нов президент Порошенко (олигарх със собственост около 1,2 млрд. дол.) и се продължи надолу по административната стълба, включително и новоназначените областни управители, са

олигарси или хора от тяхното обкръжение

Ако желаеха, можеха да ограничават корупцията и досега, но не го направиха. Каква е гаранцията че ще го сторят сега?
Й. Обща оценка на програмата:
1. Програмата е направена по добре известния модел на МВФ, прилаган навсякъде по света, включително и в България. Общата му характеристика с една дума е "рестрикция". Тежки години очакват десетки милиони украински граждани, чиито жизнено равнище, едно от най-ниските в Европа, ще спадне още повече. Ако се изпълнява стриктно настоящата програма, и без това мизерно ниското вътрешно потребление ще спадне с още 35-40% през следващите години. Това ще внесе допълнително напрежение в обществото, което ще се добави към съществуващите остри социални, етнически, културни, политически и други конфликти. Да не забравяме и заканата на г-жа Тимошенко за "трета фаза на революцията", която тя ще поведе, ако не бъде избрана за президент. Последствията са трудно предвидими, но очевидно ще бъдат много сериозни.
2. Програмата е твърде оптимистична и същевременно амбициозна. Това я прави неосъществима. Имам предвид прогнозите за растежа на БВП; за износа; за инфлацията; за безработицата; за бюджетния дефицит; за платежния баланс; за изплащането на задълженията към "Газпром"; за намалението на дълга. Несериозно е очакването, че Украйна ще се разплаща редовно с кредиторите си; че ще привлича лесно средства от частни външни инвеститори. Не са реални очакванията за цената на газта; че валутният курс на гривната ще остане 10,9546 за един долар до края на тази година; че ще ограничат рязко корупцията.
От началото на юни тази година се очаква прекратяване на подаването на газ за Украйна, ако не започнат да се разплащат с "Газпром". Както през 2009 г., те ще започнат да отклоняват за себе си част от транзитирания за Европа газ, от което ще настъпят сериозни смущения в европейските страни, включително и у нас.
МВФ прави лоша услуга на Украйна с тази брутално рестриктивна и нереалистична програма. Правителството разполага с ограничени възможности да подпомага най-уязвимите слоеве от населението. Това ще бъде източник на икономическа, социална, политическа нестабилност и на още по-неблагоприятен ход на събитията. Гражданите на Украйна ще бъдат жестоко измамени за пореден път.
 

МФ подготвя по-високи данъци и осигуровки

автор:Дума

visibility 552

/ брой: 211

МФ подготвя по-високи данъци и осигуровки

автор:Дума

visibility 525

/ брой: 211

Таксиметрови шофьори плашат с протести

автор:Дума

visibility 546

/ брой: 211

Повече фалшиво сирене произведено у нас

автор:Дума

visibility 552

/ брой: 211

Мая Санду преизбрана за президент на Молдова

автор:Дума

visibility 567

/ брой: 211

Русия обстреля райони с украински българи

автор:Дума

visibility 544

/ брой: 211

Наземна операция на Израел в Сирия

автор:Дума

visibility 583

/ брой: 211

Камала Харис води в анкета на гласували

автор:Дума

visibility 512

/ брой: 211

Трошенето продължава

автор:Евгени Гаврилов

visibility 599

/ брой: 211

Вотът с "трите К"

visibility 534

/ брой: 211

И пак вечният въпрос: Какво да се прави

автор:Анко Иванов

visibility 595

/ брой: 211

Една реплика на г-н Пламен Орешарски

автор:Георги Пирински

visibility 502

/ брой: 211

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ