На фокус
Ще изядат ли акулите цацата в рекламния аквариум...
Новите правила на ЕС за политическата агитация влязоха в сила
/ брой: 71
Не е тайна, че по време на предизборната агитация се вихрят обещания, раздават се усмивки, пръска се чар. Пълнят се и касичките на телевизии, сайтове и вестници, които дават поле за изява на кандидатите. В зависимост от финансовите си възможности партиите се бъркат яко в джобовете си, за да платят рекламите си. И в рeкламния аквариум, както в този на обществено-политическия ни живот, има цаци и акули. И богатите изяждат бедните, които не могат да се разгърнат рекламно по целия спектър на възможностите за агитация...
Дали пък новите правила за политическата реклама, приети от ЕС, които вече са в сила, ще могат да преодолеят диспропорцията!?
С тях се въвеждат общи изисквания за прозрачността на посланията и се очаква гражданите да получат възможност да разпознават съобщения, които целят да повлияят на техните политически мнения и решения.
Занапред политическите реклами трябва да бъдат ясно отбелязани в медиите. Предвижда се всички те да се съхраняват онлайн. Въвежда се
забрана за спонсориране
на реклами от рекламодатели извън ЕС три месеца преди избори или референдум. Предстои да се въведе механизъм за съобщаване на проблемни реклами.
Правилата ще се прилагат и за предстоящите през юни избори за Европейски парламент, отбелязва Еврокомисията. Уточнява се, че изискванията за прозрачност на политическата реклама ще влязат в сила от 9 октомври догодина. С тези промени ще бъде посочвано кой и колко е платил за рекламните съобщения, и с кой изборен или законодателен процес са свързани те.
Европейските партии АЛДЕ (либерали), ЕНП (християндемократи), ЕКР (консерватори), ПЕС (социалисти), "Левите" (социалисти/комунисти) и "Зелените" (природозащитници) са сред организациите, подписали правилата за поведение в навечерието на изборите за евродепутати. От "Идентичност и демокрация" (евроскептици) са съобщили, че също ще се присъединят, уточнява ЕК.
Всички те поемат ангажимент да поддържат етично поведение в предизборната кампания, да не внасят разделение сред обществото, да се въздържат от използване или разпространение на дискриминационни изявления срещу обществени групи на основата на пол, расов или етнически произход, вяра, увреждане, възраст или сексуални предпочитания. Тези партии ще се въздържат и от разпространение на анонимни политически реклами.
Новият регламент ще помогне на гражданите да разпознават политическите реклами, да разберат кой стои зад тях и да знаят дали са получили целева реклама, така че да са в по-добра позиция да направят информиран избор. С него също така ще се гарантира, че политическата реклама се осъществява при пълно зачитане на правото на неприкосновеност на личния живот и че свободата на мнение и свободата на словото са защитени.
Новите правила обхващат
прозрачността и таргетирането,
т. е. насочване на посланията към определена група хора във връзка с избори, референдум или законодателен процес на равнището на ЕС или в държава членка. Те не засягат съдържанието на политическите реклами, нито други аспекти на политическото рекламиране, като например провеждането на политически кампании, които остават предмет на специфичните национални правила на държавите членки.
Съдържанието под редакционна отговорност, както и мненията, изразени в лично качество, не са обхванати.
Политическите реклами трябва да се предоставят със знак за прозрачност и лесно достъпно обявление за него. Те трябва ясно да идентифицират политическите послания като такива и да предоставят ключова информация за тях, включително техния спонсор, изборите или референдума, с които са свързани, платените суми и всяко използване на техники за таргетиране. Това означава, че политическото рекламиране онлайн ще бъде разрешено само при строги условия. Данните трябва да се събират от субекта на фактите и могат да се използват само след като той е дал изрично и отделно съгласие за използването им за политическо рекламиране. Специални категории лични данни, като например такива, разкриващи расов или етнически произход или политически възгледи, не могат да се използват за профилиране.
Новите правила са насочени преди всичко към интернет платформите и социалните мрежи. Според Брюксел е необходимо гражданите да бъдат наясно, когато попадат на платено политическо съдържание както онлайн, така и офлайн. Те следва да виждат кой е платил даденото послание и защо. От ЕК уточняват, че новите мерки ще защитят европейския демократичен процес и ще го предпазят от манипулации.
Що е политическо послание?
Политическа реклама или послания са съобщенията от дадена партия или коалиция, за нея или от нейно име, както и т.нар. тематично насочени реклами, които може да повлияят на резултата от избори или референдум, на законодателен или сходен процес или на поведение при гласуване.
Агитацията вече трябва да е на видно място с ясно обозначение, че става въпрос за политическо съобщение, да са изписани името на платеца или спонсора, както и крайната организация, която контролира спонсора, нужно е да има информация за платената сума, източниците на използваните средства и връзката между рекламата и съответните избори или референдуми.
Личните послания, които самите политици публикуват в профилите си, остават извън обхвата на регламента. Но и в тези случаи трябва да се има предвид съдържанието, използваният език, контекстът и целта на съобщението.
Политическата реклама залага преди всичко на впечатляването и отношението на избирателите. На политическия пазар най-важен е този, който е получател на рекламното съобщение. В посланията ясно се извежда понятията „нужда” и „ценност” пред понятието „стока”, като под това се разбират посланията, които политическите партии сами смятат, че трябва да предложат.
600 000 евро глътнал Фейсбук за месец
Партиите и коалициите са напълнили гушката на социалната мрежа с над 600 000 евро за един месец за последните местни избори, сочи анализ на Институт за развитие на публичната среда. Според данни за потребителите у нас платформата се използва от 4,6 млн. души. И затова не е учудващо, че партиите все повече залагат на реклама в тази социална мрежа по време на предизборни кампании.
Това има няколко предимства. На първо място Фейсбук предоставя много добра възможност за насочване на послания към конкретни групи от избиратели. По този начин се увеличава ефективността на похарчените средства. Тази реклама е за предпочитане, защото често изисква много по-малък екип от експерти за изпълнение.
Ефектът от популяризираното съдържание продължава да съществува и след изтичането на платения период чрез споделянията и коментарите на последователи, достигайки повече симпатизанти.
Комуникирането на посланията в социалната мрежа дава по-голям шанс за малките партии и новите кандидати, които нямат достатъчен ресурс за платени материали в традиционните медии.
За сравнение партиите и коалициите заделиха на последните избори общо 2 076 471 лв. без ДДС за реклама в електронните и печатните медии. Основен дял в разходите има коалицията ПП-ДБ. Тя се нарежда на първо място с вложени 829 278 лв. На второ място по разходи е партия "Възраждане" - 271 758 лв., а след тях се класира ГЕРБ с 241 025 лв.