Акцент
Ще измести ли Кристо музея "Дом на хумора и сатирата"
Център за съвременно изкуство на името на родения в Габрово творец и съпругата му ще бъде създаден в сградата на бившия Текстилен техникум
/ брой: 39
Общинският съвет в Габрово гласува на редовното си заседание на 18 февруари решение за изграждането на Център за съвременно изкуство "Кристо и Жан-Клод". За целта общината ще придобие безвъзмездно сградата на бившия Текстилен техникум. Според експерти близостта й до друга, знакова за града, културна институция - музея "Дом на хумора и сатирата", създава възможност за оформяне на културен комплекс с интегриране на различни услуги и атракции.
Проведени разговори с Министерството на културата дават уверението, че проектът за създаване на Център за съвременно изкуство е от национален интерес и ще бъде съпроводен както с институционална, така и с финансова подкрепа за развитие на инициативата, се посочва в съобщенията, публикувани в медиите. Предстои да разберем дали наистина идеята има потенциал да се развие като институция с международно значение. Преди това обаче потърсихме мнението на екипа на музея "Дом на хумора и сатирата" и неговия директор МАРГАРИТА ДОРОВСКА.
- Как ще коментирате идеята за създаването на нова културна институция в Габрово?
- Създаването на Център за съвременно изкуство "Кристо и Жан-Клод" е от национален интерес и има потенциала да се развие като културна институция от международно значение, затвърждавайки, наред с Биеналето на хумора и сатирата в изкуството, Габрово на световната карта на съвременното изкуство и култура. Екипът на музея посреща инициативата с ентусиазъм и ще съдейства активно за реализирането й.
- Какво е мнението ви относно решението за оформяне на културен комплекс с интегриране на различни услуги и атракции, който да носи името на Кристо?
- Екипът на музея горещо подкрепя изграждането на Център за съвременно изкуство "Кристо и Жан-Клод". Още през 2013 г. е сключен договор с Христо и братята му - Стефан и Анани Явашеви, според който община Габрово получава дарение от 50 постера и се ангажира да създаде Център за съвременно изкуство "Кристо и Жан-Клод" в срок от десет години от подписването му. Вече е дошло времето досегашните намерения да се реализират.
Изложбите "Роден в Габрово" и "Кристо и Жан-Клод. Проекти", които бяха подготвени от нас и предизвикаха огромен интерес, са чудесна основа за бъдещия център.
Големият размер на сградата предразполага, освен центъра "Кристо и Жан-Клод", там да се помещават също така ателиета за художници, ателиета за резидентни артисти, да се осигури адекватно работно пространство на карнавалната работилница, позволявайки и експониране на карнавалните макети, но също и хранилища на музея "Дом на хумора и сатирата", мултифункционални пространства за събития и др. Всички тези функции създават предпоставка за оформяне на динамичен комплекс, в който да кипи творческа дейност, своеобразен художнически квартал и изпълнен с живот туристически комплекс.
- Има ли вероятност центърът, кръстен на Кристо и съпругата му, да намали интереса към световноизвестния "Дом на хумора и сатирата" и той да остане в сянка?
- Вярваме, че колкото повече, толкова повече. Туристическото предлагане не е игра с нулев резултат, в която, за да спечели един, трябва да загуби друг. Целта ни е да увеличим времето, което туристът прекарва в града, да му предложим повече възможни преживявания. "Столица на хумора" е утвърдената марка, а добавянето на космополитното изкуство на Кристо и Жан-Клод към имиджа на Габрово е само в полза. Убедени сме, че част от нашите посетители биха се изкушили да дойдат в новия център, както и че част от хората, които ще дойдат специално заради центъра "Кристо и Жан-Клод", ще посетят и нас. Когато си сигурен в стойността на това, което предлагаш, няма защо да се страхуваш от конкуренция, напротив, тя само може да ти помогне да се развиваш и да си още по-добър в това, което правиш. Вярвам, че ще работим в тандем и ще се чувстваме по-малко самотно в международните си дейности с такъв партньор в града.
- Виждате ли някакви предимства за Габрово с изграждането на Център на изкуствата "Кристо и Жан-Клод"?
- Кристо е най-значимият съвременен художник с български произход. С изложбите, които направихме, показахме, че неговото детство в Габрово, града на текстилната индустрия, неизбежно е повлияло на изкуството му, на избора на материали, с които работи. Неслучайно хората казват, че първите седем години са най-важни.
Изкуството на Кристо и Жан-Клод докосва с красотата си, но то е и много вдъхновяващо с осъзнаването, че една идея, колкото и да е мащабна и на пръв поглед недостижима, би могла да бъде реализирана с абсолютна отдаденост и много труд. Това послание докосва всеки човек, без значение дали се занимава с изкуство, наука, бизнес или друго. Габрово има тази история - на град на визионери, на хора с идеи и размах. Вярваме, че Центърът за съвременно изкуство "Кристо и Жан-Клод" ще бъде стимул както за града, така и за развитието на съвременното изкуство в България като цяло. Когато Кристо и Жан-Клод реализират "Опакован бряг", мнозина признават, че това дава много силен импулс за развитие на съвременното изкуство в Австралия, показвайки колко свободно и смело би могло да бъде изкуството в днешно време. Историята на тяхното творчество е заразителна и тя трябва да бъде показвана.
- Какво бихте предприели, за да се запази признатата национална значимост на музея "Дом на хумора и сатирата"?
- Музеят "Дом на хумора и сатирата" има не само национална, но и световна значимост. Ще работим така, както сме го правили винаги - с енергия, амбиция и чувство за мисия. Мотото ни "Светът е оцелял, защото се е смял", изковано от Радой Ралин, за нас е отговорност. Всяка година предлагаме по нещо ново на посетителите, така ще е и занапред. "Дом на хумора и сатирата" е създаден с размах и това е единственият начин, по който той може да съществува - с темпо, визия и енергията на творците, кураторите, че и критиците, които допринасят за развитието ни.
Не забравяйте, че имаме петдесет години предимство пред новия център - ще му подадем ръка и ще го подкрепим в първите му стъпки. Така, както трябва да правят по-възрастните спрямо по-младите. Ще ни се да вярваме, че обратното е пример за манталитет, останал безвъзвратно в миналото.