Шедьоври на белгийското изкуство
/ брой: 274
Изложбата "Във време на промяна: Модерното изкуство в Белгия 1880-1950" представя шедьоври от началото на XX век на изявени художници като Джеймс Енсор, Фелисиен Ропс, Гюстав ван де Вустейне, Рик Воутерс, Леон Спилиаерт, Констант Пермеке и Рене Магрит и други представители на един от най-важните периоди в развитието на изкуството в Белгия. Картините може да се видят до 10 януари 2011 г. в столичната галерия "Върхове" (ул. "Славянска" 2).
Рик Воутерс
В края на деветнайсети век изкуството в Европа претърпява значителна метаморфоза. Тя започва във Франция, където картината на К. Моне "Импресия. Изгрев слънце" става символ на импресионизма и модернизма. В края на XIX век Белгия е една от най-индустриализираните страни в Европа. Това спомага за възникването на заможна средна класа, която е жадна за култура. Водеща роля в промяната на европейското изкуство изиграва белгийският художник Джеймс Енсор, който се увлича първоначално по импресионизма и експериментите със светлината и цвета. Творчеството на Енсор има много сходства и със символизма, заради типичната му образност - демони, маски. Той е признат също и за предшественик на експресионизма и сюрреализма - два стила, които достигат своя апогей в периода между двете световни войни. Техните белгийски представители - Констант Пермеке и Рене Магрит - печелят международно признание.
Констант Пермеке
Артистичният живот в Европа се възражда отново през 20-те г. на XX век с появата на експресионизма и сюрреализма, следвани от абстрактното изкуство - тенденция, която приема различни форми. След Втората световна война културният живот в Белгия отново процъфтява. През 1951 г. се разпада експерименталната група Кобра, която бележи края на Модернистичния период в историята на белгийското изкуство. Дейността й отваря път за съвременното изкуство.
Изложбата се организира съвместно с посолството на Белгия по повод белгийското председателство на Съвета на ЕС. Куратор е Хилдегард Ван де Велде.