Христов сигурен за "Дакар" 2012, Ценков още не
Двамата пилоти отличени за пробив в световния спорт
/ брой: 20
Първите български участници в рали "Дакар" Петър Ценков и Тодор Христов бяха отличени за пробив в световния спорт. Те получиха "Златния знак" на Пресклуб България. Двамата планират да издадат алманах със снимки, както и DVD с впечатленията си от престижната надпревара. Христов потвърди, че със сигурност има желание да участва в ралито и догодина, докато Ценков ще реши това до месец. Софиянецът, който завърши 13-и в престижната надпревара, и недостигналият финал троянец са горди, първи в 33-годишната история на рали "Дакар" са проправили пътя на своите сънародници за следващите издания на състезанието.
Първият им следовник е колегата им от офроуд състезанията Димитър Боевски, който вече е започнал подготовка за рали "Дакар" 2012 и дори си е поръчал мотор КТМ, с каквито се състезават най-добрите пилоти в ралито.
"Дакар" не е състезание с другите, а със самия себе си. На ден се изминават около 800 км. Трасето е осеяно с тежки ендуро елементи - ровове, каньони, огромни пукнатини, коварни почви и др. Изключително трудна е навигацията, особено в пустинята, където лесно можеш да се изгубиш. За да избегна тази опасност, в дюните следях непрекъснато следите на най-добрите пилоти", заяви Ценков. За него най-голяма заплаха при първото му участие е било обезводняването.
Той поглъщал огромни количества изотониращи течности, за да не изпадне в критично състояние. "Караш по 15-16 часа, спиш 3-4 часа, останалото време в денонощието е хранене, къпане и работа с механика за подготовка на следващия етап", признаха категорично и двамата пилоти, за които най-ярките спомени са от прекосяването на Андите и на пустинята Атакама, а след финала на етапа ги посрещнал транспортният министър Александър Цветков, който е спонсор на двамата пилоти и прескочил от делегация в Бразилия, за да ги приветства.
"На 3300 м височина в планината имаше сняг и мъгла, а когато слязохме в Чили, ни псрещна 43-градусова горещина", припомниха си пилотите, които срещнали най-сериозни проблеми с тунинга на машините си. "Нашите АТВ-та "Кан-Ам" са поне 3 пъти по-скъпи от "Ямаха", с каквито се движеха латиноамериканците. Проблемите ни обаче са, че едва осигурихме по 50 000 евро за участието и се чувствахме като бедняци", признаха родните пионери в рали "Дакар", които заради липса на средства са пропуснали тунинговането във Франция и са използвали базов модел на "Кан-Ам", който настройвали едва в първите етапи на ралито.
Те са сигурни, че рали "Дакар" няма да се върне в Африка заради сигурността на пилотите. Освен това в Южна Америка цялото население е екзалтирано около пилотите. Аржентина е платила 7 млн. евро за организация на ралито, но приходите от туризмъм само по време на провеждането му през 2010 г. надхвърлили 80 млн. В Чили платили само 4 млн. заради икономии и възстановителни работи след земетресението. Боливия и Перу също искат да са домакини на ралито догодина, което е било наблюдавано в над 150 страни.