Актуално
Бюджет 2019 на ГЕРБ и алтернативните бюджетни политики на БСП
Нашата бюджетна философия е устойчиво социално-икономическо развитие с финансова стабилност
/ брой: 217
Пламен Милев,
ръководител направление "Публични политики и анализи" при НС на БСП
Продължение от вчерашния брой
Във вчерашния брой на ДУМА посочихме основните характеристики на Бюджет 2019, предложени от правителството, с които БСП не може да се съгласи поради тяхната неефективност и дори вредност. С внесения алтернативен бюджет БСП предлага реализирането на политики, а не просто натъкмяване на числа и предизборен пиар.
Нашите алтернативни бюджетни цели са:
I.НАМАЛЯВАНЕ НА БЕДНОСТТА И НЕРАВЕНСТВАТА
II.ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА ЗАДЪЛБОЧАВАЩИТЕ СЕ РЕГИОНАЛНИ РАЗЛИЧИЯ
Политики в приходната част на Алтернативния Бюджет на БСП - ефект върху бюджетните приходи +3 246,43 млн.лв:
- Увеличаване на максималния размер на месечния осигурителен доход от 2600 на 3900 лв.
- Увеличаване на МРЗ от 510 на 640 лв. от 1.1.2019 г. (60% от СРЗ).
- Въвеждане на диференцирана ставка на ДДС върху лекарствата от 20% на 9%.
- Въвеждане на диференцирана ставка на ДДС върху хляба от 20% на 5%.
- Запазване на ставката на корпоративния данък на 10%;
- Въвеждане на прогресивно подоходно облагане на физическите лица. Приравняване ставките на данъка върху дивидентите със ставките на данъка върху доходите на физическите лица.
- Първи стъпки към семейно подоходно облагане: родителите приспадат за всяко дете до 50 лв. от дължимия месечен данък.
По отношение на повишаване на събираемостта и борба с корупцията и контрабандата предлагаме следните мерки:
- Разширяване обхвата на фискалния контрол върху движението на стоки с висок фискален риск на територията на България, чрез включването на допълнителни групи стоки, сделките с недвижими имоти и зърно.
- Законодателни промени в ДОПК, целящи намаляване на субективния фактор в ревизионното производство и изясняване на нормите, по които има различни тълкувателни решения от ВАС.
- Реално работещи законодателни промени в ТЗ, ограничаващи прехвърлянето на дружества с необезпечени задължения.
- Обвързване размера на санкциите с размера на укритите обороти, укритата заетост, укритите доходи, завишените разходи.
Мерки за борба с корупцията в приходната администрация:
- Създаване на публичен регистър на обжалваните, отменени и оставените в сила ревизионни актове по сектори и региони.
- Обвързване на системата за стимулиране на служителите на НАП с резултатите от приключеното съдебно производство.
- Въвеждане на ефективни инструменти за отговорност на държавни органи и служители на администрацията при неизпълнение на законови задължения.
В резултат увеличаване събираемостта на приходите и борбата с контрабандата можем да направим следните допускания за данъчните приходи по компоненти спрямо бюджета на ГЕРБ за 2019:
Политики в разходната част на Алтернативния Бюджет на БСП:
Основен акцент в тях е увеличаването на държавните разходи за здравеопазване, насочени през бюджета на МЗ; политиките за съхраняване на българския език и книжовност, и популяризиране на българската култура; политики по доходите, гарантиращи по-справедливи пенсии за по-достоен живот на възрастните хора, и политики, показващи отношението на държавата към семействата и децата.
ЦЕЛ: НАМАЛЯВАНЕ НА БЕДНОСТТА И НЕРАВЕНСТВАТА
Допълнително 1,14 млрд.лв. за:
1. Разширяване обхвата на помощта от 250 лв. в началото на учебната година, освен за I клас и за учениците от семейства с ниски доходи от II, III и IV клас. Тази допълнителна помощ ще обхване 120 хиляди деца.
2. Увеличаване средствата по Националния план за действие по заетостта. Мерки за борба със структурната безработица. Развитие на програмите за стажуване, чиракуване и субсидирана заетост за млади хора. Програми за осигуряване на заетост за безработни лица над 55-годишна възраст за подпомагане отглеждането на деца на заети семейства.
3. Увеличение на еднократната помощ за майки студентки от 2880 на 6500 лв. Тази помощ не е увеличавана от 2009 г., когато размерът й беше определен като равен на годишния размер на минималната работна заплата (тогава 240 лв.)
4. Създаване на по-добри условия за отглеждането на деца чрез увеличаване размера на месечното парично обезщетение за отглеждане на дете от 1 до 2 години до размера на минималната работна заплата. От 380 лв. то да стане 640 лв. през 2019 г.
5. Преизчисляване на всички стари пенсии със средноосигурителния доход за 2013 г.
6. Увеличение на максималната пенсия от 1200 лв. (както се предвижда) на 1560 лв. поради увеличение на максималния месечен размер на осигурителния доход от 3000 на 3900 лв.
7. Увеличение на минималния среднодневен размер на обезщетението за безработица от 9 лв. на 16 лв. (60% от МРЗ). Увеличение на максималния среднодневен размер на обезщетението за безработица от 74,28 лв. на 85 лв. (60% от макс. осигурителен доход). Това ще засегне около 34 хил. безработни с право на обезщетение...
8. Предоставяне на еднократна помощ в размер на 6400 лв. (10 МРЗ) за всяко второ и трето дете на осигурени за минимум 24 месеца назад родители.
ЦЕЛ: ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА ЗАДЪЛБОЧАВАЩИТЕ СЕ РЕГИОНАЛНИ РАЗЛИЧИЯ
Допълнително 1,2 млрд. лв. за:
Голяма част от разходите насочваме през фондовете за регионално развитие, като искаме да покажем, че проблемите в здравеопазване, образование, социални политики следва да намират своето решение на ниво регион, а не централизирано през министерствата в столицата. По този начин правим по-широка крачка към регионална децентрализация.
Създаваме два фонда към МРРБ:
Фонд за регионално развитие (подпомагане на слаборазвитите региони). Фондът се създава към МРРБ и финансира на проектен принцип:
- образователна инфраструктура (изграждане, реконструкция и модернизация на студентски общежития, интернати, училища и детски градини);
- социална инфраструктура;
- градска среда и обновяване на икономически зони (инвестиции в спортна и културна инфраструктура, зони с потенциал за икономическо развитие, интелигентни градове);
- междуселищен транспорт.
Фонд за рехабилитация на четвъртокласната пътна инфраструктура. този фонд се създава към МРРБ и финансира на проектен принцип изграждане и рехабилитация на четвъртокласната пътна мрежа в малките общини и отдалечените труднодостъпни райони.
Алтернативна бюджетна прогноза на консолидирана основа: виж таблица_2