31 Януари 2025петък05:10 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Точката над И-то

Лобисти в Брюксел бройкат като гларуси на плажа

/ брой: 102

автор:Иво Атанасов

visibility 5559

Едва ли сме забравили гларусите от соцепохата. С доказателства от практиката си, че всяка, която пожелаят, е тяхна, стъпваха като истински господари на плажа. Погледите им опипваха най-вече чужденките с неповлияна все още от слънцето кожа, което беше знак, че току-що са пристигнали и не са нечий запазен периметър. Обикновено, особено спасителите, си разпределяха териториите и се задоволяваха с каквото им се е паднало. Случваше се и да спорят, но намираха начин да решат кой да бройка и кой да се оттегли. Обиден беше не само подходът им при съблазняването, но и лекотата, с която част от девойките се съгласяваха. Забравяха приятели, семейство, род и родина. Някои дори пристигаха следващата година на същия плаж с надеждата да срещнат същия ухажор. Но ако него го нямаше, не униваха - старите сценки се повтаряха с нови гларуси.

Европа се превърна в царство на цифрите. Пресмятат се гласове, проценти, преференции, мандати. Обсъждат се варианти за формиране на ново мнозинство, доколкото ЕНП и ПЕС не успяха да го излъчат нито поотделно, нито заедно. Коментират се възможностите за избор на нов председател на ЕП, както и на ЕК. И някак между капките минава Годишният доклад на ЕС за лобизма. А числата в него в много отношения са по-важни от изборните резултати.

В Брюксел са се скупчили 25 000 лобисти. Няма грешка: двадесет и пет хиляди. При 751 евродепутати това прави по 33 лобисти на човек. Плюс общ годишен бюджет от милиард и половина евро, плюс луксозни офиси, плюс изпитани методи за разработка на политиците. Почти 70 на сто от лобистите работят за корпорациите, 20% са представители на региони и градове и едва 10 на сто са от гражданския сектор. Над хиляда големи световни концерна са представени в Брюксел. Чудно ли е тогава, че тъкмо те дърпат иззад кулисите конците за почти всички европейски решения? 90 на сто от парите, похарчени за влияние върху институциите на ЕС, идват от държавите от Старата Европа. Трябва ли в такъв случай да гадаем защо толкова рядко се действа в интерес на новите страни членки?

Ето как става възможно да се вземат решения в полза на корпорациите, а не на гражданите. Разбира се, някаква регулация на лобирането има, но какво от това? И с нея, и без нея Брюксел позволява на концерните да държат активите си в сенчести финансови центрове и така да избягват данъчните си задължения. По силно занижени сметки това намалява данъчните приходи на страните от ЕС с 50 до 70 милиарда евро всяка година. Обичайното политическо представителство няма как да свърши тази услуга на едрия бизнес. По-лесно и по-икономично е да се въвлекат във финансови зависимости достатъчен брой депутати, отколкото да се купят милиони избиратели. Така се заличава границата между допустимия лобизъм и корупцията. Неслучайно според "Трансперънси интернешънъл" всеки трети депутат след мандата си в ЕП постъпва на работа в някоя голяма компания от Регистъра на лобистите. Достатъчно е да споменем само бившия председател на ЕК Барозу, станал съветник на инвестиционната банка "Голдман Сакс".

Да си представим сега как брюкселските лобисти като бургаски гларуси бройкат новите евродепутати и по милкокалайджиевски ги примамват: "Я, елате, пиленца, при батко!" И как мнозина от ухажваните забравят партия, избиратели, род и родина. Несъмнено някои ще устоят на изкушенията, но въпросът не е в техния брой. А в премахването на системата, която корумпира. Дано току-що избраният ЕП го стори. Толкова хубаво звучи, та чак не е за вярване.

Други текстове от автора на: www.ivoatanasov.info

Само 24% от българите спестяват пари

автор:Дума

visibility 581

/ брой: 19

Заплатите ще се повишат с над 15% през 2025 г.

автор:Дума

visibility 607

/ брой: 19

Скандал в парламента заради "Лукойл Нефтохим"

автор:Дума

visibility 567

/ брой: 19

Берлин ще връща хора от границите?

автор:Дума

visibility 616

/ брой: 19

В Черна гора и РСМ също бойкотират магазините

автор:Дума

visibility 577

/ брой: 19

До десет дни се решава бъдещето на Сърбия

автор:Дума

visibility 551

/ брой: 19

Накратко

автор:Дума

visibility 487

/ брой: 19

Символът на държавата

автор:Александър Симов

visibility 568

/ брой: 19

Транспортна одисея

автор:Барбара Пейчинова

visibility 528

/ брой: 19

Гърчовете на Зеленски

автор:Юри Михалков

visibility 576

/ брой: 19

НПО = Биг бизнес

visibility 477

/ брой: 19

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ