Чужди експерти поемат скъпите проекти
/ брой: 203
Международни експерти ще поемат големите инфраструктурни проекти у нас. На 17 септември Европейската комисия, Европейската инвестиционна банка и Световната банка ще решат при какви условия да бъдат изпратени те. Това съобщи вчера Томислав Дончев.
На чуждите експерти ще бъдат поверени 10-15 от най-скъпите проекти по оперативните програми "Транспорт" и "Околна среда". Става въпрос за магистралите "Струма", "Марица", железопътните отсечки в програмата за транспорт, софийския завод за боклук и т.н.
Заплащането на експертите все още не било уточнено. Обсъжда се възможността хонорарите им да се покрият от европейските средства, предвидени за всеки проект. Заплащането на един мениджър достига до стотици евро на ден. Дали ще им плащаме със собствени или с европейски средства, заплатата им ще бъде обвързана със завършването на проекта в срок, каза Дончев. За всеки проект ще бъдат ангажирани минимум 5-6 души управленски екип, обясни той.
Дончев решил да наема чужди експерти, тъй като според него досега опитът със скъпите инфраструктурни проекти доказал, че системата не работи. Колко български мениджъри познавате, които ръководят проект за половин милиард, запита Дончев. В екипите ще има и местни специалисти, тъй като чужденците не познавали законодателството ни, обясни Дончев. Той постави условие до 2013 г. "да се научим да се оправяме сами", тъй като дотогава чуждите експерти ще работят у нас.
Дончев информира, че забавените проекти по ИСПА също щели да се оскъпят. Досега по програмата са изплатени 56% от договорените средства. Дончев припомни, че цялото финансиране по ИСПА е над 1,5 млрд. евро от три основни източника - над 880 млн. евро помощ от ЕС, над 367 млн. евро заем от световни финансови институции и над 281 млн. евро от държавния бюджет. Проектите са в секторите "Транспорт" и "Околна среда". По някои проекти ще се наложи удължаване на сроковете. Това ще доведе до оскъпяване, което според Дончев ще се поеме ог бюджета.