Брюксел въвежда нови изисквания за автомобилите
Производителите на замърсяващи коли ще плащат такса на ЕС
/ брой: 193
Нови изисквания към производители на автомобили в Европа, целящи намаляването на вредните газове, както и стимули за фирмите, ако пренасочат дейността си в сферата на електромобилите, гласува Европейският парламент. Евродепутатите приеха доклад с по-амбициозна цел за намаляване на емисиите от новите леки автомобили в ЕС с 20 процента до 2025 г. и с 40 на сто до 2035 г. Предишното предложение бе за свиване на емисиите с 30% до 2035 г. спрямо замърсяването през 2021 г. Някои страни като Холандия, Ирландия и Дания отиват още по-далеч, като предлагат ограниченията на емисии въглероден диоксид в транспортния сектор да бъдат съответно 40% до 2020 г. и 70% до 2030 г.
Производителите, чиито средни емисии на въглероден диоксид превишават тези цели, ще трябва да плащат такса към общия бюджет на ЕС. Тя ще се използва за повишаване на квалификацията и образованието на работниците, засегнати от структурни промени в автомобилния сектор. Не се посочва обаче как ще се определя размерът на тази такса. Производителите на леки автомобили ще трябва също така да гарантират, че превозните средства с нулеви и ниски емисии (електрически автомобили или автомобили, които емитират по-малко от 50г CO2/км) трябва да заемат 20-процентен дял от продажбите на нови леки пътнически автомобили до 2025 г. и 35% - до 2030 г. Европейската комисия ще трябва да разработи до 2 години нов план за изпитването на емисии в реални условия с помощта на преносимо устройство. Еврокомисията ще трябва и да разработи до края на 2019 г. законодателно предложение, което да дава на потребителите сравнима и надеждна информация относно разхода на гориво, емисиите на CO2 и замърсителите на въздуха на новите коли.
От 2025 г. производителите ще трябва да докладват въз основа на хармонизирана методика относно емисиите на CO2 през жизнения цикъл на всички нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства, пускани от тях на пазара. Очаква се европейските министри да приемат обща позиция на 9 октомври. Преговорите с евродепутатите за постигане на споразумение на първо четене могат да започнат на 10 октомври. Парламентът въведе отново наказателната система за производителите, които не успеят да изпълнят критериите, заложени в регулациите. ЕК беше отменила тази мярка след лобиране на германската автомобилна промишленост.
Производителите ще трябва да гарантират, че колите с нулеви и ниски емисии до 2025 г. ще заемат 20-процентен дял от продажбите