Под формата на помощ за БДЖ:
ГЕРБ актуализира закона за бюджета
По идея на Дянков до 6 месеца ще има заем от Световната банка при неясни условия
/ брой: 63
За първи път парламентът прие специален закон за еднократен заем за подпомагане на БДЖ. Идеята, предложена от Симеон Дянков и прокарана от транспортния министър, е Българската банка за развитие да гарантира заем от 140 000 000 лв. като помощ за железниците. В срок от 6 месеца обаче този заем ще трябва да се възстанови в бюджета чрез втори заем, този път от Световната банка. Със закона се задължава Българската банка да сключи договор със Световната банка. Не се знае какви условия ще постави тя, за да отпусне този заем, а лихвите ще са в порядъка на 5,15 процента.
Срещу идеята остро възразиха депутатите от Коалиция за България проф. Любен Корнезов, Янаки Стоилов и Петър Мутафчиев. Те безуспешно обясняваха, че е прецедент НС да приема подобен закон, тъй като става въпрос за еднократен заем към юридическо лице. Парламентът не е институцията, която трябва да регламентира подобни кредити, категоричен бе Корнезов. По думите това е опит на Дянков да промени Закона за бюджета чрез друг закон. След половин година в зависимост от договора, който държавата сключи със Световната банка, ще се наложи ние тук да коригираме бюджета, предупредиха социалистите. Абсурдно е НС като законодателен орган да поеме отговорността за подобен заем. Това е опция, която би могла да се случи просто с едно постановление на Министерския съвет, обясни Корнезов, но не получи разбиране от мнозинството.
Бившият транспортен министър Петър Мутафчиев попита какви гаранции дава този закон за бъдещето на БДЖ. Не се знае дали Световната банка няма да постави условия за нови съкращения в дружеството. По думите му планът на упражнението е с отпуснатите 140 млн. лв. да бъдат погасени тези средства, които самата държава не е превеждала на БДЖ през последните две години.
Янаки Стоилов предположи, че има предварителни договорки между финансовия министър и световната институция. Ние правим промяна в показателите на държавния бюджет и вместо да го направим по прекия начин, Дянков е възложил на министър Цветков да измисли помощ за холдинга БДЖ, обясни социалистът.
Отговорът на мнозинството и на министъра бе, че не ставало въпрос за съкращения, а за оптимизация на дружеството. Този заем е жизненонеобходим за БДЖ, имаме план за преструктуриране, който включва над 100 мерки, лаконичен бе Александър Цветков. В закона е записано, че помощта е "необходима за погасяване на просрочени задължения към НКЖИ и за ремонт на вагони и локомотиви.
Експерти в парламентарните кулоари припомниха как ГЕРБ преди година не прие предложението на опозицията да има такива пари в бюджета и се отказа от планираните ремонти на вагони, с което вагоностроителите от Дряново и Септември останаха без работа.