На близо 11 000 въпроса отговаряла НЗОК за 2 години
По време на епидемичната обстановка хората най-често питали за прегледи и лекарства
/ брой: 76
Аида Ованес
Зеленият телефон на НЗОК 080014800 и стационарните телефони са най-често използвани от здравноосигурените за информиране за правата и задълженията им. През 2020 г. запитванията са били 33 982, а през 2021 г. - 34 152, става ясно от отговор на НЗОК на запитване на ДУМА. От касата са отговорили през двете години и на над 7200 въпроса на телефоните и над 3700 въпроса в рубриката "Онлайн консултации".
След средата на март 2020 г. се увеличават въпросите за режима на предписване и отпускане на лекарства, удължаване на протоколите за лечение на хронично болни, както и за приема в болница на пациенти с различни заболявания, в това число и с КОВИД-19. По-късно значително намаляват въпросите за лекарствата по протокол, защото вече е улеснен режимът за отпускането им. След извънредното положение и с въвеждането на епидемичната обстановка зачестяват въпроси дали личният лекар може да издаде направление за PCR на един и същи пациент два пъти за месец, защо след като НЗОК вече поема стойността на изследването, но здравноосигурените продължават да плащат за него.
Когато през 2020 г. детските и женските консултации се отвориха и бе възстановена имунизацията на децата, здравноосигурените търсят НЗОК и по тези въпроси.
Правят впечатление запитванията, свързани с отказа за хоспитализация по клинични пътеки за рехабилитация и физиотерапия, въпреки че те влизаха в изключенията, когато бе прекратен плановият прием.
Едни от най-често задаваните въпроси са свързани с наблюдението на онкоболните. От НЗОК коментират, че очевидно не се обяснява на болните на какви прегледи и изследвания имат право, дори да са диспансеризирани в болница или в Комплексен онкологичен център. Много често пациентите са препращани при личните им лекари с искане да им бъдат издавани направления за консултации със специалист, което би трябвало да се извършва в самите болници или КОЦ.
През 2020 г. от НЗОК са отговорили на 34 жалби и на 92 писмени запитвания по електронната поща. Жалбите през 2021 г. са 37, а писмените запитвания - 155. "Жалбите са свързани с казуси от Закона за здравното осигуряване и Националния рамков договор. Гражданите са подавали сигнали срещу определени нарушения в здравната система", коментират от НЗОК. Писмените запитвания най-често са дали наличната диагноза освобождава здравноосигурения от потребителска такса, трябва ли да се плащат определени консумативи при операция по дадена клинична пътека, оплаквания за прекъснати осигурителни права при платени вноски и други.